ضمانت اجرای عدم واخواست سفته

ضمانت اجرای عدم واخواست سفته (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

ضمانت اجرای عدم واخواست سفته

بررسی ضمانت اجرای عدم واخواست سفته

سفته چیست؟ ضمانت اجرای عدم واخواست سفته به چه معنا می باشد؟ ضمانت اجرای عدم واخواست سفته چگونه است؟ با افزایش جمعیت، تعداد معاملات در جهان نیز افزایش پیدا کرد. پس از گذشت مدتی وجه نقد در معاملات مورد استفاده قرار گرفت. با این وجود در طی سالیان متمادی نقل و انتقال پول با مشکل مواجه شد. به همین دلیل به مرور زمان اسناد تجاری در معاملات مورد استفاده قرار گرفتند. امروزه سفته یکی از اسناد تجاری معروف و کاربردی می باشد که در معاملات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و با نام دیگر فته طلب شناخته می شود. سفته ها کاربردهای زیادی دارند و در معاملات مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. بر این اساس در ادامه، موارد کاربرد سفته را بررسی می کنیم. سپس واخواست سفته، ضمانت اجرای عدم واخواست سفته، تفاوت چک با سفته و معنای تنزیل سفته را شرح می دهیم.

بررسی کاربردهای سفته در ایران

سفته ها و اسناد تجاری می توانند به عنوان حواله پرداخت مورد استفاده قرار گیرند. علاوه بر این با استفاده از سفته می توان میزان بدهی بدهکار را مشخص نمود. این در حالی است که امروزه می توان از سفته به عنوان وثیقه حسن انجام کار نیز استفاده کرد. با این وجود در کنار تمام مزایا و کاربردهایی که برای استفاده از سفته وجود دارد، ایجاد ضمانت و تعهد به انجام کار نقش پر رنگ تری را ایفا خواهد کرد.

نحوه صدور سفته چگونه است؟

برگه های سفته قسمت های مختلفی دارند که باید تکمیل شوند. بر این اساس می توان به ماده 308 ق.ت اشاره نمود. بر اساس این ماده، اطلاعاتی که در سفته درج می شود شامل نام متعهد، تاریخ، محل اقامت متعهد، نام بستانکار، مبلغ و محل پرداخت خواهد بود. با این وجود چنانچه صادر کننده سفته تاریخ وصول سفته را بر روی آن درج نکند، به این معنا خواهد بود که دارنده سفته در هر تاریخی که بخواهد، می تواند سفته را وصول نموده و وجه آن را دریافت نماید. با تمام این تفاسیر سفته به عنوان یک سند معتبر و حقوقی شناخته می شود که در صورت عدم وصول باید واخواست شود. بنابراین ظرف ده روز از زمان واخواست، به اجرا گذاشته خواهد شد. برای درک بهتر مطلب، در ادامه واخواست و عدم واخواست سفته را بررسی می کنیم.

واخواست سفته به چه معنا می باشد و چگونه انجام می شود؟

چنانچه سفته در تاریخ مشخص شده وصول نشود، دارنده سفته می تواند درخواست واخواست سفته و مطالبه رسمی وجه آن را مطرح نماید. در غیر اینصورت باید به ضمانت اجرای عدم واخواست سفته توجه کند. به بیانی دیگر می توان گفت واخواست سفته به عنوان یک تعقیب حقوقی مورد استفاده قرار می گیرد که دارنده سفته می تواند ضامن، ظهرنویس و صادرکننده را مورد تعقیب قرار داده و سفته را واخواست نماید. پس از انجام واخواست، ابلاغ آن به متعهد نیز انجام خواهد شد. در این شرایط شخص متعهد متوجه می شود که دارنده سفته از طریق مراحل قضایی خواستار مطالبه وجه سفته می باشد.

بنابراین در شرایطی که دارنده سفته تصمیم بگیرد بر علیه تمام متعهدان اقامه دعوا کند، باید در نهایت ظرف مدت یک سال از تاریخ سفته، وجه آن را مطالبه نماید. چنانچه دارنده سفته پس از گذشت یک سال اقامه دعوا نماید، نمی تواند تمام متعهدان را طرف دعوا قرار دهد. با این تفاسیر فقط این حق را خواهد داشت که وجه سفته را از صادرکننده آن مطالبه نماید. برای عدم واخواست سفته نیز ضمانت اجراهایی وجود دارد که در قانون مورد بررسی قرار گرفته است. بنابراین چنانچه دارنده سفته در موعد مقرر نسبت به مطالبه وجه آن اقدامات لازم را انجام ندهد دو امتیاز مهم را از دست خواهد داد که در ادامه مورد بررسی قرار می گیرد.

دو ضمانت اجرای عدم واخواست سفته چیست؟

ضمانت اجرای عدم واخواست سفته یکی از مسائل مهمی است که در خصوص واخواست سفته مورد بررسی قرار می گیرد. همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم دارنده سفته باید در موعد مقرر نسبت به وصول وجه سفته اقدام نماید. در غیر اینصورت مسئولیت تضامنی ظهرنویس آن به طور کامل از بین خواهد رفت. علاوه بر این می توان گفت که بر اساس مواد 230 و 307 قانون تجارت، قانونگذار اسناد تجاری را بدون وجود واخواست نامه به عنوان یک سند عادی به رسمیت شناخته است. با این تفاسیر در صورتی که دارنده سفته پس از گذشت مدت مذکور نسبت به مطالبه وجه سفته اقدام نماید، امتیاز صدور قرار تامین خواسته را نیز از دست خواهد داد.

با این حال در حالتی که میان متعهد و ضامن مسئولیت تضامنی وجود داشته باشد، ضامن سند نیز به تبعیت از متعهد آن مسئولیت خواهد داشت. به همین دلیل گاهی اوقات بانک ها برای پرداخت وام های مختلف از شخص وام گیرنده سفته می گیرند. به علاوه در برخی از معاملات بازرگانی نیز از سفته استفاده می شود. این در حالی است که در زمان استخدام در بعضی از مراکز نیز، یکی از شرایط مهم استخدام صدور سفته خواهد بود.

ضمانت اجرای عدم واخواست سفته (1)
ضمانت اجرای عدم واخواست سفته (1)

چک و سفته چه تفاوت های مهمی با یکدیگر دارند؟

چک و سفته در دسته‎ اسناد تجاری قرار می گیرند. با این وجود در اغلب مواقع از چک برای وصول وجه و از سفته برای ضمانت استفاده می شود. سفته جنبه حقوقی دارد و این در حالی است که برخی از چک ها جنبه کیفری خواهند داشت. علاوه بر این می توان گفت که پس از صدور چک امکان انکار امضا وجود نخواهد داشت و این در حالی است که در خصوص سفته امکان انکار امضا وجود دارد.

تنزیل سفته به چه معنا می باشد و چگونه انجام می شود؟

گاهی اوقات قبل از فرا رسیدن موعد سررسید سفته، دارنده آن نیازمند وجه نقد خواهد بود. در این شرایط دارنده می تواند سفته خود را به شخص دیگری واگذار کند. بنابراین در این شرایط سفته به عنوان یک سند قابل انتقال شناخته خواهد شد که بر اساس ماده 245 قانون تجارت، از طریق ظهرنویسی به شخص دیگری واگذار می شود. با این حال امروزه تنزیل سفته در حکم فروش سفته می باشد و در بیشتر موارد به وسیله بانک ها مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین دارنده قبل از فرا رسیدن زمان سررسید سند، سفته را در اختیار بانک قرار می دهد. بانک نیز پس از کسر مبلغ کمی از سفته که تحت عنوان هزینه تنزیل از آن یاد می شود، وجه سفته را در اختیار دارنده قرار می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×