لایحه رفع توقیف حساب بانکی

لایحه رفع توقیف حساب بانکی (2)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه رفع توقیف حساب بانکی

منظور از لایحه رفع توقیف حساب بانکی چیست؟

لایحه رفع توقیف حساب بانکی نوشته ای رسمی است که به مرجعی که دستور توقیف حساب بانکی را داده است تقدیم می شود تا به رفع حساب بانکی از توقیف بر اساس ادله های موجود و قابل قبول اقدام نمایند. لایحه در مسائل حقوقی و بانکی و قانونی به نوشته ای کتبی و رسمی می گویند که اشخاص حقیقی و حقوقی خواستار موضوعی می باشند. گاهی بنا بر دلایلی حساب بانکی شخص به دستور مقامات قضایی یا بانک مرکزی و یا به علت خواهان خود شخص صاحب حساب  مسدود می شود. توقیف حساب بانکی به  سبب عواملی است که در زیر به آن خواهیم پرداخت. 

عوامل توقیف حساب بانکی چیست؟

اینکه بدانیم در رفع توقیف حساب بانکی چگونه عمل کنیم بهتر است ابتدا به عواملی که باعث توقیف حساب بانکی می شود بپردازیم. این سوال پیش خواهد آمد که چرا و چه کسانی حساب بانکی شخصی را مسدود و یا توقیف می کنند؟! قانون قضایی و حقوقی در زمینه توقیف حساب بانکی چگونه عمل خواهد کرد. در زیر به تفصیل به این موضوع خواهیم پرداخت.

مقررات بانکی؛ گاهی مقررات داخلی بانک ایجاب می کند که حساب شخص مسدود شود. کامل نبودن مشخصات فردی و شناسنامه ای فرد و مدارک وی و یا راکد ماندن طولانی مدت حساب هنگفت او از عوامل و دلایلی است که حساب بانکی شخص مسدود می شود. در این‌ مواقع شخص با حضور در بانک مورد نظر خواستار رفع محدودیت حساب می شود و بانک نیز موظف به رفع مسدودیت حساب بانکی نماید.

مسدود شدن حساب بانکی به علت ضمانت وام؛ یکی از خدمات بانک ها، تخصیص وام به مشتریان خود است. اگر شخصی ضامن وام کس دیگر در بانک یا موسسات اعتباری دیگر شود و شخص وام گیرنده در بازپرداخت وام اهمال کند، بعد از مدتی حساب بانکی شخص ضامن او برای تسویه وام توقیف یا مسدود می شود و در صورت تسویه وام این حساب رفع توقیف می شود.

صدور چک بلامحل؛ کسانی که از چک بلامحل برای اهداف خود استفاده می کنند از تاریخ آخرین چک تا هفت سال متوالی حساب بانکی شخص مسدود می شود.

دستور مراجع قضایی؛ موضوع مورد بحث حقوقی در این متن مربوط به دستور مرجع قضایی برای توقیف حساب بانکی است. قانون در مواردی مشخص دادگاه را مختار در حکم به توقیف حساب بانکی یا عدم توقیف حساب گذاشته است. در صورتی که شاکی پرونده خواستار مطالبات خود از بدهکار از طریق قانون و دادگاه شود، دادگاه یکی از راه های وصول مطالبه از بدهکار حکم به  توقیف حساب بانکی او می دهد. زمانی که قاضی حکم به پرداخت مطالبه شخص در وقت مشخص و تعیین شده بدهد و محکوم علیه پس از یک سال از تاریخ ابلاغ حکم همچنان از پرداخت بدهی سر باز زند، حکم بر توقیف حساب بانکی صادر می شود. دادرس پرونده برای اجرای این حکم احتیاجی  به اجازه شعبه بانکی ندارد. این مهم از اختیارات دادگاه به موجب قانون است. در مطالب زیر به شرایط اجرای حکم و نحوه تنظیم لایحه رفع توقیف خواهیم پرداخت.

شرایط اجرای حکم رفع توقیف حساب بانکی

گفته شد که دادرس مسئول اجرای حکم رفع توقیف حساب بانکی شخص است. برای اجرای این حکم شرایطی لازم است که به قرار زیر است.

یکی از شرایط اجرا حکم مفاد آراء موضوع است. یعنی زمانی که الزام محکوم علیه در حکم به پرداخت وجه باشد. یعنی شخص باید برای بدهی خود وجه نقد پرداخت کند، نه اموال غیر منقول دیگر.

از دیگر شرایط لازم اجرایی این حکم، مدت زمان اجرایی حکم است. زمانی که دادگاه حکم پرداخت وجه را برای بدهکار صادر می کند، از تاریخ ابلاغ رای تا یک سال بدهی پرداخت نشده باشد.

در این دو شرایط است که دادرس می تواند اقدام به توقیف حساب بانکی شخص نماید. اجرای این حکم حتی با وجود ندادن درخواستی از سوی محکوم له مبنی بر توقیف حساب بانکی از سوی دادگاه صورت می گیرد و برداشت همه موجودی حساب جنبه قانونی ندارد و فقط بخشی از این حساب برای دادگاه قابل برداشت است. در ادامه این مبحث به نحوه تنظیم لایحه رفع توقیف حساب بانکی خواهیم پرداخت. 

نحوه تنظیم لایحه رفع توقیف حساب بانکی

برای شخصی که خواستار رفع توقیف حساب بانکی خود باشد، ضروری است تا با نحوه تنظیم این لایحه آگاه شود. در خصوص تهیه لایحه رفع توقیف بهترین کار مشورت با وکیل مجرب و متخصص به امور بانکی است. این لایحه باید با ضوابط و مقررات لازم تنظیم شود. همچنین باید علت توقیف و دلیل خواستار رفع توقیف را در متن لایحه ذکر کرد. مراجعه به دفاتر دادگاه و ثبت لایحه در سامانه ثنا لازم و ضروری است. در صورت پذیرش لایحه از سوی مراجع ذیربط اقداماتی لازم است که در ادامه این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

مرجع ذیصلاح برای رفع توقیف حساب بانکی

حساب بانکی اشخاص طبق دستورالعمل و قوانین بانکی افتتاح می شود و توقیف و رفع توقیف حساب بانکی نیز به مراجعی ذی ربط دیگر مرتبط است. مراجعی که دستور به توقیف حساب بانکی شخص حقیقی یا حقوقی می دهند، برای رفع توقیف نیز ذیصلاح هستند.

دادگاه ها و مراجع قضایی از جمله مراجع ذیربط در این موضوع است که در بیانات فوق ذکر شد. طبق قانون برای وصول مطالبات شاکی از طریق دادرس اقدام به توقیف حساب بانکی شخص تحت شرایطی می کنند. توقیف حساب بانکی نیازی به اجازه شعبه بانکی ندارد و بانک موظف به رعایت قوانین است. 

گاهی دستور توقیف و مسدود حساب بانکی شخص مستقیم از سوی دفتر بانک مرکزی صادر می شود. پیش تر نیز در بیانات فوق ذکر شد، به علت راکد ماندن حساب برای مدتی طولانی و یا چک های بلامحل، بانک اقدام به مسدود شدن حساب بانکی شخص می نماید.

گاهی توقیف و مسدود شدن حساب بانکی به تقاضای خود شخص صاحب حساب است. در این حالت شخص تمامی برگه های چک موجود در نزد خود را همراه با دفترچه حساب  به بانک تحویل می دهد.

زمانی که الزامات قانونی برای رفع توقیف بانکی انجام شود، باید اقدام به رفع مسدودیت کرد که رفع مسدود حساب بانکی به طور سیستمی نزدیک به یک ماه به طول می انجامد. برای رفع مسدودی از طریق دستی باید به اداره حقوقی بانک مراجعه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×