لایحه برای کمیسیون ماده 100 شهرداری

نوشتن لایحه برای کمیسیون ماده 100 (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه برای کمیسیون ماده 100 شهرداری

نوشتن لایحه برای کمیسیون ماده 100 شهرداری

کمیسیون ماده 100 شهرداری چیست؟

قبل از نوشتن لایحه برای کمیسیون ماده 100 شهرداری باید بدانید که کمیسیون ماده 100 شهرداری بزرگ‌ترین محل برای رسیدگی به کلیه‌ی تخلفات عمرانی و ساختمان سازی مانند احداث بنای بدون مجوز، ساخت تراکم اضافی، احداث نکردن پارکینگ، مقاوم نبودن بنا نسبت به زلزله و غیره، رعایت نکردن اصول شهرسازی، مهندسی و بهداشتی، تغییر دادن کاربری ساختمان بدون مجوز، خلاف کردن مهندس ناظر ساختمان و تجاوز به معابر شهری است.

اعضای کمیسیون ماده 100 شهرداری

نماینده دادگستری، نماینده شورای شهر و نماینده فرمانداری اعضای این کمیسیون را تشکیل می‌دهند. نماینده‌ی شهرداری هم حضور دارد اما دارای حق رأی نیست. این کمیسیون 11 تبصره دارد که در نوشتن لایحه برای کمیسیون ماده 100 شهرداری باید به آنها توجه شود.

قانون ماده 100 شهرداری

بر اساس ماده 100 قانون شهرداری‌، صاحبان زمین‌ها و املاک باید قبل از اقدام به ساخت و ساز از شهرداری مربوطه مجوز ساخت دریافت کنند. در صورتی که بر خلاف این ماده عمل شود، متخلفان برای رسیدگی به کمیسیون ماده 100 فرستاده می‌‌شوند. کمیسیون در این موارد حکم به تخریب یا پرداخت جریمه صادر می‌کند و در نهایت پس از اجرای حکم، پایان کار صادر می‌گردد. نکته اصلی این است که بیشتر این حکم‌ها اجرا نمی‌شود و معمولاً در بیشتر شهرداری‌ها توافق صورت گرفته و تبدیل به پرداخت جریمه می‌شوند.

موارد نوشتن لایحه برای کمیسیون ماده 100 شهرداری

پس از اعلام حکم، مالک یا شهرداری می‌تواند با نوشتن لایحه برای کمیسیون ماده 100 شهرداری به رأی بدوی کمیسیون اعتراض کند. پس از آن، کار به کمیسیون تجدید نظر یا دیوان عدالت اداری خواهد کشید. در نوشتن لایحه به این نکته باید اشاره شود که صدور رأی مذکور به کلی بر خلاف قوانین بوده یا قوانین و مقررات را نقض کرده است. از موارد دیگری که با لایحه برای کمیسیون ماده 100 شهرداری می‌توان به رأی صادر شده اعتراض نمود مواردی است که در حکم صادره، حقوق دفاعی صاحب ملک از او گرفته شده باشد. همچنین اگر در پرونده مذکور اصلاً نیاز به صدور حکم تخریب نبوده، می‌توان با نوشتنلایحه برای کمیسیون ماده 100 شهرداری به حکم صادر شده اعتراض نمود. لازم به ذکر است در مواردی که رأی صادره ایراداتی دارد و یا نسبت به جریمه‌ی تعیین شده توسط کمیسیون اعتراضی وجود دارد هم می‌توان با نوشتن لایحه برای کمیسیون ماده 100 شهرداری اعتراض خود را به کمیسیون تجدید نظر یا دیوان عدالت اداری اعلام کرد.

اعتبار حکم صادر شده توسط کمیسیون ماده 100 شهرداری

برای آن که حکم صادر شده توسط کمیسیون ماده 100 معتبر تشخیص داده شود، لازم است که جلسه با حضور هر سه عضو به صورت رسمی برگزار شود. در زمان صدور حکم هیچ کدام از اعضای کمیسیون نباید غایب باشند. در صورتی که هر کدام از موارد ذکر شده رعایت نشده باشد حکم صادر شده فاقد اعتبار است و ذینفع می‌تواند با نوشتن لایحه برای کمیسیون ماده 100 شهرداری اعتراض خود را به صدور حکم اعلام کند.

اگر قصد گرفتن وکیل کمیسیون ماده 100 شهرداری دارید لطفا با شماره 09124857572 تماس بگیرید و مشکلات خود را مطرح کنید.

نحوه‌ی اعتراض به حکم کمیسیون ماده 100 شهرداری

پس از نوشتن لایحه و صدور حکم در کمیسیون با اکثریت آرا، از نماینده‌ی شهرداری که حق رأی ندارد خواسته می‌شود که توضیحات خود را ارائه دهد و پس از آن به عنوان دفاعیه فرد ذینفع، لایحه برای کمیسیون ماده 100 شهرداری قرائت می‌گردد. چنانچه در پرونده مشکلی وجود نداشته باشد، در همان جلسه رأی صادر و به وسیله اعضا کمیسیون به امضا می‌رسد. پس از آن به ذینفعان اعلام می‌شود که ظرف 10 روز برای اجرای حکم اقدام کنند. در این مرحله باز هم امکان اعتراض و نوشتن لایحه دیگری برای دیوان عدالت اداری وجود دارد و می‌توان دستور توقف موقت اجرای حکم را گرفت.

نحوه‌ی اعتراض یا ارائه دفاعیات در دیوان عدالت اداری به حکم صادر شده توسط کمیسیون تجدید نظر ماده 100 به صورت غیر حضوری و از طریق نوشتن لایحه می‌باشد؛ بنابراین نیاز به وقت حضوری گرفتن و تشکیل جلسات نیست.

یکی از نکات مهم در مرحله بدوی این است که فقط اشخاص حقوقی و حقیقی، حق شکایت و اعتراض به احکام صادره را دارند. اما در کمیسیون تجدید نظر برای نوشتن لایحه به منظور اعتراض به حکم بدوی صادره، علاوه بر اشخاص حقیقی و حقوقی، شهرداری‌ها هم حق اعتراض دارند و ذینفع به حساب می‌آیند.

پس از ارائه لایحه برای کمیسیون ماده 100 شهرداری افرادی که مقیم ایران هستند حداکثر 20 روز از روز ابلاغ حکم برای تجدید نظر زمان دارند. همچنین افرادی که مقیم خارج از ایران هستند حداکثر دو ماه مهلت دارند.

محل اعتراض به کمیسیون ماده 100 شهرداری‌ها

همانطور که گفته شد مرجع ذیصلاح برای رسیدگی به اعتراضات نسبت به حکم‌های صادر شده توسط کمیسیون ماده 100 شهرداری‌ها، دیوان عدالت اداری می‌باشد. عنوان اعتراض ذینفعان “تقاضای نقض و ابطال از رأی قطعی کمیسیون” می‌باشد.

همچنین ذینفعان می‌توانند از اعضای کمیسیون ماده 100 شهرداری‌ها شکایت کنند. بدین منظور باید به سازمان تخلفات اداری مراجعه و شکایت خود را در قالب پرونده‌ای ارائه دهند. اما بهتر است برای زودتر به نتیجه رسیدن از یک وکیل خبره در امور رسیدگی به تخلفات اداری کمک گرفت.

مواردی که در کمیسیون ماده 100 شهرداری‌ها قابل بررسی نیستند

در این میان موادی هستند که در کمیسیون قابل بررسی نمی‌باشند و در صورت صدور حکم، آن حکم فاقد اعتبار خواهد بود. به طور مثال نوشتن لایحه و طرح اعتراض در مورد ساختمان‌های ساخته شده قبل از سال 1349 (قبل از تصویب نقشه شهر) فاقد اعتبار است و از مسئولیت این کمیسیون خارج می‌باشد. البته تخلفات جدید روی این ساختمان‌ها قابل بررسی هستند. شهرداری می‌تواند در این موارد از مالک شکایت کند.

مورد دیگری که بسیار مورد شکایت واقع می‌شود، شکایت از تخلفات عمرانی ساختمان فرد دیگری مثل همسایه‌ها است. در این موارد باید نوشتن لایحه و اعتراض نزد شهرداری منطقه انجام شود. در صورتی که شهرداری تخلفات را بررسی کند و در حیطه‌ی وظایف کمیسیون ماده 100 شهرداری باشد، پرونده را به کمیسیون ارجاع می‌دهد. در غیر این صورت در همان شهرداری به اعتراض شما رسیدگی می‌شود.

سخن آخر

علی رغم تمام توضیحاتی که درباره‌ی لایحه برای کمیسیون ماده 100 شهرداری شد، بهتر است این را بدانید که فارغ از موضوع شکایت یا دفاع، هر پرونده نیازمند مطالعه و تنظیم دفاعیه و لایحه خاص خود می‌باشد ؛ بنابراین بهتر است برای اقدام پرونده درباره وکیل برای کمیسیون ماده 100 شهرداری با موسسه ای که در این باره تخصص دارد تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×