مفهوم اکراه در قتل چیست؟

مفهوم اکراه در قتل چیست؟

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

مفهوم اکراه در قتل چیست؟

مفهوم اکراه در قتل چیست؟

اکراه در قتل به چه معنی است؟ آیا اکراه در قتل مجوز قتل است؟ آیا اکراه در قتل مانع از قصاص می شود؟ حکم اکراه در قتل چیست؟ با اثبات اکراه در قتل امکان عدم قصاص وجود دارد؟ شرایط اکراه در قتل چیست؟ اکراه در قتل چگونه اثبات می شود؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص اکراه در قتل چیست؟ مهمترین نکاتی که در خصوص اکراه در قتل وجود دارد چیست؟ نظر قانون در خصوص اکراه در قتل چیست؟ معنی اکراه در قتل چیست؟

اکراه در قتل یکی از شرایطی است که در دادگاه های قتل مورد بررسی قرار می گیرد. در واقع برخی مواقع قاتل ادعا می کند که بر اساس شرایط ایجاد شده و اتفاقاتی که رخ داده مجبور به قتل بوده است. بگذارید با یک مثال این مسئله را مورد بررسی قرار دهیم. به طور مثال شخص الف شخص ب را وادار به قتل شخص ج می کند. شخص الف با تهدید شخص ب و خانواده او باعث می شود که شخص ب شخص ج را از بین ببرد. به این حالت گفته می شود که شخص ب با اکراه دست به قتل زده است و اجباری در این کار داشته است. حال سوالی که مطرح می شود این است که آیا شخص ب باید محاکمه شود؟ آیا شخص ب قصاص خواهد شد؟ همچنین برای شخص الف چه حکمی صادر می شود؟ این ها مهمترین سوالاتی است که در خصوص اکراه در قتل وجود دارد.

قبل از این که بخواهیم به صورت مستقیم به مفهوم اکراه در قتل بپردازیم باید با چند مفهوم اساسی و مهم آشنا شویم. مهمترین این مفاهیم این است که اساسا باید بدانیم که چگونه یک فعل را به عنوان یک جرم می شناسیم. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که ابتدا باید ثابت شود که قتل یا اکراه در قتل خود به عنوان یک جرم محسوب می شود. بعد از آن است که می توانیم اکراه در قتل را بهتر درک کنیم.

اکراه در قتل و اثبات جرم در دادگاه کیفری

اکراه در قتل یک جرم محسوب می شود و این جرم در دادسرا و دادگاه کیفری مورد بررسی قرار می گیرد. اما قبل از این که بخواهیم به مجازات این جرم بپردازیم باید بدانیم که اساسا این جرم چگونه در دادگاه اثبات می شود. مسئله ای که وجود دارد این است که اثبات یا رد جرم یکی از کارهای مهمی است که هر وکیل کیفری بر اساس نیاز موکلش آن را انجام می دهد.

در قانون کیفری ایران سه رکن اساسی برای اثبات جرم در نظر گرفته شده است. هر گاه سه رکن مادی، معنوی و قانونی در خصوص فعلی به صورت همزمان اثبات می شود می توان گفت که این فعل جرم در نظر گرفته می شود. رکن مادی به آثار و آسیب قابل اثبات جرم توجه می کند. به طور مثال در خصوص قتل کاملا مشخص است که مرگ یا کشته شدن یک انسان به اندازه کافی آسیب زننده و قابل اثبات است. در خصوص رکن معنوی نیز نیت فاعل مورد توجه قرار دارد. اگر فعل سهوی صورت گرفته باشد و یا نیتی وجود نداشته باشد عملا نمی توان فعل را جرم دانست. در رکن قانونی نیز اساسا به گفته قانون و مصادیق بیان شده در آن توجه می شود.

آن چیزی که مشخص است این است که در خصوص اکراه در قتل دو رکن مادی و قانونی وجود دارد. اما در خصوص رکن معنوی بحث و بررسی وجود دارد. بر اساس این رکن اگر فرد عمدی نداشته باشد و یا هدف خاصی را از فعل دنبال نکند عملا نمی توان این فرد را مجرم دانست. نکته ای که در خصوص اکراه در قتل وجود دارد این است که اساسا اکراه نمی تواند نفی بر عمدی بودن اتفاق باشد. در واقع با وجود این که اجبار در قتل یا اکراه در این کار وجود داشته اما به هر حال خود فرد به عنوان قاتل دست به این کار زده است. بنابراین عملا نمی توان این فعل را جرم ندانست. این نکته بسیار مهمی است که باید در خصوص اکراه در قتل به آن توجه داشت.

اکراه در قتل و مجازاتی که دارد

به طور کلی همانطور که بیان شد اکراه در قتل به عنوان یک جرم شناخته می شود. از این رو مجازاتی نیز برای آن در نظر گرفته شده است. به طور کلی می توان اینگونه بیان کرد که اکراه در قتل نمی تواند مانع از قصاص شود. به نوعی قاتل نمی تواند حتی با اثبات شرایط اکراه و اجبار در قتل مانع از صدور حکم قصاص شود.

بنابراین حکم اکراه در قتل با قتل عمد هیچ فرقی نمی کند. تنها تفاوت این دو در این است که فرد اکراه کننده به قتل نیز به حبس ابد محکوم خواهد شد. یک وکیل کیفری تهران یا شهرستان به خوبی می داند که در این ماده قانونی دو تبصره بسیار مهم وجود دارد. اول این که اگر قاتل کودک غیر ممیزی یا مجنون باشد اکراه کننده به قصاص محکوم خواهد شد. اما اگر کودک ممیزی باشد عاقله او دیه مقتول را باید بپردازد.

عاقله به افرادی از خانواده گفته میشود که در مرتبه ارث قرار می گیرد. یعنی همان کسانی که از فرد ارث می برند باید دیه وی را پرداخت نمایند. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. به طور کلی می توانیم اینگونه بیان کنیم که اکراه در قتل یک مفهوم بسیار مهم در قانون محسوب می شود. در واقع اکراه نمی تواند توجیه کننده قتل و مانع از قصاص شود این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشت.

نکته ای که باید بدانید این است که در مسائل کیفری مانند قتل استفاده از یک وکیل مجرب و کارآمد بسیار اهمیت دارد. چرا که این دست از مسائل با جان انسان سر و کار دارد. اثبات یک جرم قتل می تواند به معنی قصاص باشد. بنابراین استفاده از یک وکیل مجرب و البته با تجربه که با قوانین و پیچ و خم های دادرسی آشنا دارد می تواند تاثیر عمیقی در این مسئله داشته باشد. این موضوع را همواره به خاطر داشته باشید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×