فرق شخص حقیقی و حقوقی

فرق شخص حقیقی و حقوقی (2)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

فرق شخص حقیقی و حقوقی

فرق شخص حقیقی و حقوقی

شخص حقیقی و حقوقی کیست؟ شخص حقیقی و حقوقی چه تفاوت هایی با یک دیگر دارند؟ شخص حقیقی و حقوقی چه کارکردهایی در قانون دارند؟ از نظر قانون شخص حقیقی و حقوقی چه تفاوت هایی با هم دارند؟ تفاوت شخص حقیقی و حقوقی در عمل چیست؟ قانون چه دیدگاهی در خصوص شخص حقیقی و حقوقی دارد؟ مهمترین کارکردهای شخص حقیقی و حقوقی چیست؟ تفاوت شخص حقیقی و حقوقی چه تاثیری در خصوص پرونده دارد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص تفاوت شخص حقیقی و حقوقی چیست؟

شخص حقیقی و حقوقی دو نوع شخصی است که در قانون تعریف شده است. در واقع قانون گذار بر اساس نوع شخص است که قوانین مربوط به آن ها را مورد بررسی قرار می دهد. به نوعی می توانیم اینگونه بیان کنیم که شخص حقیقی و حقوقی تنها در قانون معنی دارد و عناوینی است که قانون به واسطه آن چارچوب های لازم را تعریف کند.

به طور کلی اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم، قانون در بخش حقوقی سعی کرده است چارچوب روابط در جامعه را مشخص کند. بنابراین هر نوع رابطه ای که در جامعه ایجاد می شود باید تحت عنوان چارچوب قانونی مورد بررسی قرار بگیرد. اما مسئله ای که وجود دارد این است که قانون در موقعیت های مختلف و بر اساس شخصیت های مختلف قوانین و چارچوب های خاصی را تعریف کرده است. بنابراین اولین گام برای فهم قوانین و روابط تنظیم شده توسط قانون دانستن مفهوم شخص است. در زبان ساده تر قانون بر اساس نوع شخص و موقعیت زمانی یا مکانی یا کاربردی آن است که قوانین را تعریف کرده است. از این نظر است که شناخت شخص حقیقی و حقوقی و درک تفاوت های آن ها می تواند اولین گام برای فهم قوانین و درست عمل کردن به آن ها باشد.

شخص حقیقی و حقوقی به چه معنی است؟

شخص حقیقی و حقوقی هر کدام در قانون به نحوی تعریف شده است. این مسئله ای است که هر وکیل حقوقی در هر حوزه ای به خوبی نسبت به آن آگاه است. شخص حقیقی تعریفی کاملا ساده و مشخص دارد. شخص حقیقی به تک تک افراد جامعه و به طور کلی به انسان ها اطلاق می شود.

بنابراین هر فردی که در جامعه به دنیا می آید و بعد از عمری محدود از دنیا می رود را شخص حقیقی می نامیم. این عنوانی است که همه افراد جامعه بدون هیچ پیش نیاز قانونی دارند. بنابراین تنها شرط این عنوان انسان و زنده بودن است. بنابراین هر انسان زنده به عنوان یک شخص حقیقی در جامعه شناخته می شود. اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم هر کدام از ما به عنوان یک شخص حقیقی در قانون شناخته می شویم. قانون نیز سعی کرده است شرایط خاص و مشخصی برای روابط اشخاص حقیقی بر اساس موقعیت های مختلف و روابط ایجاد شده بیان کند. به طور مثال یک وکیل خانواده به خوبی می داند که ازدواج یعنی برقراری پیوند و قرارداد میان دو شخص حقیقی است.

یکی از مهمترین تفاوت های شخص حقیقی و حقوقی در تعریف آن هاست. در واقع شخص حقوقی تعریفی سخت تر و کمی پیچیده تر از شخص حقیقی در قانون دارد. به نوعی اگر بخواهیم ساده تر شخص حقوقی را تعریف کنیم باید بگوییم که عملا شخصیت حقوقی یک مفهوم انتزاعی و غیر فیزیکی است. بنابراین شما نمی توانید موجودیتی از این شخصیت در جامعه ببینید. این شخص یک انسان خاص و مشخص نیست و یا یک موجود زنده یا حتی غیر زنده مانند اجسام نیز محسوب نمی شود. شخصیت حقوقی یک عنوان است که قانون بر اساس اطلاق این عنوان قوانین و چارچوب های خاصی را برای این دسته از روابط ایجاد کرده است.

اگر از زاویه ای دیگر بخواهیم شخصیت حقوقی را تعریف کنیم می توانیم بگوییم که این شخص یک نوع مفهوم اجتماعی است که بر اساس اجتماع دو یا چند انسان ایجاد می شود. بنابراین به هر موسسه، شرکت، نهاد، اداره یا … که اجتماعی از اجتماع چند انسان تشکیل می شود شخصیت حقوقی گفته می شود. این شخصیت دارای قوانین و حقوق خاصی است که بر اساس نوع شرکت یا موسسه یا … تعیین می شود.

فرق شخص حقیقی و حقوقی (1)
فرق شخص حقیقی و حقوقی (1)

شباهت ها و تفاوت های شخص حقیقی و حقوقی

شخص حقیقی و حقوقی در جامعه روزی متولد و روزی از بین می روند. اما تفاوت شخص حقیقی و حقوقی در این است که شخص حقیقی بر اساس زاد و ولد به دنیا می آید و بر اساس مفهوم مرگ از بین می رود اما شخصیت حقوقی بر اساس اجتماع یا تشکیل یک موسسه یا نهاد یا …. ایجاد می شود و به واسطه انحلال آن شرکت یا نهاد یا اداره از بین می رود.

از دیگر تفاوت های مهم شخص حقیقی و حقوقی در این است که شخص حقیقی دارای برخی از حقوق خاص در قانون است که شخصیت حقیقی ذاتا نمی تواند این حقوق را داشته باشد. به طور مثال یک شخص حقیقی توانایی ازدواج دارد و این شخص باید مهریه یا نفقه را پرداخت کند اما یک شخصیت حقوقی امکان چنین کاری را ندارد. اما از نظر شباهت بین شخص حقیقی و حقوقی می توان به این موضوع اشاره کرد که هر دو این شخصیت ها توانایی تملک را دارند. این ها مواردی است که در قانون به وضوح به آن ها اشاره شده است.

آن چیزی که در قانون حقوقی در خصوص شخص حقیقی و حقوقی به آن اشاره شده این است که تمام حقوق و چارچوب های در خصوص این شخصیت ها از نظر کیفری نیز قابلیت اجرا دارد. در واقع همانطور که شما توانایی شکایت و پیگیری از یک شخص حقیقی را دارید، ممکن است از یک شخص حقوقی نیز شکایت شود و یا یک شخص حقوقی نیز اقدام به طرح شکایت کند. همچنین یک شخص حقوقی می تواند مانند یک شخص حقیقی اقدام به انعقاد قرارداد کند. این ها نکاتی است که در خصوص شخص حقیقی و حقوقی باید به آن ها توجه داشته باشیم. به طور کلی و خلاصه اگر بخواهیم بگوییم قانون با تعیین این شخصیت ها سعی کرده است چارچوب های دقیق تری را در جامعه ایجاد کند تا بتواند مدیریت بهتری در خصوص روابط داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×