تغییر اسم در ثبت احوال

تغییر اسم در ثبت احوال (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

تغییر اسم در ثبت احوال

شرایط تغییر اسم در ثبت احوال

تغییر اسم در ثبت احوال چه شرایطی دارد؟ چه زمانی می توان نسبت به تغییر اسم در ثبت احوال اقدام کرد؟ شرایط تغییر اسم در ثبت احوال چیست؟ مهمترین نکات مربوط به تغییر اسم در ثبت احوال چیست؟ مرجع دستور تغییر اسم در ثبت احوال چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص تغییر اسم در ثبت احوال چیست؟ برای تغییر اسم در ثبت احوال باید چه کار کنیم؟ تغییر اسم در ثبت احوال چه شرایطی دارد؟ مرجع تصمیم گیری در خصوص تغییر اسم در ثبت احوال کجاست؟ برای تغییر اسم در ثبت احوال به کجا باید مراجعه کرد؟

تغییر اسم در ثبت احوال یکی از رایج ترین اتفاقاتی است که بر اساس قانون در کشور رخ می دهد. در واقع بر اساس قانون اساسی همه افرادی که در جامعه زندگی می کنند این حق را دارند که بتوانند نامی مناسب و زیبا برای خود انتخاب کنند. از این رو بر اساس قانون همه افرادی که بالای 18 سال امکان تغییر نام کوچک یا خانوادگی خود را دارند. البته باید گفت که از مهمترین و اساسی ترین شرایط تغییر اسم در ثبت احوال این است که تغییر نام کوچک مسیر ساده تر و احتمال بیشتری نسبت به نام خانوادگی دارد.

ما در ادامه می خواهیم بدانیم که برای تغییر اسم در ثبت احوال چه شرایطی باید داشته باشیم. در واقع می خواهیم به این موضوع بپردازم برای این که یک فرد بتواند نام خود را تغییر دهد چه مسیری باید طی کند. این مسئله ای است که هر وکیل حقوقی در این حوزه به آن آگاهی دارد. یکی از مهمترین سوالاتی که در این خصوص وجود دارد این است که آیا امکان تغییر نام مذهبی به یکی از نام های ایرانی وجود دارد یا خیر؟

تغییر اسم در ثبت احوال و بررسی چند مفهوم

تغییر اسم در ثبت احوال با وجود این که قانون این اجازه را به افراد داده، مسیر چندان ساده ای محسوب نمی شود. در واقع نام کوچک و نام خانوادگی به عنوان هویت افراد محسوب می شود. افراد بر اساس نام خودشان است که می توانند از حقوق قانونی خودشان در جامعه استفاده کنند. حال با تغییر نام باید موارد و شرایط خاص حقوقی در این خصوص رعایت شود.

در واقع یک فرد در جامعه بر اساس نام خود شناسنامه و کارت ملی دریافت می کند. بر اساس همین نام مدارک تحصیلی می گیرد و اقدام به افتتاح حساب می کند. بر اساس همین نام است که استخدام می شود و دست به انعقاد قراردادهای مختلف می زند. حال با تغییر نام آیا تمامی این موارد از بین می رود؟

مسلما خیر. نکته ای که وجود دارد این است که در مراحل قانونی باید اسناد رسمی بر اساس تغییر نام تغییر پیدا کند. بنابراین اسناد مالکیت صادر شده و یا شناسنامه و … بر اساس نام جدید صادر می شود. سایر اسناد و مدارک نیز بهتر است بنا بر نیاز تغییر پیدا کند. بدین ترتیب همه حقوق فرد از نام قبلی به نام جدید منتقل می شود. اما این انتقال شرایط قانونی خاص خودش را دارد.

از این روست که گفته میشود در خصوص تغییر نام، به خصوص تغییر نام خانوادگی حتما از یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان باید کمک گرفته شود. این وکیل به خوبی می داند که فرد در طی این مسیر باید چه مراحلی را طی کند. حال ما در ادامه به برخی از مهمترین نکات مربوط به تغییر اسم در ثبت احوال اشاره خواهیم کرد.

شرایط تغییر اسم در ثبت احوال

یکی از مهمترین نکاتی که در خصوص تغییر اسم در ثبت احوال وجود دارد این است که این سازمان تعدادی شرایط و اسامی مشخص کرده است که در صورتی که فرد دارای این اسامی باشد بدون مراجعه به دادگاه و گرفتن دستور قانونی و تنها از طریق مراجعه به ثبت احوال امکان تغییر نام خود را خواهد داشت.

به طور مثال اگر نام فرد به نوعی توهین به اسلام و مقدسات دینی محسوب شود، اسمی ترکیبی که عرفا نام محسوب نمی شود. به طور مثال نازنین محمد نامی نیست که انتظار داشته باشیم فردی در جامعه آن را داشته باشد. اگر در نام فرد از عناوین کشوری یا لشکری استفاده شده باشد و یا اگر نام مشمول القاب باشد.

همچنین برای تغییر اسامی مستهجن و نامناسب نیازی به استفاده از مسیر دادگاه و دادسرا وجود ندارد در ضمن اگر نام نامتناسب با جنس بر اساس عرف تشخیص داده شود اداره ثبت احوال موظف به تغییر آن است. به جز این شرایط ذکر شده در صورتی که نام فرد هم نام با پدر، مادر یا برادر و خواهر خود باشد می تواند از تغییر اسم در ثبت احوال استفاده کند. این ها مهمترین مواردی است که توسط اداره ثبت احوال بدون نیاز به دستور قانونی امکان تغییر آن فراهم شده است.

همچنین در انتخاب نام جدید باید توجه داشت که این موارد در آن ها وجود نداشته باشد. از طرف دیگر در صورتی که نام انتخاب شده در لیست نام های مورد تایید سازمان ثبت احوال نباشد، این سازمان شورایی تشکیل می دهد و نام مورد بررسی قرار می گیرد. در صورتی که از نظر شورا این نام مشکلی نداشته باشد فرد می تواند نام جدید را برای خود انتخاب کند.

تغییر اسم در ثبت احوال (1)
تغییر اسم در ثبت احوال (1)

تغییر اسم در ثبت احوال از مسیر دادگاه

حال سوال مهم تر این است که می خواهیم بدانیم که اگر نام فرد در یکی از این دسته ها قرار نداشته باشد و به هر دلیل بخواهد آن را تغییر دهد چه شرایطی باید طی کند؟ در این حالت لازم است که فرد به دادگاه مراجعه کرده و دلایل خود را برای تغییر نام ارائه دهد. در صورتی که دادگاه این دلایل را قبول کند دستور به تغییر نام می دهد. بدین ترتیب فرد با در دست داشتن دستور دادگاه می تواند نسبت به تغییر اسم توسط ثبت احوال اقدام کند.

بر اساس یک قانون نانوشته امکان تغییر نام مذهبی و ائمه وجود ندارد. این روندی است که وجود دارد اما اگر فرد بتواند دادگاه را به نحوی راضی کند و دلایل قانع کننده ارائه دهد می تواند نسبت به تغییر این دست از اسامی نیز اقدام کند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×