توبه مجرم در قانون

توبه مجرم در قانون (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

توبه مجرم در قانون

توبه مجرم در قانون

توبه مجرم چه شرایطی دارد؟ مهمترین نکات توبه مجرم چیست؟ مهمترین کارکرد توبه مجرم چیست؟ توبه مجرم در کدام جرایم کارایی دارد؟ آیا در مجازات حدی می توان از توبه مجرم استفاده کرد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص توبه مجرم چیست؟ شرایط توبه مجرم در مجازات تعزیری چیست؟ ساده ترین راه اثبات توبه مجرم چیست؟ شرایط اثبات توبه مجرم چیست؟ چه زمانی می توان از توبه مجرم استفاده کرد؟ آثار توبه مجرم چیست؟ کدام دادگاه مسئول رسیدگی به درخواست توبه مجرم است؟

توبه مجرم یکی از ابزارهای قانونی در اختیار مجرم است که بر اساس قوانین و قواعد فقهی در نظر گرفته شده است. در واقع می توانیم اینگونه بیان کنیم که توبه یکی از حالت های خاصی است که اسلام برای بازگشت مجرم و گناهکار به جامعه در نظر گرفته است. اگر بخواهیم ساده و سریع بیان کنیم، اصلی ترین آثار توبه در صورت اثبات کاهش یا سقوط مجازات خواهد بود. البته این موضوع در خصوص جرایم حدی و تعزیری کاملا متفاوت است.

همانطور که گفتیم کارکرد و شیوه عملکرد توبه مجرم در خصوص جرایم تعزیری و حدی کاملا متفاوت است. از این رو لازم است پیش از نگاه به شرایط و کارکرد توبه در قانون ایران این دو دسته جرایم و مجازات های آن را مورد بررسی قرار دهیم. فهم این موضوع می تواند تفاوت عملکرد توبه را بهتر به ما نشان دهد.

توبه مجرم و انواع مجازات در قانون ایران

توبه مجرم و عملکرد آن به نوع مجازات ارتباط بسیار نزدیکی دارد. از این رو بهتر است انواع مجازات ها در قانون ایران را مورد بررسی قرار دهیم. به طور کلی در قانون ایران دو نوع مجازات تعزیری و حدی تعریف شده است. با توجه به این که عمده قوانین ایران بر اساس اسلام تدوین و اجرایی شده است کاملا طبیعی است که بخشی از جرایم و مجازات های قانون ایران را اسلام تعیین کرده باشد. این دسته از مجازات ها را مجازات حدی می دانیم. مهمترین ویژگی این دست از مجازات ها این است که بعد از صدور آن هیچ راهی برای کاهش یا تشدید آن وجود ندارد. در واقع مجازات حدی کاملا مشخص و غیر قابل تغییر است. به طور مثال در خصوص شرب خمر 80 ضربه شلاق حدی در نظر گرفته شده است. هیچ قاضی یا نهادی نمی تواند ضربه ای به این ضربات اضافه کند و یا ضربه ای از آن بکاهد. این مهمترین ویژگی مجازات حدی محسوب می شود.

اما مجازات های تعزیری از آن دسته از مجازات هایی محسوب می شود که قانون گذار در موقعیت های مختلف بر اساس نوع جرم، کیفیت جرم، شدت جرم، شرایط اجتماعی و ده ها مورد دیگر آن را تعیین می کند. غالبا مجازات تعزیری به صورت بازه ای مشخص می شود. نکته بسیار مهمی که در خصوص مجازات تعزیری باید به آن توجه داشته باشید این است که اساسا این دسته از مجازات ها امکان تقلیل یا تشدید دارند. در واقع یک وکیل کیفری می تواند بنا بر نیاز موکل خود نسبت به گرفتن تخفیف یا تقلیل در مجازات اقدام کند. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه کرد. حال در ادامه می خواهیم بدانیم توبه مجرم در هر کدام یک از این دسته از مجازات ها چیست.

توبه مجرم به چه معنی است؟

توبه مجرم اساسا به این معنی است که فرد اولا رفتار و گناه خود را قبول کند و سپس بنا بر شرایط قانونی و اسلامی از این عمل ابراز پشیمانی کند. بنابراین اولین مرحله توبه قبول جرم است. همین مسئله نشان می دهد که اگر فرد بخواهد از این شرایط استفاده کند باید پیش از اثبات جرم، به آن اعتراف کند. در صورتی که جرم اثبات شود عملا این توبه کارگر نخواهد بود و هیچ فایده ای نخواهد داشت.

اما توبه شرایط خاصی دارد. اولین شرط همان قبول جرم است. شرط بعدی این است که اساسا توبه باید اثبات شود. در واقع باید دادگاه قبول کند که این توبه واقعی است و می توان به آن اعتماد کرد. برخی رفتارها و تلاش برای جبران می تواند نشانه ای از این توبه باشد. همچنین نداشتن سابقه کیفری به خصوص در جرایم حدی می تواند تاثیر بسیار مثبتی در این خصوص داشته باشد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این موضوع است که شرایط توبه مجرم بسته به نوع جرم و شرایط دادگاه می تواند متفاوت باشد. از این رو استفاده از یک وکیل کیفری تهران یا شهرستان می تواند بسیار کارآمد و کارساز باشد.

توبه مجرم در قانون (1)
توبه مجرم در قانون (1)

آثار توبه مجرم

همانطور که در بالا بیان کردیم آثار توبه مجرم به نوع جرم و مجازات بستگی دارد. در مجازات حدی امکان تغییر محکومیت وجود ندارد. بنابراین توبه می تواند باعث سقوط مجازات شود. از این رو می توان اینگونه بیان کرد در صورت داشتن شرایط توبه مجازات حدی ساقط می شود.

اما در خصوص مجازات تعزیری همه چیز به درجات شدت مجازات بستگی دارد. درجه یک تا درجه پنج مجازات تعزیری توبه باعث تخفیف در مجازات می شود. همچنین مجازات درجه شش تا درجه هشت به واسطه توبه ساقط می شود. نکته ای که در خصوص جرایم تعزیری وجود دارد این است که اگر مجرم جرم خود را دوباره تکرار کند امکان استفاده از شرایط تخفیف و توبه را از دست می دهد.

نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که در مجازات حدی به جرم جرایم قذف و محاربه، بعد از اثبات جرم نیز امکان استفاده از توبه وجود دارد. البته در این حالت قاضی با قبول توبه مجرم، درخواست عفو مجرم را به واسطه ریاست قوه قضاییه از رهبر درخواست می کند. از این رو معمولا گفته می شود که چنین شرایطی معمولا بسیار خاص و نادر اتفاق می افتد. در برخی مواقع نیز در موقعیت های خاص مانند اعیاد بزرگ اسلامی امکان استفاده از این شیوه ایجاد می شود. این نکته بود که باید به آن توجه داشته باشیم. در نهایت یادتان باشد که مسیر های قضایی و کیفری سخت و پیچیده است. از این رو اگر می خواهید سریع و ساده به نتیجه برسید از یک وکیل مجرب و با تجربه در این مسیر استفاده کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×