اقرار و شرایط آن

اقرار و شرایط آن (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

اقرار و شرایط آن

اقرار و شرایط آن نقش بسیار مهمی در اثبات ادعا دارد. در واقع اقرار متهم مهم ترین و اصلی ترین مدرک اثبات ادعا محسوب می شود. به نوعی می توان گفت یکی از راه های اثبات ادعا در دعاوی حقوقی و کیفری اقرار است. برای قبول اقرار در دادگاه لازم است شرایط پذیرش آن نیز فراهم و مهیا باشد. اقرار یک نوع  اخبار می باشد که به سود دیگری و به زیان مقر (اقرار کننده) می باشد. بر اساس ماده 64 قانون مجازات اسلامی شخص خود می پذیرد که جرمی را انجام داده است. در واقع شخص به این جرم اعتراف می کند، که این اعتراف اقرار نام دارد.

اقرار و شرایط آن چیست؟

یکی از سوالاتی که ممکن است ذهن افراد را به خود درگیر سازد این است که اقرار و شرایط آن چیست؟ بهتر است بدانید اقرار دارای یکسری شرایط خاصی است که نگاهی مختصر به آنها خواهیم داشت. از اقرار و شرایط مهم آن این است که شخص اقرار کننده باید عاقل باشد و در گفتن اقرار نیز مختار باشد.

دارا بودن اهلیت: از دیگر شرایط فرد اقرار کننده این است که دارای اهلیت باشد. این بدان معنی است که سن و عقل اقرار کننده باید از هماهنگی لازم با شرایط قانونی برخوردار باشد.

یکی از شرایط اقرار وجود امری است که در خارج دلالت بر اقرار کند. به نوعی می توان گفت اقرار کننده لازم است در دادگاه امر اخباری را بیان نماید.

منجّز بودن : بهتر است بدانید در صورتی اقرار دلیل بر حجت ادعای طرف قرار می گیرد که معلق نباشد و «منجز» باشد. لازم به ذکر است که اقرار معلق از وجود حق پس از وقوع شرط در آینده حکایت می کند.

نگاهی بر اقرار و شرایط دیگر آن

بهتر است بدانید اقرار و شرایط آن به موارد فوق الذکر خلاصه نمی شود، از اینرو در ادامه نگاهی بر دیگر شرایط اقرار خواهیم داشت.

عدم نیاز به لفظ مخصوص: بهتر است بدانید برای اقرار به لفظ مخصوصی نیاز نیست. در واقع افراد با هر لفظی می ‌توانند به سود کسی دیگر و به ضرر خود  اقدام به اقرار نمایند. برای شخصی که قادر به تلفظ کردن نباشد برای مثال لال باشد و یا با زبان آن کشور آشنا نباشد،  نوشته و امضاء در ردیف لفظ است.

ضمنی و یا صریح بودن اقرار: اعلام اراده مقر ممکن است به صورت صریح و یا ضمنی باشد.

سکوت: در ادامه آشنایی با اقرار و شرایط آن بهتر است بدانید سکوت در دادگاه به هیچ وجه نشان اقرار و قبول اتهامات نیست. در واقع سکوت یک وسیله برای انکار یا بی‌اعتنایی به شمار می آید. تنها یک استثنا وجود دارد و آن هم سکوت شوهر یا مرد در برابر به دنیا آمدن فرزند زن است. در صورتی که مرد سکوت نماید فرزند را به وی نسبت می دهند. در حالت کلی می توان گفت سکوت اقرار نیست.

آشنایی با اقسام اقرار در امور حقوقی

در ادامه آشنایی با اقرار و شرایط آن با اقسام  مختلف اقرار در امور حقوقی آشنا خواهیم شد. بهتر است بدانید اقرار از نظر نوع بیان، مکان و … دارای انواع مختلفی است که نگاهی بر آنها خواهیم داشت.

اقرار کتبی و شفاهی: اعتراف به صورت شفاهی و یا کتبی یکی از رایج ترین شیوه های اعتراف متهم در دادگاه به شمار می آید. افراد می توانند در دادگاه یا خارج از آن به صورت شفاهی یا کتبی اقرار خود را بیان مهر و امضا نمایند.

اقرار قاطع و غیر قاطع: در صورتی که اقرار بخشی از موضوع را اثبات نماید به آن غیر قاطع گفته می شود، و اگر شخص ادعایی را به صورت کامل اثبات کند به آن قاطع می گویند.

اقرار در دادگاه یا خارج از دادگاه: اقرار با توجه به مکان به دو صورت بیرون از دادگاه  همچون بازداشتگاه یا زندان  و یا داخل دادگاه در زمان اقامه دعوا شکل می گیرد.

در ادامه آشنایی با اقرار و شرایط آن بهتر است بدانید اقرار می تواند به صورت مقید و مرکب باشد و یکسری قیدها را توصیف نماید، و یا به صورت ساده باشد.

اقرار ضمنی و صریح: از دیگر انواع اقرار مربوط به نوع اقرار افراد است. در واقع شخص می تواند به صورت صریح و یا ضمنی اظهارات خود را بیان کند.

اقرار ساده و مقید: در ادامه آشنایی با اقرار و شرایط آن با اقرار ساده و مقید آشنا خواهیم شد. به اقرارهایی که به شکل توصیفی بیان می شوند، اقرار مقید گفته می شود. همچنین اقرار غیر ساده به اقرارهایی گفته می شوند که  مربوط به بیان ادعا و بیان اخبارات باشد.

اقرار و شرایط آن (2)
اقرار و شرایط آن (2)

مقر و مقر به باید دارای چه شرایطی در قانون باشند؟!

در ادامه آشنایی با اقرار و شرایط آن بهتر است با شرایطی که اقرار کننده (مقر) باید دارای آن باشد آشنا شوید. برای اینکه اقرار قابل استماع باشد لازم است اقرار کننده از یکسری شرایط خاص برخوردار باشد. اختیار یکی از این شرایط مهم به شمار می آید. در واقع شخص باید بدون اجبار و با اختیار خود اقرار نماید. بالغ بودن نیز از دیگر شرایط قانونی برای اقرار است. لازم به ذکر است که سن بلوغ  پسران ۱۵ سال و  این سن در دختران  ۹ سال تمام است. داشتن عقل کامل نیز از دیگر شرایط مهم اقرار محسوب می شود. اقرار فردی که در زمان اقرار دارای جنون باشد دارای هیچ گونه اعتباری نیست. همچنین داشتن قصد واضح  و واقعی  مبنی بر مسئله ای که نسبت به آن اقرار صورت گرفته از دیگر شرایط اقرار است.

در حالت کلی اقرار مجنون در حال دیوانگی، صغیر، غیر قاصد و مکره موثر نیست. همچنین اقرار سفیه تنها در امور مالی  صحیح می باشد و در امور غیر مالی موثر نیست. همچنین اقرار ورشکسته و مفلس نسبت به اموال خود بر ضرر طلبکاران نافذ نخواهد بود. اقرار بر حمل نیز در مواقعی موثر می باشد که زنده متولد گردد. در ادامه آشنایی با اقرار و شرایط آن نگاهی بر شرایط موضوع اقرار خواهیم داشت. موضوع اقرار (مقر به) برای معتبر بودن لازم است دارای یکسری شرایط خاص باشد. یکی از این شرایط این است که عقلاً یا عادتاً ممکن باشد. همچنین صحیح بودن بر حسب قانون  و داشتن قابلیت تعیین از دیگر شرایط مقر به به شمار می آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×