امور اتفاقی چیست؟

امور اتفاقی چیست؟ (4)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

امور اتفاقی چیست؟

امور اتفاقی چیست؟       

امور اتفاقی یکی از ان دسته مسائل مهمی است که افراد باید در مورد آن اطلاع داشته باشند تا بتوانند در جریان قضایی پرونده های مختلف بهترین و تخصصی ترین عملکرد را از خود نشان دهند و کمتر دچار آسیب و مشکل شوند. امور اتفاقی به چه مواردی تقسیم می شود؟ چه کسی می تواند در جریان امور اتفاقی به ما کمک کند؟ آیا شما نیز تاکنون با مسائل و مشکلات مربوط به امور اتفاقی مواجه شده اید؟ امور اتفاقی در چه شرایطی برای افراد مفید است؟ آیا همه افراد میتوانند در مورد امور اتفاقی اقدام کنند؟ برای درک جریان و مسائل مربوط به امور اتفاقی باید به کجا مراجعه کنیم؟ امور اتفاقی در قانون به چه مواردی تقسیم می شود و چه مسائل حقوقی را در بر می گیرد؟

امور اتفاقی در جریان دادرسی پرونده هایی که هنوز حکم قطعی آنها صادر نشده است کاربرد دارد و میتواند شرایط نسبتا مساعدی را برای تمامی افرادی که می خواهند در مسیر احقاق حقوق خود قدم بردارند ایجاد کند. امروزه می توان افراد بسیار زیادی را مشاهده کرد که با مسائل و موارد مربوط به امور اتفاقی آشنایی ندارند و همین موضوع باعث میشود تا نتوانند از تضییع حقوق خود جلوگیری کنند و شرایط مساعدی را در پرونده های خود بوجود آورند. اگر شما نیز جزء آن دسته از افرادی هستید که می خواهید در مورد امور اتفاقی اطلاعات دقیق و کاملی بدست آورید به شما توصیه میکنیم که در ادامه متن با ما همراه باشید تا تمامی نکات قانونی و مسائل حقوقی را که باید در مورد امور اتفاقی بدست آورید را با زبانی ساده به ما توضیح دهیم و در مورد آنها صحبت کنیم.

امور اتفاقی و بررسی تحلیلی ان

امور اتفاقی دارای معنای مشخصی است که اگر افراد بتوانند در مورد آن اطلاع کسب کنند دیگر شرایط پرونده های آنان بسیار راحت تر پیش خواهد رفت. در قانون آیین دادرسی مدنی بارها به مسئله امور اتفاقی اشاره شده است. یکی از اساسی ترین و مهم ترین دلایلی که در این قانون به امور اتفاقی پرداخته شده است آن است که این عبارت حقوقی دارای نقش تعیین کننده ای در جریان دادرسی پرونده ها استو افراد باید با آن آشنایی داشته باشند تا بتوانند به صورت کاملا آگاهانه در راستای احقاق حقوق خود  حرکت کنند.

در حالت کلی اصطلاح امور اتفاقی به پدیده های حقوقی گفته می شود که به صورت کاملا غیر پیش بینی شده در جریان دادرسی پیش می آیند و از لحاظ قضایی جریان پرونده را تا حد زیادی تغییر می دهند. هنگامی که مسئله امور اتفاقی پیش می آید و در جریان پرونده مطرح می گردد، دادگاه وظیفه دارد تا زمان مشخص شدن نتیجه ان، رای را صادر نکند و با توجه به مشخص شدن نتیجه مسائل مربوط به امور اتفاقی رای نهایی را مشخص میکند.

امور اتفاقی دارای انواع مختلفی است که افراد باید با انها اشنایی پیدا کنند تا بتوانند بهترین تصمیم گیری ها را انجام دهند و شرایط نسبتا مساعدی را برای خود ایجاد کنند. یک وکیل پایه یک دادگستری به راحتی می تواند تمامی سوالات افراد در مورد امور اتفاقی را در جلسات مشاوره حقوقی توضیح دهید و به آنها کمک کند تا نتایج نسبتا خوبی را در پروند ه های خود بدست آورند. کسانی که در مورد امور اتفاقی اطلاعات قانونی دقیقی ندارند بهتر است بر اساس شرایطی که دارند در جلسات مشاوره حضوری یا غیر حضوری با وکیل حقوقی حضور یابند تا در مدت زمانی کوتاه تمام مسائل و سوالات آنها پاسخ داده شود و راه حل قانونی مناسبی برای آنها در نظر گرفته شود.

امور اتفاقی چیست؟ (3)
امور اتفاقی چیست؟ (3)

امور اتفاقی و انواع آن

امور اتفاقی را به طور کامل به شما توضیح دادیم و در مورد مسائل و مشکلات مختلف مربوط به آن صحبت کردیم. اکنون نوبت آن است که انواع امور اتفاقی را معرفی کنیم. به صورت تقسیم بندی شده به معرفی انواع امور اتفاقی می پردازیم:

تامین خواسته: در مواردی که ممکن است مالی که مربوط به خوانده پرونده است از بین رود، خواهان می تواند با استفاده از تامین خواسته که یک نوع امور اتفاقی است برای حفظ منافع خود از طریق قانون اقدام کند.

ورود شخص ثالث: به دعایی گفته می شود که توسط شخص ثالثی که نه خواهان پرونده است و نه ارتباطی به خوانده دارد مطرح می گردد. در این نوع دعوا معمولا شخص ثالث به دلیل آنکه خود را ذینفع می داند برای احقاق حقوق خودش وارد پرونده می شود.

جلب شخص ثالث: در این مورد از امور اتفاقی معمولا خوانده یا خواهان پرونده به کمک یک وکیل با تجربه دعوایی را ایجاد می کنند که در طی آن باید شخص ثالث برای تکمیل اطلاعات پرونده در محضر قانون و جلسات رسمی حضور یابد.

دعوای متقابل: به دعوایی گفته می شود که خوانده یک پرونده دیگر به عنوان خواهان یک پرونده و دعوای جدید در دادگاه حضور می یابد و خوانده پرونده او همان خواهان دعوای قبلی است.

امور اتفاقی چیست؟ (2)
امور اتفاقی چیست؟ (2)

امور اتفاقی و قانون آیین دادرسی مدنی

امور اتفاقی در قانون آیین دادرسی مدنی به صراحت مشخص شده است و مسائل مختلفی در مورد آن مطرح شده است. با استناد به قانون به چند مورد از مفاد قانونی امور اتفاقی دقت کنید:

امور اتفاقی یعنی خواهان می‌تواند قبل از تقدیم دادخواست یا ضمن دادخواست راجع به اصل دعوا یا در جریان دادرسی تا وقتی که حکم قطعی صادر نشده است در موارد زیر از دادگاه درخواست تامین خواسته نماید و دادگاه مکلف به قبول آن است:

دعوا مستند به سند رسمی باشد. خواسته در معرض تضییع یا تفریط باشد. در مواردی از قبیل اوراق تجاری واخواست شده که به موجب قانون، دادگاه مکلف به قبول درخواست تامین باشد. خواهان، خساراتی را که ممکن است به طرف مقابل وارد آید نقدا به صندوق دادگستری بپردازد. تعیین میزان خسارت احتمالی، با در نظر گرفتن میزان خواسته به نظر دادگاهی است که درخواست تامین را می‌پذیرد. صدور قرار تامین موکول به ایداع خسارت خواهد بود.

 در کلیه دعاوی مدنی اعم از دعاوی اصلی یا طاری و درخواست‌های مربوط به امور حسبی به استثنای مواردی که قانون امور حسبی مراجعه به دادگاه را مقرر داشته است، خوانده می‌تواند برای تادیه خسارات ناشی از هزینه دادرسی و حق الوکاله که ممکن است خواهان محکوم شود از دادگاه تقاضای تامین نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×