تامین دلیل برای اعاده دادرسی

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

تامین دلیل برای اعاده دادرسی

تامین دلیل برای اعاده دادرسی و امکان آن

تامین دلیل برای اعاده دادرسی به چه معنی است؟ شرایط تامین دلیل برای اعاده دادرسی چیست؟ آیا امکان تامین دلیل برای اعاده دادرسی وجود دارد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص تامین دلیل برای اعاده دادرسی چیست؟ مهمترین نکات مربوط به تامین دلیل برای اعاده دادرسی چیست؟ چگونه می توان نسبت به تامین دلیل برای اعاده دادرسی اقدام کرد؟ تامین دلیل برای اعاده دادرسی چه زمانی به کار می آید؟ مهمترین استفاده تامین دلیل برای اعاده دادرسی چیست؟ بهترین مسیر استفاده از تامین دلیل برای اعاده دادرسی چیست؟

تامین دلیل برای اعاده دادرسی یکی از پیچیده ترین مسائلی است که در خصوص اعاده دادرسی کیفری و حقوقی وجود دارد. به نوعی می توان گفت که قانون به صورت مستقیم و صریح در خصوص تامین دلیل برای اعاده دادرسی صحبت نکرده است. از این رو ما نیز به ناچار به نظرات مشورتی که در این خصوص وجود دارد مراجعه می کنیم.

همانطور که یک وکیل حقوقی یا کیفری به خوبی می داند نظرات مشورتی تنها جنبه مشورتی دارد و دادگاه می تواند خلاف این نظر حرکت کند. اما در غالب موارد نظرات مشورتی مورد پذیرش قرار می گیرد. از این رو توجه به این نظرات و شناخت آن ها می تواند مهمترین مسیر برای فهم مسئله تامین دلیل برای اعاده دادرسی محسوب شود. سوالی که ما در این جا می خواهیم به صورت جدی به آن پاسخ دهیم این است که آیا امکان استفاده از تامین دلیل برای اعاده دادرسی وجود دارد یا خیر؟ در واقع این سوال دو جنبه مهم دارد. جنبه اول این است که آیا به واسطه تامین دلیل امکان شروع اعاده دادرسی وجود دارد؟ جنبه دیگر این است که آیا از یک دلیل و مدرک که مورد تامین قرار گرفته می توان در مسیر اعاده دادرسی استفاده کرد؟ این ها مهمترین سوالاتی است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. با ما در ادامه همراه باشید.

تامین دلیل برای اعاده دادرسی و بررسی دو مفهوم

تامین دلیل برای اعاده دادرسی را زمانی می توانیم به درستی مورد بررسی قرار دهیم که ابتدا با دو مفهوم تامین دلیل و اعاده دادرسی به صورت مجزا آشنا شویم. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که باید هر کدام از این دو مفهوم را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم تا در نهایت بر اساس این مفاهیم بتوانیم به این سوال مهم پاسخ دهیم که آیا امکان تامین دلیل برای اعاده دادرسی وجود دارد یا خیر؟

تامین دلیل در مسیر قضایی به عنوان یک ابزار بسیار مهم شناخته می شود. در واقع به واسطه تامین دلیل امکان حفظ ارزش و اعتبار دلیل و مدرک وجود دارد. بدین ترتیب در دادگاه و دادرسی دعوی می توان به جای ارائه مدرک تامین دلیل انجام شده را ارائه داد. در کلام ساده تر تامین دلیل یک نوع رونوشت از دلیل و مدرک محسوب می شود. بنابراین اگر هر کدام از طرفین بنا به دلیلی این احتمال را می دهند که تا زمان دادرسی دعوی امکان از بین رفتن مدرک یا دلیل وجود دارد و یا در زمان دادرسی امکان دسترسی به این دلیل وجود ندارد با ارائه دادخواست تامین دلیل به صورت قانونی و رسمی از ارزش و اعتبار این دلیل رونوشتی تهیه می کند. تامین دلیل تنها رونوشت از یک دلیل محسوب می شود و به معنی تایید یا رد آن دلیل نخواهد بود.

از طرف دیگر اعاده دادرسی یک مسیر فوق العاده برای اعتراض به حکم قطعی دادگاه در شرایط خاص محسوب می شود. اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم اگر رای صادر شده بر خلاف قانون یا شرع باشد و یا این که دلیل جدیدی پیدا شود که در جریان دادرسی وجود نداشته که باعث می شود رای دادگاه تغییر کند امکان استفاده از اعاده دادرسی در مسیر حقوقی و کیفری وجود دارد. شما به کمک یک وکیل کیفری یا حقوقی مجرب می تواند با جهات مختلف قانونی اعاده دادرسی در مسیر کیفری و حقوقی آشنا شوید. یعنی به صورت دقیق تر بدانید که در چه شرایطی امکان استفاده از اعاده دادرسی وجود دارد. حال بر اساس این مفاهیم می خواهیم بدانیم که آیا امکان تامین دلیل برای اعاده دادرسی وجود دارد یا خیر؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

امکان تامین دلیل برای اعاده دادرسی

اگر بخواهیم در یک کلمه امکان تامین دلیل برای اعاده دادرسی را بیان کنیم باید بگوییم که بر اساس قانون و نظرات مشورتی موجود امکان تامین دلیل برای اعاده دادرسی وجود ندارد. یعنی چه در خصوص شروع اعاده دادرسی و یا استفاده از یک تامین دلیل جدید در مسیر اعاده دادرسی عملا قانون مجوزی صادر نکرده است.

بگذارید ساده تر بیان کنیم. یکی از حالت هایی امکان درخواست اعاده دادرسی حقوقی یا کیفری را ایجاد می کند کشف دلیل جدیدی است که در مسیر دادرسی وجود نداشته است. یعنی در زمان دادرسی این مدرک در اختیار نبوده و یا بنا به دلایلی کشف نشده بود. اما زمانی که تامین دلیلی صورت می گیرد بدین معنی است که این دلیل و تامین آن در مسیر دادرسی وجود داشته است بنابراین به عنوان یک دلیل جدید نمی تواند موجب شروع اعاده دادرسی شود. از طرف دیگر در اعاده دادرسی نیز تنها دلایلی مورد بررسی قرار می گیرد که در مسیر دادرسی ارائه شده باشد. از این رو عملا می توان گفت که بر اساس قانون تامین دلیل برای اعاده دادرسی امکان پذیر نیست.

بنابراین اگر بخواهیم به صورت خلاصه بیان کنیم تامین دلیل برای اعاده دادرسی یک مفهوم پیچیده است که بر اساس قانون امکان پذیر نیست. اما همانطور که گفتیم قانون به صورت صریح این موضوع را بیان نکرده است. از این رو می توان اینگونه بیان کرد که این امکان وجود دارد که تحت شرایطی استفاده از تامین دلیل برای اعاده دادرسی ممکن باشد. البته همه این ها به توانایی وکیل و میزان تجربه او بستگی دارد. در واقع اگر وکیل تجربه کاری بالایی داشته باشد به خوبی می داند که از یک تامین دلیل چگونه در مسیر دادرسی و اعاده دادرسی استفاده کند. همه این ها نشان می دهد انتخاب یک وکیل خوب تا چه اندازه می تواند در نتیجه دعوی موثر باشد.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×