شکایت چک از طریق اجرای ثبت در قانون

شکایت چک از طریق اجرای ثبت (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

شکایت چک از طریق اجرای ثبت در قانون

شکایت چک از طریق اجرای ثبت در قانون

شکایت چک از طریق اجرای ثبت چگونه است؟ شرایط شکایت چک از طریق اجرای ثبت چیست؟ مهمترین نکات شکایت چک از طریق اجرای ثبت چیست؟ چگونه می تواند نسبت به شکایت چک از طریق اجرای ثبت اقدام کرد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص شکایت چک از طریق اجرای ثبت چیست؟ در چه صورتی می توان از شکایت چک از طریق اجرای ثبت استفاده کرد؟ مزیت شکایت چک از طریق اجرای ثبت چیست؟ معایب شکایت چک از طریق اجرای ثبت چیست؟ هزینه شکایت چک از طریق اجرای ثبت چقدر است؟

شکایت چک از طریق اجرای ثبت یکی از سه روش وصول قانونی چک محسوب می شود. در واقع زمانی که دارنده چک به بانک مراجعه کرده و متوجه می شود حساب صادر کننده چک کمتر از مبلغ درج شده روی چک باشد، می تواند از طریق کیفری، حقوقی یا ثبت نسبت به وصول چک خود اقدام کند. توجه داشته باشید که در همه این راه ها داشتن گواهی عدم موجودی و برگشت چک توسط بانک لازم است.

آن چیزی که در همین ابتدای کار شکایت چک از طریق اجرای ثبت را برای ما جذاب می کند این مسئله است که اساسا دو مسیر حقوقی و کیفری پیچیدگی های خاص خودش را دارد و غالبا بسیار زمان بر است. از این رو یکی شکایت چک از طریق اجرای ثبت را می توان سریعترین و شاید ساده ترین روش وصول چک را شکایت چک از طریق اجرای ثبت دانست. حال در ادامه می خواهیم به این سوال بپردازیم که چگونه می توانیم شکایت چک از طریق اجرای ثبت را انجام دهیم. با ما در ادامه همراه باشید.

شکایت چک از طریق اجرای ثبت (2)
شکایت چک از طریق اجرای ثبت (2)

شکایت چک از طریق اجرای ثبت و مزیت هایی که دارد

شکایت چک از طریق اجرای ثبت را می توان یک مسیر اجرایی و سریع در قانون دانست. در واقع گرفتن اجراییه بر اساس یک اصول ساده و سریع صورت می گیرد. اگر شما سند رسمی و قابل استنادی داشته باشید می توانید بر اساس آن نسبت به گرفتن اجراییه اقدام کنید. این موضوع در خصوص مهریه و برخی دیگر از مطالبات که دارای استناد رسمی است کارایی دارد.

چک از معدود اسناد غیر رسمی محسوب می شود که امکان اجراییه را دارد. در واقع در دسته بندی قانونی چک تحت عنوان یک سند غیر رسمی شناخته می شود. زیرا اصلی ترین ویژگی آن یعنی ثبت قانونی چک صادر شده توسط نماینده قانون در آن دیده نمی شود. اما مسئله مهمی که وجود دارد این است که اساسا چک کارایی بسیار بالایی در جامعه و در مسئله اقتصاد دارد. از این رو در عمل چک قدرت و اعتباری برابر با یک سند رسمی دارد. همین موضوع باعث شده است که امکان صدور اجراییه توسط اداره ثبت برای وصول چک ایجاد شود.

مهمترین مزیت شکایت چک از طریق اجرای ثبت را می توان سریع و ساده بودن آن دانست. در واقع اگر شما بخواهید وارد مسیر قضایی ( حقوقی یا کیفری ) شوید باید مدت زمان بسیار بیشتری را صرف کنید تا دادگاه دستور عملیاتی صادر کند. اما برای صدور اجراییه از شروع تا پایان تنها 48 ساعت زمان نیاز است. این موضوع به تنهایی کافی است تا نشان دهد که چرا وصول چک از طریق اداره ثبت تا به این اندازه جذاب و دوست داشتنی است.

شکایت چک از طریق اجرای ثبت و معایب آن

اما هر چیزی در این دنیا مزیت ها و معایب خاص خودش را دارد. به طور کلی می توان گفت که شکایت چک از طریق اجرای ثبت نیز معایب خاص خودش را دارد. شاید بتوان اینگونه عنوان کرد که مهمترین عیب این مسئله هزینه بالای آن است. در واقع با وجود این که شما در این مسیر هزینه ای بابت دادرسی پرداخت نمی کنید. اما 5 درصد از هزینه کل چک به عنوان هزینه اجراییه در نظر گرفته می شود.

البته مسئله ای که وجود دارد این است که این 5 درصد از بدهکار وصول می شود. در واقع اگر چک فرد صادر کننده وارد مرحله اجراییه شود، صادر کننده چک است که علاوه بر پرداخت کل هزینه چک باید 5 درصد از مبلغ چک را به عنوان اجراییه پرداخت نماید. این هزینه می تواند به صورت مستقیم و یا به صورت توقیف اموال صورت بگیرد. اما زمانی این موضوع می تواند برای درخواست کننده اجراییه خطرناک باشد که وی نتواند ظرف یکسال بعد از صدور اجراییه اموال قابل توقیف از فرد به اداره ثبت معرفی کند. در واقع اگر طی یک سال ثابت شود که فرد صادر کننده چک اموالی برای توقیف ندارد و یا مبلغ چک مازاد بر تمامی اموال و دارایی های فرد است، درخواست کننده اجراییه باید 5 درصد از مبلغ چک را به عنوان هزینه صدور اجراییه پرداخت نماید. این نکته بسیار مهمی است که هر وکیل حقوقی به آن واقف است.

یکی دیگر از عیوب مهم شکایت چک از طریق اجرای ثبت این است که فرایند اجراییه بعد از صدور ابلاغیه برای بدهکار انجام می شود. در این مدت زمان وی می تواند نسبت به انتقال تمام اموال خود اقدام کند. این در حالی است که در مسیر حقوقی یا کیفری پیش از هر چیزی قرار منع معامله برای وی صادر می شود تا از وقوع چنین اتفاقاتی پیشگیری شود.

شکایت چک از طریق اجرای ثبت و چند نکته مهم

شکایت چک از طریق اجرای ثبت یکی از مسیرهای وصول چک برگشتی محسوب می شود. به طور کلی مسئله ای که وجود دارد این است که محدودیت زمانی خاصی برای استفاده از مسیر اجراییه وجود ندارد. این در حالی است که برای استفاده از مسیر کیفری شما تنها 6 ماه بعد از برگشت خوردن امکان شکایت کیفری دارید. این موضوع نیز یکی از امکانات مهم شکایت چک از طریق اجرای ثبت محسوب می شود.

در حالت کلی می توان اینگونه بیان کرد که هر کدام از این مسیرها مزایا و معایب خاص خودش را دارد. به گفته یک وکیل حقوقی تهران اگر شما می دانید که فرد مقابل اموالی به غیر از مستثنیات دین دارد و می توانید لیستی از آن به اداره ثبت ارائه دهید، از این طریق اقدام کنید، در غیر این صورت مسیر حقوقی یا کیفری کارایی بیشتری برای شما خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×