لایحه رفع توقیف از مستثنیات دین

لایحه رفع توقیف از مستثنیات دین (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه رفع توقیف از مستثنیات دین

لایحه رفع توقیف از مستثنیات دین درخواستی رسمی و مکتوب است که برای بیان خواسته و اعتبار بیشتر خواسته خواهان حق استفاده می شود. تنظیم لایحه در مباحث حقوقی بسیار مهم است و دارای حساسیت های می باشد. به منظور درک بهتر درباره موضوع لایحه رفع توقیف باید ابتدا با مفهوم لایحه در مباحث قضایی و حقوقی آشنا شویم. سپس درآمدی بر مستثنیات دین و هدف و نحوه تنظیم این لایحه داشته باشیم.

منظور از لایحه چیست؟

لایحه رفع توقیف از مستثنیات دین یا رفع توقیف اموال یکی از این خواسته هایی است که شخص در قالب فرمی به نام لایحه خواستار موضوع رفع توقیف اموال خود بر اساس مستثنیات دین می شود. این لایحه به خواسته شخص اعتبار بیشتری خواهد داد و رسیدگی به آن در دادگاه دقیق تر از زمانی است که به صورت شفاهی موضوع مطرح می شود. حال که با مفهوم لایحه آشنا شدیم، بهتر از منظور قانون از مستثنیات دین در توقیف اموال را بدانیم و اینکه چه مواردی شامل مستثنیات دین خواهد شد؟!

لایحه در اصل درخواستی است که برای اعتبار بیشتر نزد قاضی و دادگاه نوشته می شود، همچنین به منظور تاثیر گذاری بیشتر و یادآوری ادله هایی که در نظر دادگاه تاثیر گذار است. این خواسته  به صورت کتبی نوشته می شود. گاهی در بیانات شفاهی اصل موضوع  فراموش می شود و یا عوامل گوناگونی باعث بیان کامل اظهارات می شود. در نتیجه قانون گذار برای یقین در صحت حکم، برای مدعی حق امکان تنظیم لایحه را پیش بینی کرده است. به همین منظور شخص خواهان، اظهارات خود را در متنی به نام لایحه نوشته و تقدیم دادگاه می کند. منظور از مستثنیات دین چیست؟

هر قراردادی حقوقی مابین دو طرف صورت می‌ گیرد و بی شک لایحه رفع توقیف از مستثنیات دین نیز از چنین قاعده و قانونی مستثنی نیست. یکی از طرفین قرارداد متعهد به پرداخت مالی به طرف دیگر می شود. در صورتی که شخص نتواند در وقت مقرر ذکر شده در قرارداد بدهی خود را بپردازد، بدهکار شده و طرف دیگر به عنوان شاکی به دادگاه شکایت می کند. دادگاه برای وصول مطالبه محکوم له یا شاکی حکم توقیف اموال محکوم علیه یا بدهکار را صادر می کند. البته زمانی این حکم صادر می شود که شخص حتی با وجود شکایت بدهی خود را پرداخت نکند. در شرایطی قانون توقیف اموال را برای محکوم علیه لغو می نماید، زیرا توقیف مال وی برابر با سلب حیات و‌ معاش او است. همچنین بر خلاف شأن اجتماعی او می باشد. پس طبق بند ۲۴ قانون مدنی مستثنیات دین در توقیف اموال به قرار زیر است.

منزل مسکونی شخص که در شأن او باشد، یعنی با فروش خانه و پرداخت بدهی بدهکار از پول فروش خانه ، شخص بی سرپناه می شود و قادر به خرید یا اجاره خانه ای نباشد.

اثاثیه های مورد نیاز زندگی برای خود و افراد تکلف او که برای ادامه معاش آنها ضروری است. 

ماشین و یا ابزار کاری که به وسیله آن امرار معاش می کند.

آذوقه موجود که مورد نیاز مصرف شخصی وی باشد.

تلفن همراه بدهکار

در مبحث اجاره بها، اگر پول رهن بیشتر از اجاره مورد نیاز طلبکار باشد، توقیف همه پول رهن امکان پذیر نیست و جز مستثنیات دین می باشد. 

در این موارد شخص محکوم علیه مورد عنایت قانون قرار گرفته است تا از راه دیگر بدهی خود را بپردازد.

هدف از تنظیم لایحه رفع توقیف از مستثنیات دین چیست؟

به منظور رفع توقیف از مستثنیات دین، شخصی که اموال وی توقیف شده است، اقدام به تنظیم لایحه رفع توقیف می کند. این لایحه پس از تنظیم به دادگاه صادر کننده حکم تقدیم می شود تا نسبت به توقیف اموال وی تجدید نظر شود. هر زمان شخص اموال او را که جز مستثنیات دین است توقیف شود و مدعی شود که امرار معاش و شأن او در خطر است، می تواند با مشورت وکیل مجرب اقدام به تنظیم لایحه رفع توقیف از مستثنیات دین نماید. دادگاه و قاضی با در نظر گرفتن مقررات و قانون توقیف اموال از مستثنیات دین و همچنین عنایت به اعتبار و موقعیت اجتماعی شخص اقدام به بررسی و تحقیق در مورد موضوع لایحه می کند. این ماده از قانون اساسی برگرفته و مستند به احکام شرعی می باشد. نحوه تنظیم لایحه در پیشبرد هدف بسیار مهم و ضروری است، که در زیر با نحوه تنظیم آن آشنا می شویم.

نحوه تنظیم لایحه رفع توقیف از مستثنیات دین چگونه است؟ 

برای تنظیم لایحه رفع توقیف از مستثنیات دین لازم است با وکیلی که در این زمینه کاری تجربه کافی داشته باشد، مشورت کرد. زیرا این موضوع از حساسیت ویژه ای برخوردار است و شخص برای موفقیت در رفع توقیف اموال به بند ها و تبصره های قانونی احتیاج دارد. فرم های لایحه را از دفاتر دادگاه تهیه کند و یا از وکیل خود بخواهد که لایحه را تنظیم نماید. سپس برای ثبت آن در سامانه ثنا به دفاتر و مراکز قضایی مراجعه نماید. حتما در لایحه نوشته شده علاوه بر قوانین مشخص لایحه، حتما یکی از بند های ماده ۲۴ قانون مستثنیات دین که شامل حال او می شود را در لایحه درج نماید. نمونه لایحه های تقدیم شده به دادگاه در سامانه ثنا و در سایت های حقوقی موجود است. شخص با در نظر گرفتن آن می تواند با نحوه تنظیم صحیح لایحه خواستار رفع توقیف اموال خود شود.

نکات مهم و ضروری درباره توقیف اموال

یکی از نکات مهمی که بسیاری از مراجعین به دادگاه با آن در ارتباط هستند، توقیف اموال شخص متوفی است. چنانچه شخصی مدعی بدهی خود از بدهکار شود و اموال وی شامل ماده قانونی مستثنیات دین باشد اما قبل از اجرای حکم شخص بدهکار فوت کند قانون رفع توقیف از مستثنیات دین شامل اموال وی نمی شود و فقط زمانی این قانون رسمیت دارد که شخص در حیات باشد. پس از مرگ او شاکی و مدعی حق می تواند نسبت به توقیف اموال وی به دادگاه خواستار شود.

از دیگر نکات مهم در رابطه با احکام اجرایی رفع توقیف اموال از مستثنیات دین این است که اگر شخص بدهکار کارمند باشد و حقوق ثابتی را دریافت نماید و دارای زن و فرزند باشد تنها یک چهارم حقوق وی شامل قانون توقیف اموال می باشد و مابقی حقوق وی جزء مستثنیات دین است. اگر بدهکار زن و فرزندی نداشت، یک سوم حقوق او توقیف می شود.

مقاله های مرتبط:

نوشتن اظهارنامه توسط وکیل

وکیل تغییر نام

لایحه رفع توقیف از مستثنیات دین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×