حکم ورشکستگی چه ماهیتی دارد؟

حکم ورشکستگی چه ماهیتی دارد؟ (2)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

حکم ورشکستگی چه ماهیتی دارد؟

حکم ورشکستگی چه ماهیتی دارد؟

حکم ورشکستگی چگونه صادر می شود؟ ماهیت حکم ورشکستگی چیست؟ حکم ورشکستگی چه آثاری دارد؟ آیا حکم ورشکستگی حقوقی است؟ آیا حکم ورشکستگی کیفری است؟ ماهیت اعلامی حکم ورشکستگی به چه معنی است؟ ماهیت دوگانه حکم ورشکستگی چیست؟ ماهیت انشایی حکم ورشکستگی چیست؟ آثار حکم ورشکستگی در قانون کیفری چیست؟ آیا حکم ورشکستگی ماهیت کیفری نیز دارد؟ شرایط صدور حکم ورشکستگی چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص حکم ورشکستگی چیست؟ مرجع صادر کننده حکم ورشکستگی چیست؟ چگونه می توانیم بهترین کارکرد در خصوص حکم ورشکستگی داشته باشیم؟

حکم ورشکستگی یکی از مهمترین احکامی است که توسط مجامع قضایی در دنیای تجاری صادر می شود. به طور کلی می توان اینگونه بیان کرد که زمانی که یک تاجر یا شرکت تجاری توانایی پرداخت دیون خود را نداشته باشد و این دیون از میزان درآمد و دارایی های تاجر یا شرکت بیشتر باشد قانون این شخص را ورشکسته اعلام می کند.

برای اعلام ورشکستگی خود تاجر یا شرکت تجاری، یکی از بدهکاران یا همه آن ها و همچنین مدعی العموم می تواند اقدام کند. بنابراین ورشکستگی مفهومی نیست که صرفا توسط خود تاجر مورد پیگرد قرار بگیرد. از طرف دیگر یکی از مهمترین آثار حکم ورشکستگی این است که شخص امکان انعقاد قرارداد را از دست خواهد داد. به نوعی به واسطه صدور این حکم به نوعی شخص بر اساس قانون محجور شناخته می شود. بنابراین نه تنها امکان انعقاد قرارداد نخواهد داشت بلکه هر قراردادی بعد از صدرو زمان ورشکستگی این  شخص باطل خواهد شد.

حال ما در ادامه می خواهیم بدانیم که اساسا حکم ورشکستگی چه ماهیت حقوقی و کیفری دارد؟ در کلام ساده تر می خواهیم کمی عمیق تر در خصوص حکم ورشکستگی و آثار آن صحبت کنیم. این مسئله نیاز دارد تا برخی از مفاهیم را به شکل بنیادی مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

حکم ورشکستگی و بررسی چند مفهوم

حکم ورشکستگی و ماهیت آن را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که با برخی از مفاهیم وابسته به آن به درستی آشنا شویم. در واقع برای این که بتوانیم ماهیت این حکم را بشناسیم باید بدانیم که ورشکستگی چیست و به چه کسانی اطلاق می شود.

به طور کلی یک وکیل حقوقی به خوبی می داند که ورشکسته همانطور که گفته شد به تاجر یا شرکت تجاری گفته می شود که توان پرداخت دیون خود را ندارد. همچنین میزان این دیون از میزان دارایی ها و درآمد های این شخص بیشتر باشد. در این تعریف با دو مفهوم تاجر یا شرکت تجاری و مفهوم دیون سروکار داریم.

به طور کلی قانون تاجر را اینگونه تعریف می کند. هر فردی که مشغول به امور بازرگانی و تجاری باشد تاجر نامیده می شود. مهمترین ویژگی این شخص بر اساس قانون درآمد و سرمایه اوست که باید عمدتا بر اساس تجارت کسب شده باشد. همچنین در قانون شرکت تجاری بدین معنی است که شرکتی با سرمایه ای مشخص در جهت کسب سود از طریق اعمالی تجاری و اقتصادی تشکیل شده باشد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که شرکت های تجاری در انواع مختلف آن مانند سهامی عام و خاص و یا با مسئولیت محدود و … همگی به عنوان شخص حقوقی در قانون شناخته می شود.

اما در خصوص دیون قانون الزامی در مورد تجاری بودن دیون برای صدور حکم ورشکستگی ندارد. در کلام ساده تر قانون نگاهی به ماهیت بدهی ندارد. بنابراین بدهی می تواند تجاری یا غیر تجاری باشد. اما مسئله مهمی که در این خصوص وجود دارد این است که بدهی حتما باید در زمان حال باشد. به طور مثال اگر تاجر چکی برای سال آینده داشته باشد این چک نمی تواند در لیست دیون در نظر گرفته شود. اما یکی از آثار مهم صدور حکم ورشکستگی این است که دیون به حال منتقل می شود. یعنی این چک بعد از صدور حکم به زمان حال منتقل می شود و در لیست بدهی های تاجر یا شرکت قرار می گیرد.

ماهیت حکم ورشکستگی

حکم ورشکستگی از دید حقوقی یک ماهیت دوگانه دارد. در واقع زمانی که دادگاه نسبت به صدور این حکم اقدام می کند بدین معنی است که اعلام می کند این شخص ( حقیقی یا حقوقی ) به عنوان ورشکسته شناخته می شود. از این رو یکی از مهمترین آثار و تبعات حکم ورشکستگی کاهش یا از بین رفتن اعتبار تاجر یا آن شرکت حقوقی می شود. از این رو می توان گفت یکی از ماهیت های این حکم، ماهیت اعلامی است.

زمانی که یک حکم ماهیت اعلامی دارد بدین معنی است که این حکم تغییر وضعیتی ایجاد نمی کند و تنها از نظر قانونی بیان می کند که وضعیت ایجاد شده چیست. در کلام ساده تر به وضعیت ایجاد شده بر اساس قانون عنوان رسمی می بخشد. بر اساس این عنوان رسمی و قانونی است که آثار خاصی ایجاد می شود. این مهمترین ماهیت حکم ورشکستگی در قانون محسوب می شود.

 در کنار این حکم ورشکستگی دارای ماهیت انشایی نیز می باشد. در واقع احکام انشایی به احکامی گفته می شود که حالت قانون گذاری دارد. یعنی بر اساس این حکم سعی می شود چارچوب یا قانون جدیدی برای وضعیت ایجاد شده تدوین شود. بعد از صدور حکم ورشکستگی، قانون و دادگاه چارچوب جدیدی برای ورشکسته در نظر می گیرند. به طور مثال این فرد نمی تواند وارد معامله یا قرارداد شود و یا این که به صورت مستقیم در دعوی نمی تواند شرکت کند. همه این ها نشان می دهد که حکم از ماهیت انشایی برخوردار است.

به طور کلی هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند که حکم ورشکستگی به صورت قطعی صادر می شود. از طرف دیگر به این نکته باید توجه داشته باشید که سه گروه از افراد امکان اعلام ورشکستگی در خصوص یک تاجر یا شرکت تجاری را دارند. خود تاجر یا شرکت تجاری، مدعی العموم یا بدهکاران می توانند نسبت به درخواست صدور حکم ورشکستگی اقدام کنند.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که در شرایطی ورشکستگی می تواند جنبه کیفری نیز داشته باشد، در این صورت احتمال در نظر گرفتن مجازات از نوع حبس تعزیری برای تاجر وجود دارد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×