لایحه در خصوص سلب حضانت

لایحه در خصوص سلب حضانت (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه در خصوص سلب حضانت

سلب حضانت چیست؟ حق سرپرستی که بر دوش پدر و مادر است امکان دارد در وضعیت ویژه ای به درخواست خویشان و اطرافیان کودک از پدر  و مادر گرفته شود. در این عرصه قانون کشور ایران تعیین نموده : هر زمان به علت فقدان حمایت، محافظت و یا زوال اخلاقی والدینی که فرزند تحت سرپرستی او است سلامتی جسمی یا تربیت فرزند در خطر باشد دادگاه می تواند با درخواست اطرافیان، فامیل ، قیم یا مسئول حوزه قضایی شخص شایسته دیگری را برای سرپرستی کودک فرا گیرد. فاکتور هایی که می تواند از مصداق های تغییر حضانت باشد شامل: اعتیاد به الکل، مواد مخدر،قمار، شهرت به فساد اخلاقی و فحشا، مبتلا به بیماری های روانی البته با تشخیص پزشکی قانونی، ضرب و جرح بیشتر از حد معمول و… می باشد.

هر کدام از والدین که ادعای فقدان شایستگی طرف مقابل خود را دارند می توانند تقاضای سلب حضانت را با مدارک محکم و حقیقی به دادگاه عرضه نمایند. مسلما تنها ادعا لازم نیست و مدعی بایستی علل درست و موثق به دادگاه عرضه نماید. امکان دارد دادگاه موارد دیگری را هم جز فقدان مراقبت و یا زوال اخلاقی سرپرست بداند نظیر کار طولانی مدت که بازدارنده مراقبت شایسته از کودک است یا بی توجهی مستمر به صحت جسمانی و… که بازشناسی آن معمولا با دادگاه است.

سلب حضانت در صورت فوت یکی از والدین

چنانچه به ماده ۱۱۷۱ قانون مدنی رجعت نمایید به  صورت مطلوبی این مسئله را اخذ خواهید نمود که اگر پدر یا مادر یکی از آنها فوت نماید حضانت فرزند با دیگری است و به صورت قانونی و مطابق روند طبیعی سلب حضانت می شود.

لازم به ذکر است که اگر پدر بزرگ پدری در قید حیات باشد مسلما ولایت فرزند بر دوش او خواهد بود. بهتر است بدانید ولایت داشتن به منظور سرپرستی نیست و در صورت مرگ پدر حفاظت و سرپرستی کودک با مادر او خواهد بود. ولی اگر پدربزرگ کودک بخواهد تا مادر را از سرپرستی کودک محروم کند بایستی با ارائه اسناد و مدارکی واقعی و محکم به دادگاه اثبات نماید که مراقبت از فرزند به وسیله مادر به مصلحت کودک نمی باشد و مادر قابلیت تربیت کودک را ندارد ، در این شرایط اگر به دادگاه فقدان صلاحیت مادر اثبات گردد، در این صورت مادر سلب حضانت خواهد شد و به هیچ عنوان اجازه ندارد در مسائل تربیتی فرزند خود دخالت کند.

براساس ماده ۴۳ ضوابط حمایت خانواده تعیین شده است:《 سرپرستی فرزندانی که پدر آنها در قید حیات نیست با مادر آنها است فقط در صورتی که دادگاه به درخواست ولی قهری ، دادن سرپرستی را به مادر به صلاح فرزند تشخیص ندهد.》

نکات عمده در خصوص سلب حضانت فرزند

در خصوص سلب حضانت فرزند بایستی حتما به نکات مهمی توجه نمایید که عبارتند از:

سرپرستی کودک، هم حق  و هم وظیفه پدر و مادر است و آنها مطابق یک ضرورت قانونی  مقید هستند وظایف  مرتبط با سرپرستی را انجام دهند. در این صورت والدین موظفند در طی زندگی مشترک با ساپورت های مادی و معنوی از کودکان خود ، وضعیت مساعدی را جهت نمو و پرورش آنها فراهم سازند و تا موقعی که آنها از هم جدا نشده اند و یا زنده هستند این مسئله بر دوش هر دو نفر می باشد و فردی دیگری در ارجحیت قرار ندارد.

•از نکات عمده در خصوص سلب حضانت فرزند که بایستی به آن توجه کرد این است که هر آنچه که ذکر شد مواقعی است که سرپرستی با محذوریت روبه رو نشده باشد و هیچ ریسکی طفل را تهدید نکند. چرا که در صورت ایجاد محدودیت برای سرپرستی ، مقنن وارد کار شده و می تواند والدین را از این وظیفه و حق قانونی نهی سازد. چون آنچه در سرپرستی کودک مطرح است که صلاح و مصلحت او را دربرداشته باشد.

•از دیگر نکات عمده در خصوص سلب حضانت که باید به آن توجه نمود این است که مقنن مطابق ماده ۱۱۷۳ قانون مدنی تعیین می کند 《 هر موقع به علت فقدان حمایت یا زوال اخلاقی والدینی که فرزند تحت سرپرستی او است ، تندرستی جسمانی یا تربیت کودک دستخوش خطر باشد دادگاه می تواند به در خواست نزدیکان کودک یا به درخواست قیم او یا به درخواست رئیس حوزه قضایی هر رای را که برای کودک ضروری است را اخذ نماید.

لایحه سلب حضانت از پدر

لایحه سلب حضانت از پدر معمولا لایحه ای است که مادر بعد از جدایی جهت گرفتن سرپرستی فرزند خود بکار می برد. در این لایحه ، مادر با اسناد و مدارک سعی می کند تا مسائل پدر در حمایت و مراقبت از کودک را به دادگاه اثبات کند.

مشکلات و دشواری ها در زندگی مشترک معمولا امری کاملا طبیعی است . ولی گاهی این مسائل به اندازه ای هستند که بقا زندگی امکان پذیر نیست و دو طرف تصمیم به جدایی می گیرند. سرپرستی فرزندان بعد از جدایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. سرپرستی به مفهوم نگهداری فیزیکی، احساسی و.. فرزندان است. مراقبت از فرزندان بایستی در وضعیت مطلوبی صورت گیرد و به نیاز های عاطفی فرزند بها داده شود.

کودکان از روحیه ای آسیب پذیر و بدنی عاجز برخوردارند ، پس اماده سازی امکانات مرسوم برای آنها الزامی است. جدایی والدین برای فرزندان بسیار سخت و آسیب زا می باشد و بر روی روحیه آنها تاثیر ویرانگری خواهد داشت . در اینصورت بایستی بعد از جدایی محافظت های خاصی از فرزند به عمل آید. بدین جهت مقتن به این نکات توجه ویژه ای دارد.

مطابق ماده ۱۱۷۲ قانون مدنی پدر و مادر را مجبور به پذیرش حضانت فرزند کرده است. مطابق ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی بعد از طلاق مادر تا ۷  سالگی و بعد از آن سرپرستی فرزند با پدر است. ولی وضعیتی نیز وجود دارد که مادر می تواند با لایحه سلب حضانت از پدر با ارائه مدارک و اسنادی اثبات کند  پدر  شایستگی ، سرپرستی فرزند خود را ندارد و مجدد بعد از ۷ سالگی فرزند را از پدر بگیرد.

مادر با توجه به عاطفه عمیقی که به فرزند خود دارد نمی تواند از او بگذرد و سعی می کند تا سرپرستی فرزند را از پدر بگیرد . گاهی پیش می آید مادر برای این کار مهریه خود را می بخشد یا وجهی را به او پرداخت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×