وکیل برای تنظیم قرارداد

وکیل تنظیم قرارداد (8)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

وکیل برای تنظیم قرارداد

وکیل تنظیم قرارداد

امروزه قرارداد های حقوقی بخش مهمی از روابط میان اشخاص را در جامعه تشکیل می دهد و روزانه تعداد کسانی که به وکیل برای تنظیم قرارداد مراجعه می کنند، افزایش چشمگیری پیدا می کند.

اولین و مهمترین سوالی که باید در اینجا به آن بپردازیم این است که چرا به وکیل برای تنظیم قرارداد نیاز داریم؟ در واقع پاسخ به این سوال می تواند شروع بحثی باشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

بگذارید با یک مثال وارد بحث شویم. احتمالا شما هم خواسته یا ناخواسته قرارداد بین المللی ایران با 6 قدرت جهانی موسوم به برجام را دنبال کرده اید. به نظر شما چرا این قرارداد بین المللی و بسیار مهم که زیر نظر کشورهای معتبر جهانی طراحی و امضا شده به درستی اجرا نشد و طرفین قرارداد چندان متعهد به آن باقی نماندند؟

پاسخ ” کلمات ” است. در واقع کلمات انتخاب شده و عدم فهم متقابل از این کلمات باعث شد که عملا طرفین به تعهدات خودشان پایبند نمانند و عملا این قرارداد ضرب در صفر شود و به یکی از ناکام ترین قراردادهای بین المللی تبدیل شود. به طور مثال در یکی از بندهای این قرارداد بین المللی از کلمه ” تعلیق ” برای تحریم ها استفاده شده است. در حالی که طرف ایرانی این کلمه را با عنوان ” رفع ” تحریم ها استفاده کرده اند. همین یک تفاوت کوچک باعث شد که سال ها در اجرای تعهدات مفاد این قرارداد وقفه ایجاد شود.

بنابراین در یک قرارداد مهم جهانی که عمدتا حقوق دان ها و بارزترین وکلای قانونی در آن شرکت کرده اند هم می توان نکات بسیار کوچکی را پیدا کرد که می تواند درست مانند یک سنگ بزرگ عمل کند. پس وقتی یک قرارداد به این مهمی که توسط بزرگان کشورهای مختلف طراحی و امضا شده، اشتباهاتی حادث میشود که می تواند طرفین را به دردسر بیاندازد، چرا شما فکر می کنید که می توانید به تنهایی یک قرارداد را تنظیم و امضا کنید؟

تعهدات ناشی از امضای قراردادها

بسیاری از افرادی که به وکیل برای تنظیم قرارداد مراجعه می کنند از تعهدات ناشی از امضای قراردادها واهمه دارند و به خوبی این مسئله را می دانند؛ تنها کسی که در این مسیر می تواند به انها کمک کند تا آسیب ها و ضرر و زیان ناشی از تعهدات قراردادها کاهش پیدا کند، یک وکیل با تجربه است.

مسئله بسیار مهمی که عملا نیاز ما را به وکیل برای تنظیم قرارداد به خوبی روشن می کند این است که شما تا قبل از تنظیم و امضای قرارداد می توانید در آن تغییرات خواسته شده را اعمال کنید، بعد از امضای قرارداد عملا هیچ راهی برای حل این موضوع نخواهید داشت.

به همان مثال بین المللی که در بالا گفتیم توجه کنید. عمده مشکلی که در اجرای قرارداد برجام وجود داشت این بود که طرفین نیاز به تغییر مفادی در این قرارداد بودند که عملا امکان آن وجود نداشت. حتی چند بار پیشنهاد شد که طرفین برای تنظیم قراردادی جدید وارد مذاکره شدند که مورد قبول واقع نشد.

هدف از این مثال بیان یک مشکل سیاسی نیست. تنها می خواهیم به شما نشان بدهیم که در یک قرارداد مهم جهانی نیز در صورت عدم توجه و دقت کافی به مفاد و کلمات استفاده شده در آن می تواند چه مشکلاتی به همراه داشته باشد.

شما مادامی می توانید مفاد قرارداد را تنظیم کنید و تغییر دهید که هنوز آن را امضا نکرده باشید. مادامی که این قرارداد امضا شود تمامی مفاد لازم الاجرا محسوب می شود و شما باید آن را بدون هیچ چون و چرایی اجرا کنید.

همین موضوع باعث شده است که عملا در هر نوع قراردادی باید از یک وکیل یا مشاوره حقوقی مناسب کمک بگیریم. اما این تمام داستان نیست. در ادامه به جنبه های دیگری از تنظیم قرارداد خواهیم پرداخت.

قرارداد؛ یک سند قانونی  

اگر شما این موضوع را بدانید که قراردادها یک نوع سند قانونی به حساب می آیند و دارای اعتبار هستند، حتما قبل از امضای هر سندی از وکیل برای تنظیم قرارداد ها کمک می گیرید.

قرارداد یک نوع سند قانونی محسوب می شود و در دادگاه می توان هر نوع استدلالی را بر اساس آن پیش برد. در کلام ساده تر شما با امضای یک قرارداد این امکان را برای مقام قضایی ایجاد می کنید که شما را بر اساس قانونی متوجه حقوق قرارداد امضا شده توسط شما کند.

برخی از قراردادها به صورت رسمی تنظیم می شوند. این قراردادها تحت نظارت یک مرجع قانونی مانند دفاتر ثبت اسناد رسمی انجام می گیرد. مسلما می توان گفت که این نوع قراردادها از وجاهت قانونی بسیار بالایی برخوردار است و دادگاه به سرعت آن را تایید و قبول می کند.

بنابراین به جز این که خود قرارداد می تواند برای شما یک سری مسئولیت های جدید ایجاد کند، قراردادهای رسمی وجاهت قانونی بسیار بالاتری دارند. از این در تنظیم این دست از قراردادها باید دقت بسیار بالاتری داشت. از آن جایی که قانون معمولا نظر چندان مساعدی با تغییر اسناد قانونی ندارد، عملا تغییر قراردادهای قانونی  و رسمی بسیار مشکل تر از انواع قراردادهای غیر رسمی است.

توجه داشته باشید که هر نوع قراردادی که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم نشده باشد یا تحت نظارت نماینده قانونی ثبت نشود، عملا یک قرارداد غیر رسمی محسوب می شود. مثلا قولنامه ای که در دفاتر املاک ثبت می شود حتی با وجود این که توسط مراجع دولتی کد رهگیری دریافت می کند یک سند غیر رسمی محسوب می شود. اما همین سند غیر رسمی نیز کافی است تا شما را نسبت به انجام برخی امور وادار کند.

وکیل برای تنظیم قرارداد برای یک قرارداد مالی

یکی از مهمترین انواع قراردادها، قرارداد مالی است. امروزه وکیل برای تنظیم قرارداد دارای نقش بسیار مهمی در جامعه می باشد، در واقع بخش عمده ای از قراردادهایی که بین طرفین برقرار می شود با هدف مالی است.

معمولا دو طرف در تنظیم قرارداد نسبت به امور خود وارد هستند و تخصص های لازم را دارند. همین موضوع باعث می شود که هر کدام از آن ها تصور کنند که نیازی به وکیل برای تنظیم قرارداد نیست.

اما مسئله مهم اینجاست که مفاد یک قرارداد مالی به صورت مستقیم به امور مالی آن ها بستگی دارد. بنابراین در صورت بروز هر نوع مشکل در قرارداد اولین بخشی که به خطر می افتد، همین موارد مالی است.

از این رو بسیار گفته می شود که افراد باید نسبت به تخصص های خودشان در تنظیم قرارداد غره نشوند، زیرا از هر جنبه ای که به موضوع نگاه کنیم، قرارداد یک مسئله کاملا حقوقی محسوب می شود، بنابراین قبل از این که قرارداد مربوط به تخصص شما شود، یک تخصص حقوقی محسوب می شود، از این رو شما اگر می خواهید به مشکل خاصی در روند این قرارداد برخورد نکنید، بهتر است با وکیل برای تنظیم قرارداد در این زمینه مشاوره کنید یا از راهنمایی های یک مشاوره مطرح حقوقی استفاده کنید. در این صورت می توان امید داشت که احتمال بروز هر نوع مشکلی در قرارداد کم می شود.

این موضوع در موارد غیر مالی نیز وجود دارد. در واقع ذات قرارداد انتقال یک منفعت از فردی به فرد دیگر در قبال چیزی است. حال ممکن است این منفعت مالی یا مادی نباشد. در هر صورت بروز هر نوع مشکل در قرارداد می تواند خطر جدی برای آن مورد مالی یا غیر مالی باشد.

مزایای کمک گرفتن از وکیل برای تنظیم قرارداد

مهمترین کارکرد وکیل برای تنظیم قرارداد این است که از بروز هر نوع اشتباه و اشکالی در قرارداد جلوگیری کند. در واقع برخلاف تصور عمومی که وکلا را همراه با پرونده های قضایی و … می دانند، کار اصلی وکلا این است که شما را از بروز هر مشکل حقوقی آگاه کند و عملا راه قانونی شما را مشخص کند.

این موضوع به خصوص در تنظیم قرارداد بسیار اهمیت دارد. به هر حال یک وکیل برای تنظیم قرارداد به خوبی می داند که کسی که طرف مقابل این قرارداد است یک انسان است و انسان قادر به انجام هرکاری است. از این رو باید در تنظیم قرارداد به نوعی رفتار کند که تمامی راه های عدم انجام تعهدهای قراداد منتفی شود و طرفین نسبت به تعهد های خود وفادار بمانند. در کلام ساده تر کار اصلی وکیل برای تنظیم قرارداد این نیست که متن قرارداد را برای شما تنظیم کند. در واقع کار اصلی وکیل برای تنظیم قرارداد این است که قرارداد را به نوعی طراحی کند که طرفین نسبت به اجرای آن متعهد باشند و تاجای ممکن راه فراری برای هیچ کدام از طرفین وجود نداشته باشد. اینگونه می توان ایمان داشت که طرفین به تعهدات خودشان پایبند می مانند. در واقع هدف از وکیل برای تنظیم قرارداد این است که یک قرارداد به نوعی تنظیم شود که بتوان نسبت به پایداری آن در آینده مطمئن بود.

گرچه در صورت بروز هر نوع مشکلی نیز می توان از همین وکیل برای تنظیم قرارداد نیز استفاده کرد تا حق ضایع شده بر اساس قرارداد را زنده کرد. یک وکیل خوب برای تنظیم قرارداد به خوبی می داند که باید قرارداد را به نحوی تنظیم کند که درصد احتمال بسیار کمی برای عبور از آن وجود داشته باشد.

ویژگی های وکیل برای تنظیم قرارداد

مسئله مهم دیگر این است که چگونه می توانیم یک وکیل برای تنظیم قرارداد مناسب پیدا کنیم؟ به بیانی بهتر باید گفت ویژگی های وکیل برای تنظیم قرارداد چه چیزهایی می تواند باشد؟

برای پاسخ به این سوال باید به یک نکته بسیار مهم توجه داشته باشیم. همانطور که در بالاتر بیان کردیم، قراردادها می تواند انواع مختلف داشته باشد و بر اساس زمینه مورد نظر می تواند گستره بالایی پیدا کند. از این رو می توان برای انواع قراردادها شرایط مشخص و جدایی در نظر گرفت.

بهترین وکیل برای تنظیم قرارداد کسی است که بتواند بر اساس همان زمینه تخصصی آن قرارداد را تنظیم کند. مثلا شما از وکیل حقوقی قرارداد برجام نمی توانید بخواهید که برای یک قرارداد تجاری به شما کمک کند. به هر حال با وجود این که هر دو این موارد قرارداد است و به نوعی یک حقوق و قانون مشخص دارد، اما در هر صورت از زیمه تخصصی کاملا جدایی برخوردار است.

در کلام ساده تر اگر بخواهیم بگوییم، یک وکیل برای تنظیم قرارداد علاوه بر موارد قانونی بهتر است با انواع موارد تخصصی آن حوزه نیز آشنا باشد تا دقیقا بداند که مفاد این قرارداد در باره چیست و چگونه باید تنظیم شود.

اما فارغ از این مسئله یک وکیل مناسب برای تنظیم قرارداد، ویژگی های دیگری نیز باید داشته باشد. هر چه قدر یک وکیل تجربه کاری و عملی بالاتری داشته باشد عملا می توان به آن اعتماد بیشتری داشت. این تجربه می تواند پیش بینی آینده را برای او ساده تر کند. از این رو شما نسبت به اهمیت قرارداد بهتر است دنبال با تجربه ترین ها و مجرب ترین های این حوزه باشید. گروه وکلای پارسا می تواند گزینه مناسبی برای این کار باشد.

همچنین یک وکیل قرارداد باید نسبت به موارد قانونی و انواع فرارهای قانونی آگاهی کامل داشته باشد تا بر اساس آن ها بتواند مفادی را تنظیم کند که عملا راه گریزی از آن وجود نداشته باشد.

ویژگی های مشترک قراردادها

برای مشخص شدن موضوع ویژگی های مشترک قراردادها بهتر است کمی بیشتر در باب قرارداد و انواع آن صحبت کنیم. تا به اینجا بحث به نوعی پیش رفته است که شاید تصور کنید که قرارداد تنها به صورت کپی وجود دارد. اما در علم حقوق انواع قراردادهای شفاهی نیز پیش بینی شده است.

در این حالت در صورتی که در یک دادگاه چند شاهد نسبت به این قرارداد و مفاد آن شهادت دهند، آن قرارداد به اندازه یک قرارداد کتبی قابل استناد خواهد بود. اما از نظر قانونی قراردادهای کتپی غیر رسمی یا رسمی ارزشی بالاتر از قراردادهای شفاهی دارند.

از طرف دیگر مسلما وکیل برای تنظیم قرارداد عمدتا برای تنظیم قراردادهای کتبی و رسمی به کار می رود و کمتر دیده می شود که در یک قرارداد غیر رسمی از وکیل استفاده شود.

توجه داشته باشید که تمامی قراردادهای رسمی تحت نظر یک نماینده قانونی ثبت می شوند از این رو تمامی مفاد آن لازم الاجرا است.

یک ویژگی مشترک در مورد قراردادها این است که هر قراردادی تحت هر شرایطی که امضا شود لازم الاجراست. مگر این که این قرارداد و مفاد آن منافی قانون اساسی و یا شرع باشد.

به طور مثال در صورتی که یک قرارداد به نام اجاره نامه باشد اما در آن مفادی برابر با قرارداد فروش یک ملک نوشته شده باشد، این مفاد فارغ از نام آن قرارداد قابل اجرا و پیگیری است.

مانند این مثال می توان ده ها مورد را در قانون پیدا کرد. این مثال ها به خوبی به ما نشان می دهد که یک قرارداد تحت هر شرایطی ( اگر مخالف قانون  و شرع نباشد ) لازم الاجرا خواهد بود. پس شما باید قبل از امضا نسبت به این موضوع آگاهی داشته باشید که تقریبا هیچ عاملی نمی تواند باعث شود شما از بار مسئولیت قرارداد خود خارج شوید و آن را نادیده بگیرید. از این روست که در انواع قراردادها گفته می شود که از یک وکیل مجرب استفاده کنید.

وکیل برای تنظیم قراردادهای کاری

یکی از عمده ترین دلایلی که باعث می شود تا عموم مردم به وکیل برای تنظیم قرارداد نیاز داشته باشند، امرار معاش می باشد. مسلما همه افراد دوست دارند که در جامعه کار کنند تا درآمدزایی کنند اما حقیقت آن است که بدون تنظیم قرارداد کار نمیتوان اشتغال را آغاز کرد. انعقاد قراردادهای کاری باعث اعتبار بخشیدن به روابط میان کارگر و کارفرما می شود و از این جهت نیز تمامی منعقد کنندگان چنین قراردادی تحت حمایت های دولت قرار می گیرند.

آمار و اطلاعات بدست آمده در سال های گذشته به خوبی نشان دهنده این موضوع می باشد که یکی از رایج ترین قراردادهایی که روزانه تعداد زیادی از آن در جامعه منعقد می گردد، قرارداد کار است؛ به همین علت کاملا طبیعی است که عموم مردم به وکیل برای تنظیم قرارداد نیاز داشته باشند.

اگر شما به عنوان کارگر یا کارفرما به دنبال کسی هستید که در زمینه انعقاد قرارداد کاری به شما کمک کند، باید بدانید که وکیل برای تنظیم قرارداد کار، بهترین گزینه پیش رویتان است.

 تعریف قرارداد کار و شرایط اساسی انعقاد آن

مسلما وقتی که در مورد وکیل برای تنظیم قرارداد کار صحبت می کنیم، این سوال برای بسیاری از افراد پیش می آید که اصلا قرارداد کار چیست و شرایط تنظیم آن چه می باشد؟ برای پاسخ به این سوال به قانون کار جمهوری اسلامی استناد می کنیم، با استناد به این قانون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق‌السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر‌موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.

حداکثر مدت موقت برای کارهایی که طبیعت آنها جنبه غیر مستمر دارد توسط وزارت کار و امور اجتماعی تهیه و به تصویب هیأت‌وزیران خواهد رسید.

در کارهایی که طبع آنها جنبه مستمر دارد. در صورتی که مدتی در قرارداد ذکر نشود، قرارداد دائمی تلقی می‌شود.

شروط مذکور در قرارداد کار یا تغییرات بعدی آن در صورتی نافذ خواهد بود که برای کارگر مزایایی کمتر از امتیازات مقرر در این قانون‌منظور ننماید.

برای صحت قرارداد کار در زمان بستن قرارداد رعایت شرایط ذیل الزامی است:

‌الف – مشروعیت مورد قرارداد

ب – معین بودن موضوع قرارداد

ج – عدم ممنوعیت قانونی و شرعی طرفین در تصرف اموال یا انجام کار مورد نظر.

قرارداد کار علاوه بر مشخصات دقیق طرفین، باید حاوی موارد ذیل باشد:

‌الف – نوع کار یا حرفه یا وظیفه‌ای که کارگر باید به آن اشتغال یابد

ب – حقوق یا مزد مبنا و لواحق آن

ج – ساعات کار، تعطیلات و مرخصیها

‌د – محل انجام کار

ه – تاریخ انعقاد قرارداد

‌و – مدت قرارداد، چنانچه کار برای مدت معین باشد

‌ز – موارد دیگری که عرف و عادت شغل یا محل، ایجاب نماید.

در مواردی که قرارداد کار کتبی باشد قرارداد در چهار نسخه تنظیم می‌گردد که یک نسخه از آن به اداره کار محل و یک نسخه نزد کارگر و‌یک نسخه نزد کارفرما و نسخه دیگر در اختیار شورای اسلامی کار و در کارگاه‌های فاقد شورا در اختیار نماینده کارگر قرار می‌گیرد.

طرفین می‌توانند با توافق یکدیگر مدتی را به نام دوره آزمایشی کار تعیین نمایند. در خلال این دوره هر یک از طرفین حق دارد، بدون‌اخطار قبلی و بی‌آنکه الزام به پرداخت خسارات داشته باشد، رابطه کار را قطع نماید. در صورتی که قطع رابطه کار از طرف کارفرما باشد وی ملزم به‌پرداخت حقوق تمام دوره آزمایشی خواهد بود و چنانچه کارگر رابطه کار را قطع نماید کارگر فقط مستحق دریافت حقوق مدت انجام کار خواهد بود.

الزامات قانونی قراردادهای کاری

از اساسی ترین الزامات قانونی قراردادهای کاری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

هر نوع تغییر حقوقی در وضع مالکیت کارگاه، از قبیل فروش یا انتقال به هر شکل، تغییر نوع تولید، ادغام در مؤسسه دیگر، ملی شدن‌کارگاه، فوت مالک و امثال اینها، در رابطه قراردادی کارگرانی که قراردادشان قطعیت یافته است مؤثر نمی‌باشد و کارفرمای جدید، قائم مقام تعهدات و‌حقوق کارفرمای سابق خواهد بود.

در مواردی که کار از طریق مقاطعه انجام می‌یابد. مقاطعه‌دهنده مکلف است قرارداد خود را با مقاطعه کار به نحوی منعقد نماید که در آن‌مقاطعه کار متعهد گردد که تمامی مقررات این قانون را در مورد کارکنان خود اعمال نماید.

چنانچه مقاطعه‌دهنده بر خلاف ترتیب فوق به انعقاد قرارداد با مقاطعه کار بپردازد و یا قبل از پایان 45 روز از تحویل موقت، تسویه‌حساب نماید، مکلف به پرداخت دیون مقاطعه کار در قبال کارگران خواهد بود.

در کلیه قراردادهای انفرادی کار، که کارفرما قبل از انعقاد پیمان دسته جمعی کار منعقد ساخته و یا پس از آن منعقد می‌نماید، مقررات‌پیمان دسته‌جمعی لازم‌الاتباع است، مگر در مواردی که قراردادهای انفرادی از لحاظ مزد دارای مزایایی بیشتر از پیمان دسته جمعی باشند.

تعیین حق السعی توسط وکیل در قراردادهای کاری

مهم ترین رکنی که در قراردادهای کاری با ان روبرو می شویم، حق السعی می باشد. اگر شما به سراغ وکیل برای تنظیم قرارداد کار میروید، حتما اطلاعات حقوقی لازم را در مورد تعیین حق السعی را در طی یک جلسه مشاوره حقوقی از او بگیرید تا در آینده دچار مشکلات حقوقی نشوید. به چند مورد از اساسی ترین قواعد حقوقی که شما باید در مورد حق السعی در قراردادهای کاری بدانید، اشاره می کنیم:

کلیه دریافتهای قانونی که کارگر به اعتبار قرارداد کار اعم از مزد یا حقوق کمک عائله‌مندی، هزینه مسکن، خواربار، ایاب و ذهاب، مزایای‌غیر نقدی، پاداش افزایش تولید، سود سالانه و نظایر آنها دریافت می‌نماید را حق‌السعی می‌نامند.

مزد باید در فواصل زمانی مرتب و در روز غیر تعطیل و ضمن ساعات کار به وجه نقد رایج کشور یا با تراضی طرفین به وسیله چک عهده‌بانک و با رعایت شرایط ذیل پرداخت شود:

‌الف – چنانچه بر اساس قرارداد یا عرف کارگاه، مبلغ مزد به صورت روزانه یا ساعتی تعیین شده باشد، پرداخت آن باید پس از محاسبه در پایان روز‌یا هفته یا پانزده روز یکبار به نسبت ساعات کار و یا روزهای کارکرد صورت گیرد.

ب – در صورتی که بر اساس قرارداد یا عرف کارگاه، پرداخت مزد به صورت ماهانه باشد، این پرداخت باید در آخر ماه صورت گیرد. در این حالت‌مزد مذکور حقوق نامیده می‌شود.

به کارگرانی که به موجب قرارداد یا موافقت بعدی به ماموریتهای خارج از محل خدمت اعزام می‌شوند فوق‌العاده مأموریت تعلق می‌گیرد.‌این فوق‌العاده نباید کمتر از مزد ثابت یا مزد مبنای روزانه کارگران باشد همچنین کارفرما مکلف است وسیله یا هزینه رفت و برگشت آنها را تامین نماید.

تعلیق قرارداد کار

تعلیق کاری در هر زمانی ممکن است اتفاق بیفتد و دارای دلایل گوناگونی می باشد، تعلیق قراردادهای کاری طبق شرایط زیر اتفاق می افتد:

چنانچه به واسطه امور مذکور در مواد آتی انجام تعهدات یکی از طرفین موقتاً متوقف شود، قرارداد کار به حال تعلیق در می‌آید و پس از‌رفع آنها قرارداد کار با احتساب سابقه خدمت (‌از لحاظ بازنشستگی و افزایش مزد) به حالت اول بر

می‌گردد.

در موردی که به واسطه قوه قهریه و یا بروز حوادث غیر قابل پیش‌بینی که وقوع آن، از اداره طرفین خارج است، تمام یا قسمتی از کارگاه‌تعطیل شود و انجام تعهدات کارگر یا کارفرما به طور موقت غیر ممکن گردد، قراردادهای کار با کارگران تمام یا آن قسمت از کارگاه که تعطیل می‌شود به‌حال تعلیق در می‌آید. تشخیص موارد فوق با وزارت کار و امور اجتماعی است.

قرارداد کارگرانی که مطابق این قانون از مرخصی تحصیلی و یا دیگر مرخصی‌های بدون حقوق یا مزد استفاده می‌کنند، در طول مرخصی ‌و به مدت دو سال به حال تعلیق در می‌آید.

قرارداد کارگری که توقیف می‌گردد و توقیف وی منتهی به حکم محکومیت نمی‌شود در مدت توقیف به حال تعلیق در می‌آید و کارگر پس‌از رفع توقیف به کار خود باز می‌گردد.

چنانچه توقیف کارگر به سبب شکایت کارفرما باشد و این توقیف در مراجع حل اختلاف منتهی به حکم محکومیت نگردد، مدت آن جزء‌سابقه خدمت کارگر محسوب می‌شود و کارفرما مکلف است علاوه بر جبران ضرر و زیان وارده که مطابق حکم دادگاه به کارگر می‌پردازد، مزد و مزایای‌وی را نیز پرداخت نماید.

توجه داشته باشید که کارفرما مکلف است تا زمانی که تکلیف کارگر از طرف مراجع مذکور مشخص نشده باشد، برای رفع احتیاجات خانواده وی، حداقل پنجاه‌درصد از حقوق ماهیانه او را به طور علی‌الحساب به خانواده‌اش پرداخت نماید.

خاتمه قرارداد کار

قراردادهای کاری نیز همچون بسیاری از قراردادهای دیگر به دلایل مختلفی خاتمه می یابند. در حالت کلی قرارداد کار به یکی از طرق زیر خاتمه می‌یابد:

‌الف – فوت کارگر

ب – بازنشستگی کارگر

ج – ازکارافتادگی کلی کارگر

‌د – انقضاء مدت در قراردادهای کار با مدت موقت و عدم تجدید صریح یا ضمنی آن

ه – پایان کار در قراردادهایی که مربوط به کار معین است

‌و – استعفای کارگر.

 کارگری که استعفا می‌کند موظف است یک ماه به کار خود ادامه داده و بدواً استعفای خود را کتباً به کارفرما اطلاع دهد و در صورتی که‌حداکثر ظرف مدت 15 روز انصراف خود را کتباً به کارفرما اعلام نماید استعفای وی منتفی تلقی می‌شود و کارگر

موظف است رونوشت استعفا و‌انصراف از آن را به شورای اسلامی کارگاه و یا انجمن صنفی و یا نماینده کارگران تحویل دهد.

در پایان کار، کلیه مطالباتی که ناشی از قرارداد کار و مربوط به دوره اشتغال کارگر در موارد فوق است، به کارگر و در صورت فوت او به‌وارث قانونی وی پرداخت خواهد شد.

از طرفی دیگر در صورت خاتمه قرارداد کار، کار معین یا مدت موقت، کارفرما مکلف است به کارگری که مطابق قرارداد، یک سال یا بیشتر، به کار اشتغال‌داشته است برای هر سال سابقه، اعم از متوالی یا متناوب بر اساس آخرین حقوق مبلغی معادل یک ماه حقوق به عنوان مزایای پایان کار به وی پرداخت‌نماید.

‌هر گاه قرارداد کار برای مدت موقت و یا برای انجام کار معین، منعقد شده باشد هیچ یک از طرفین به تنهایی حق فسخ آن را ندارد.

چنانچه خاتمه قرارداد کار به لحاظ ازکارافتادگی کلی و یا بازنشستگی کارگر باشد، کارفرما باید بر اساس آخرین مزد کارگر به نسبت هر‌سال سابقه خدمت حقوقی به میزان 30 روز مزد به وی پرداخت نماید.  این وجه علاوه بر مستمری ازکارافتادگی و یا بازنشستگی کارگر است که توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود.

 تشخیص موارد ازکارافتادگی کلی و جزیی و یا بیماریهای ناشی از کار یا ناشی از غیر کار و فوت کارگر و میزان قصور کارفرما در انجام‌وظایف محوله قانونی که منجر به خاتمه قرارداد کار می‌شود. بر اساس ضوابطی خواهد بود که به پیشنهاد وزیر کار و امور اجتماعی به تصویب هیأت‌وزیران خواهد رسید.

قرارداد کارآموزی

شاید برای شما و اطرافیانتان اتفاق افتاده باشد که برای گذراندن دوره های کارآموزی و آموزش های حرفه به سراغ انعقاد قرارداد بروید. به تمامی افراد توصیه می شود که قبل از انعقاد هرگونه قرارداد کارآموزی اطلاعات لازم را در مورد آن بدست آورند. بر اساس قانون کار، کار اموز به افراد زیر گفته می شود:

 ‌الف – کسانی که فقط برای فراگرفتن حرفه خاص، بازآموزی یا ارتقاء مهارت برای مدت معین در مراکز کارآموزی و یا آموزشگاه‌های آزاد آموزش‌می‌بینند.

ب – افرادی که به موجب قرارداد کارآموزی به منظور فرا گرفتن حرفه‌ای خاص برای مدت معین که زاید بر سه سال نباشد، در کارگاهی معین به‌کارآموزی توأم با کار اشتغال دارند، مشروط بر آن که سن آنها از 15 سال کمتر نبوده و از 18 سال تمام بیشتر نباشد.

قواعد قرارداد کارآموزی

یک وکیل برای تنظیم قرارداد کارآموزی به قواعد آن توجه می کند. قواعد قرارداد کارآموزی که در متن قرارداد معمولا ذکر می شود، به شرح زیر است:

قرارداد کارآموزی علاوه بر مشخصات طرفین باید حاوی مطالب ذیل باشد:

‌الف – تعهدات طرفین

ب – سن کارآموز

ج – مزد کارآموز

‌د – محل کارآموزی

ه – حرفه یا شغلی که طبق استاندارد مصوب، تعلیم داده خواهد شد

‌و – شرایط فسخ قرارداد (‌در صورت لزوم)

‌ز – هر نوع شرط دیگری که طرفین در حدود مقررات قانونی ذکر آن را در قرارداد لازم

بدانند.

کارگری که   برای کارآموزی در یکی از مراکز کارآموزی پذیرفته می‌شود مکلف است:

‌الف – تا پایان مدت مقرر به کارآموزی بپردازد و به طور منظم در برنامه‌های کارآموزی شرکت نموده و مقررات و آیین‌نامه‌های واحد آموزشی را‌مراعات نماید و دوره کارآموزی را با موفقیت به پایان برساند.

ب – پس از طی دوره کارآموزی، حداقل دو برابر مدت کارآموزی در همان کارگاه به کار اشتغال ورزد.

در صورتی که کارآموز پس از اتمام کارآموزی حاضر به ادامه کار در کارگاه نباشد، کارفرما می‌تواند برای مطالبه خسارت مندرج در قرارداد‌کارآموزی به مراجع حل اختلاف موضوع این قانون مراجعه و تقاضای دریافت خسارت نماید.

کاربرد انعقاد قرارداد در قانون تجارت

یکی دیگر از مواردی که معمولا باعث می شود تا اشخاص حقیقی و حقوقی به وکیل برای تنظیم قرارداد مراجعه کنند، مسئول تجاری می باشد. وکیل برای تنظیم قرارداد تجاری باید علاوه بر مهارت، دارای تجربه نیز باشد؛ چراکه قراردادهای تجاری از پیچیدگی های نستا خاصی برخوردار است و همین موضوع باعث می شود تا وککلای کم تجربه نتوانند قراردادهای تجاری نسبتا جامع و کاملی را تنظیم کنند. به چند مورد از مهم ترین کاربردهای انعقاد قرارداد در قانون تجارت اشاره می کنیم:

هر گاه قبل از اقامه دعوی برای ابطال شرکت یا برای ابطال عملیات و قراردادهای شرکت موجبات بطلان مرتفع شود دعوای ابطال در‌محکمه پذیرفته نخواهد شد.

مدیران شرکت کلیه اختیارات لازمه را برای نمایندگی و اداره شرکت خواهند داشت مگر اینکه در اساسنامه غیر این ترتیب مقرر شده‌باشد هر قرارداد راجع به محدود کردن اختیارات مدیران که در اساسنامه تصریح به آن نشده در مقابل اشخاص ثالث باطل و کان‌لم‌یکن است.

اگر در نتیجه قرارداد با شرکاء ضامن و یا در اثر برداشت قبلی از سرمایه شرکت شریک با مسئولیت محدود از سهم‌الشرکه خود که به‌ثبت رسیده است بکاهد این تقلیل مادام که به ثبت نرسیده و بر طبق مقررات راجع به نشر شرکت‌ها منتشر نشده است در مقابل طلبکاران شرکت معتبر‌نبوده و طلبکاران مزبور می‌توانند برای تعهداتی که از طرف شرکت قبل از ثبت و انتشار تقلیل سرمایه به عمل آمده است تادیه همان سرمایه اولیه‌شریک با مسئولیت محدود را مطالبه نمایند.

حق‌الزحمه دلال به واسطه قرارداد مخصوصی باید معین شده باشد و الا محکمه با رجوع به اهل خبره و رعایت مقتضیات زمانی و‌مکانی و نوع معامله حق‌الزحمه را معین خواهد کرد.

نکات قانونی قراردادهای تجاری

از دیگر نکات قانونی قراردادهای تجاری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

قرارداد ارفاقی تاجر ورشکسته و طلبکارهای او منعقد نمی‌شود مگر پس از اجرای مراسمی که در فوق مقرر شده است.

اگر تاجر به عنوان ورشکسته به تقلب محکم شده باشد قرارداد ارفاقی منعقد نمی‌شود.

هر گاه مدیر تصفیه اعم از اینکه طلبکار باشد یا نباشد در مذاکرات راجع به ورشکستگی با شخص ورشکسته یا با دیگری تبانی نماید یا‌قرارداد خصوصی منعقد کند که آن تبانی یا قرارداد به نفع مرتکب و به ضرر طلبکارها یا بعضی از آنها باشد در محکمه جنحه به حبس تأدیبی از شش ماه‌تا دو سال محکوم می‌شود.

کلیه قراردادهایی که پس از تاریخ توقف تاجر منعقد شده باشد نسبت به هر کس حتی خود تاجر ورشکسته محکوم به بطلان است -‌طرف قرارداد مجبور است که وجوه یا اموالی را که به موجب قرارداد باطل شده دریافت کرده است به اشخاص ذیحق مسترد دارد.

تجار ورشکسته در دو مورد ذیل پس از اثبات صحت عمل در مدت پنج سال از تاریخ اعلان ورشکستگی می‌توانند اعتبار خود را اعاده‌نمایند:

تاجر ورشکسته که تحصیل قرارداد ارفاقی نموده و تمام وجوهی را که به موجب قرارداد به عهده گرفته است پرداخته باشد. این ترتیب در مورد‌شریک شرکت ورشکسته که شخصاً تحصیل قرارداد ارفاقی جداگانه نموده است نیز رعایت می‌شود.

تاجر ورشکسته که کلیه طلبکاران ذمه او را بری کرده یا به اعاده اعتبار او رضایت داده‌اند.

قرارداد ارفاقی باید به تصدیق محکمه برسد و هر یک از طرفین قرارداد می‌توانند تصدیق آن را از محکمه تقاضا نماید.

چرا وکیل برای تنظیم قراردادها؟

به طور کلی می توان اینگونه بیان کرد که داشتن یک وکیل برای تنظیم قرارداد از جمله مواردی است که می تواند شما را از یک خطر حتمی نجات بدهد. در واقع کار اصلی یک وکیل برای تنظیم قرارداد این است که تا جای ممکن کاری کند تا قواعد ذکر شده در یک قرارداد به قوت خود باقی بماند و طرفین نسبت به انجام تعهدات خود پایبند بمانند.

مهمترین مسئله بنیادی که در تنظیم قرارداد و به طور کلی هر چیز دیگر وجود دارد این است که این انسان ها هستند که در طرفین این قرارداد نشسته اند و انسان ذاتا موجودی غیر قابل پیش بینی است. از این رو یک وکیل برای تنظیم قرارداد باید کاری کند که تمام رفتارهای ممکن را ببندد و عملا کاری کند که هیچ کدام یک از طرفین خارج از متن قرارداد رفتار نکنند.

البته این موضوع نیز هیچگاه به صورت صد در صد رخ نمی دهد. چرا که عملا همیشه راهی وجود دارد تا یکی از طرفین بر اساس همان مفاد رفتاری غیرمتعارف از خود نشان دهد. نمونه بارز این موضوع را می توان در همان مثال برجام که در ابتدا بیان کردیم دید.

به هر حال شما باید به خاطر داشته باشید که هر قراردادی با هر مفادی می تواند مسئولیت هایی را متوجه شما کند. از این رو شما باید نسبت به این مسئولیت ها آگاه باشید و بدانید که بر اساس قانون شما موظف به انجام آن ها هستید. بنابراین اگر می خواهید مشکلی در این زمینه گریبان شما را نگیرید حتما از یک وکیل یا مشاوره حقوقی مناسب در این زمینه استفاده کنید. گروه وکلای پارسا می تواند گزینه مناسبی برای دریافت این گونه کمک ها و راهنمایی ها باشد.

مقالات مرتبط:

لایحه واخواهی

تنظیم اظهارنامه

وکیل تخلیه

وکیل تنظیم قرارداد

نوشتن لایحه حقوقی

نوشتن لایحه برای دیوان عدالت اداری

وکیل قتل

مشاوره حقوقی تصویری

تنظیم دادخواست

نوشتن قرارداد توسط وکیل

وکیل دیه

وکیل تجدید نظر خواهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×