مراحل گرفتن پاسپورت در قانون

مراحل گرفتن پاسپورت در قانون (4)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

مراحل گرفتن پاسپورت در قانون

مراحل گرفتن پاسپورت در قانون

گرفتن پاسپورت چه مراحلی دارد؟ مدارک لازم برای گرفتن مراحل گرفتن پاسپورت چیست؟ مراحل گرفتن پاسپورت کدام ها هستند؟ هزینه گرفتن پاسپورت چقدر است؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص گرفتن پاسپورت چیست؟

گرفتن پاسپورت (گذرنامه) به چه معنی است؟

گرفتن پاسپورت از اولین شرایط و مجوزهای لازم برای خروج از کشور محسوب می شود. در واقع شما نمی توانید به خارج از کشور سفر کنید، مگر با داشتن پاسپورت. پاسپورت یک سند رسمی، هویتی و بین المللی به شکل دفترچه است. این سند به عنوان یکی از ضروری‌ترین مدرک مورد نیاز برای ورود به خاک یک کشور دیگر شناخته می‌شود. نکته ای که وجود دارد این است که برای ورود به یک کشور (در غالب موارد ) حتماً پاسپورت شما باید ویزا داشته باشد. بنابراین می توان گفت که شما بدون ویزا  فقط می‌توانید به چند کشور محدود مسافرت کنید ( به پایان مقاله رجوع کنید).

در ایران پاسپورت توسط دولت و زیر نظر فراجا (فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران) برای شهروندانش صادر می‌گردد.

مدارک لازم برای گرفتن پاسپورت چیست؟

برای گرفتن پاسپورت لازم است که مدارک زیر به بخش گذرنامه نیروی انتظامی تحویل داده شود:

عکس  6  ✕4  : عکس جدید باشد (نهایت سه ماه از تاریخ آن گذشته باشد).پس زمینه عکس سفید و روشن باشد.برای آقایان: زمینه سفید ـ موی و ریش بدون مدل ـ لباس یقه‌دار ـ بدون کلاه و عینک (به استثنای نابینایان) ـ عکس بدون روتوشبرای بانوان: باید حجاب اسلامی باشد ـ رنگ پوشش‌ها مانند؛ چادر، روسری یا مقنعه سفید نباشد ـ استفاده از آرایش، کلاه، عینک، پیرسینگ و لنز آرایشی ممنوع است.بهتر است عکس در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس 10+ ) گرفته شود.

کپی و اصل شناسنامه و کارت ملی هوشمند، اصل و کپی کارت پایان خدمت هوشمند برای آقایان، اجازه نامه رسمی و محضری همسر برای بانوان متأهل از دیگر مدارک لازم برای گرفتن پاسپورت محسوب می شود.  

توجه داشته باشید که بانوانی که همسرشان فوت شده‌اند ارائه اصل گواهی فوت همسر یا اصل شناسنامه باطل شده همسر فوت شده الزامی است. همچنین بانوان مطلقه تا سقف سنی ۴۰ سال برای گرفتن گذرنامه نیازمند اجازه ولی قهری (پدر، جد پدری) یا دادگاه هستند و فرزندان زیر 18سال به اجازه محضری از سوی پدر یا قیم قانونی خود نیاز دارند.

مراحل گرفتن پاسپورت از صفر تا صد.

برای گرفتن پاسپورت وقتی‌ که تمام مدارک گفته شده در بالا آماده شد شما با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی ( با نام قبلی دفاتر پلیس+۱۰) اقدام به گرفتن پاسپورت می‌کنید. شما از طریق این آدرس https://www.epolice.ir/dafater می‌توانید نزدیک‌ترین دفتر پلیس 10+ به خودتان را شناسایی و سپس مراجعه کنید.

در دفتر خدمات الکترونیک انتظامی یا همان پلیس 10+ مدارک شما اخذ و اطلاعات شما در سیستم ثبت خواهد شد. اگر ممنوع‌الخروج باشید در آنجا وضعیت ممنوع‌الخروج بودنتان به شما اطلاع داده خواهد شد. همچنن در خصوص پرداخت هزینه‌های گرفتن پاسپورت در بند بعدی به طور مفصل توضیح داده خواهد شد. توجه داشته باشید که پاسپورت توسط اداره پست ارسال و به شخص شما ارائه می‌شود. حتماً آدرس پستی با کد پستی ده رقمی دقیق ذکر شود.

مراحل گرفتن پاسپورت در قانون (1)
مراحل گرفتن پاسپورت در قانون (1)

هزینه گرفتن یک پاسپورت چقدر است؟

گرفتن پاسپورت مشمول هزینه‌هایی است که هر سال متغیر است. هزینه گرفتن پاسپورت در سال 1402، شامل پرداخت وجه کارمزد به سازمان نیروی انتظامی، هزینه فرم‌های مربوط به پاسپورت و پرداخت به اداره شهرداری که همه هزینه‌های فوق ازطریق دستگاه‌های کارتخوان موجود در دفاتر پلیس 10+ انجام می‌شود. حدوداً مبلغی 204 هزار تومان است. البته توجه داشته باشید که این هزینه می تواند کاملا متغیر باشد. این نکته ای است که یک وکیل حقوقی حتما به آن اشاره خواهد کرد.

نکات مهمی درباره گرفتن پاسپورت

نکته مهمی که در گرفتن پاسپورت باید بدانیم این است که برای همه شهروندان ایرانی پاسپورت صادر نمی شود و اجازه خروج از کشور را ندارند مثلاً؛ بدهکاران کلان بانکی تا زمان تسویه حساب به بانک، کسانی که خروجشان از کشور موجب آسیب و لطمه به دولت و کشور می شود و … شما می توانید برای اطلاع از وضعیت ممنوع‌الخروجی خودتان با وارد کردن کد ملی و اطلاعات شخصی در سامانه استعلام ممنوع‌الخروجی exitban.ssaa.ir ، به سهولت اقدام کنید.

نکته مهم دیگر در طی مسیر گرفتن پاسپورت که یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی به آن آشنا است این است که اساسا بازنشستگان نیروهای نظامی که 5 سال از بازنشستگی آنها می گذرد باید اصل و کپی کارت کانون بازنشستگان را ارائه دهند.

اگر اعتبار پاسپورتتان تمام شده است پاسپورت قبلی خود را  تحویل پلیس 10+ می‌دهید تا آنها پاسپورت قبلی شما را پانچ ( از اعتبار ساقط کردن) ‌کنند و شما مجددا ً برای اخذ پاسپورت اقدام می‌کنید. در هنگام گرفتن پاسپورت حتما مواد مندرج آن را به دقت مطالعه کنید. به خاطر داشته باشید که در پاسپورت درج شده است شما با این پاسپورت اجازه ورود به کشور اسرائیل را ندارید.

 باید بدانیم برای سفر به بسیاری از کشورها داشتن پاسپورت کافی نیست. شما احتیاج به ویزا دارید در اصل ویزا مجوزی است که به شما اجازه ورود به کشوری را برای مدت محدود می‌دهد. پاسپورت با ویزا متفاوت است. برای اقامت در هتل یا اقامتگاه‌های تفریحی در کشورهای دیگر شما باید پاسپورت داشته باشید. برای نوزادان لازم نیست پاسپورت مستقل صادر شود. نام نوزاد یا کودک زیر دو سال با اجازه ولی یا قیم، در پاسپورت مادر یا پدر نوزاد درج می‌گردد. مادر می تواند با اجازه محضری از همسر خود یا پدر کودک اقدام به گرفتن پاسپورت برای او بکند.

طبق توافق لغو روادید (ویزا) ایران با چند کشور، شما می‌توانید به 42 کشور بدون ویزا یا ویزای فرودگاهی سفر کنید. پس پاسپورت خود را اخذ کنید و به ارمنستان و ترکیه، هائیتی به مدت 90 روز و ونزوئلا به مدت 15 روز و … سفر کنید. همچنین در حفظ و نگهداری پاسپورتتان کوشا باشید در صورت سوختگی، خیس شدن و یا به هر دلیلی که از خوانا بودن پاسپورت شما بکاهد شما مجبور به گرفتن پاسپورت جدید هستید.

مراحل گرفتن پاسپورت در قانون (3)
مراحل گرفتن پاسپورت در قانون (3)

چرا اعتبار یک پاسپورت پنج سال است؟

چهره و زندگی انسان در طول پنج سال مشمول تغییراتی می‌شود. چهره کودکان کامل‌تر و چهره انسان‌های بالغ کمی پیرتر می‌شود. گاهی زندگی‌ها مشمول مرگ، طلاق یا ازدواج می‌شود. گاهی نام‌ها و نام خانوادگی‌ها عوض می‌شود. پس تمام این تغییرات باید به اطلاع پلیس گذرنامه برسد.

نکته ای که کمتر کسی از آن باخبر است این است که در اصل اعتبار یک پاسپورت پنج سال است ولی برای خروج از کشور پاسپورت حداقل باید شش ماه تاریخ انقضا داشته باشد پس بنابراین از هر پاسپورت برای خروج از کشور چهار سال و شش ماه بیشتر نمی‌شود استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×