دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو

دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو (2)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو

ارائه دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو

خودرو یک مال منقول به حساب می آید که سند خودرو ( برگه سبز ) مهمترین سند جهت معرف صاحب آن است. از این رو در خرید خودرو فروشنده باید نسبت به انتقال سند رسمی خودرو ( برگه سبز) به خریدار اقدام کند. در صورتی که به هر دلیل فروشنده از این کار امتناع کند، خریدار می تواند به واسطه ارائه دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو نسبت به انتقال این سند اقدام کند.

همانطور که گفتیم خودرو یک مال منقول به شمار می رود. مسلما در خرید و فروش این مال باید قراردادی بین طرفین امضا شود که به موجب این قرارداد خودرو به عنوان مال در برابر ثمنی مشخص مورد معامله قرار بگیرد. توجه داشته باشید که این قرارداد که می تواند قولنامه یا مبایعه نامه باشد، به تنهایی سند محکمی برای مالکیت خودرو محسوب نمی شود. در کلام ساده تر در اغلب موارد مراجع قضایی و قانونی مانند راهنمایی و رانندگی تنها برگه سبز خودرو را به عنوان سند رسمی مالکیت خودرو می شناسند.

حقیقت ان است که بسیاری از خدمات راهنمایی و رانندگی به صاحبان خودرو منوط به داشتن این سند رسمی است و در غیر این صورت عملا صاحب ماشین از جهات مختلفی متضرر می شود. همچنین از نظر قانون و مراجع قضایی نیز سند رسمی و برگ سبز خودرو برتری مشخص تری نسبت به هر نوع قرارداد فی مابین خریدار و فروشنده است. پس در انتقال یک خودرو از شخصی به شخص دیگر باید از طریق دفاتر ثبت اسناد سند رسمی خودرو که همان برگه سبز است منتقل شود.

 ایجاد موقعیت مناسب برای انتقال سند خودرو بر عهده فروشنده می باشد. در صورتی که فروشنده نسبت به انتقال سند بعد از عقد قرارداد کوتاهی کند خریدار حق دارد نسبت به الزام به تنظیم سند رسمی خودرو اقدام کند. اولین قدم در این راه مسلما ارائه دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو است.

چرا انتقال سند خودرو اهمیت دارد؟

ارائه دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو مسئله بسیار با اهمیتی است. همانطور که اشاره کریدم، خریدار بدون داشتن سند رسمی خودرو نمی تواند بسیاری از خدمات راهنمایی و رانندگی را دریافت کند. اما مسئله بسیار مهم ان است که در مورد خودرو قولنامه یا مبایعه نامه هیچ اثر مالکیتی ندارد. به بیانی دیگر باید گفت که تنها سندی که می تواند نشان دهد فرد صاحب این خودرو است، سند رسمی خودرو یا همان برگه سبز است.

پس بدون داشتن این سند، حتی با وجود قولنامه ای معتبر نسبت به انتقال مالکیت نه طرف خریدار و نه هیچ شخص ثالث دیگری نمی تواند ادعایی بر مالکیت خودرو داشته باشد. همین موضوع کافی است که خریدار با جدیت بیشتری نسبت به انتقال سند خودرو اقدام کند.

احتمالا تصور افراد از یک سند رسمی چیزی شبیه به سند ملکی است که توسط دفتر اسناد رسمی تنظیم می شود. این سند نیز می تواند برای خودرو صادر شود اما باید گفت که عملا داشتن برگه سبز خودرو به عنوان سند رسمی خودرو شناخته می شود و دیگر نیازی به دریافت سند بنچاق نیست. گرچه عده ای از خریداران با این تصور که سند رسمی خودرو همان سند بنچاقی است اقدام به دریافت این سند می کنند. این اتفاقی است که باعث شده دفترداران رسمی نیز از آن بسیار راضی باشند!

توجه داشته باشید که شما به عنوان خریدار تنها برای انتقال سند رسمی خودرو یا همان برگه سبز می توانید از طریق دادگاه اقدام کنید. فروشنده از نظر قانونی هیچ تعهدی در برابر انتقال سند بنچاق ندارد. در واقع از نظر قانون هیچ نیازی به سند بنچاق برای خودرو نیست، پس الزامی هم برای فروشنده نسبت به انتقال این چنین سندی وجود ندارد. شما تنها می توانید دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو را برای برگه سبز خودرو درخواست کنید.

نحوه ارائه دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو

دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو درست مانند تمامی دادخواست های قانونی از مواردی مانند خواهان، خوانده، مدارک و شرح دادخواست تشکیل شده است.

در دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو، خواهان همان فروشنده است که نسبت به الزام تنظیم سند رسمی به دادگاه شکایت کرده است. طرف خوانده نیز مسلما فروشنده است که از انتقال سند خودرو به نام خریدار خودداری کرده است. خریدار باید به عنوان مدرک مستدل، تصویر یا کپی مدارک هویتی خود همراه با قولنامه یا قرارداد خرید خودرو به انضمام استشهادیه شهود مبنی بر انجام این معامله ارائه دهد.

شما در شرح دادخواست باید به طور کامل مشخصات خود، خودرو و فروشنده را بیان کنید و علت عدم حضور فروشنده را مشخص کنید. همچنین در شرح دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو می توانید به مواد قانونی مختلفی استناد کنید. به طور مثال بر اساس ماده 10 قانون مدنی ” قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد نموده‌اند در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد نافذ است. ” و ماده 220 قانون مدنی ” عقود نه فقط متعاملین را به اجرای چیزی که در آن تصریح شده است ملزم می نماید بلکه متعاملین به کلیه نتایجی هم که به موجب‌ عرف و عادت یا به موجب قانون از عقد حاصل می شود ملزم می باشد. ” شما می توانید از دادگاه بخواهید دستور الزام به انتقال سند رسمی خودرو را صادر کند.

نتیجه گیری

به طور کلی می توان در رابطه با دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو گفت که سند خودرو یکی از مهمترین اسناد رسمی بین مردم محسوب می شود. نکته مهم دیگر اینجاست که این انتقال سند به جز خریدار برای فروشنده نیز می تواند کاملا ضروری و مفید باشد؛ چرا که در صورت عدم انتقال این سند رسمی، همچنان از نظر قانونی او به عنوان مالک خودرو شناخته می شود. بنابر این هر نوع اقدامی که به واسطه این خودرو صورت بگیرد، صاحب اصلی آن باید در محاکم قضایی پاسخگو باشد. بنابراین بهتر است قبل از هر دعوی و ارائه دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو، خود فروشنده نسبت به انتقال این سند اقدام کند تا از در آینده درگیر اتفاقاتی ناخواسته نشود. همچنین به خاطر داشته باشید که سند رسمی خودرو همان برگه سبز خودرو است و اسنادی مانند بنچاق و … با وجود رسمی بودن چندان محلی از اعراب ندارند.

مقالات مرتبط:

لایحه واخواهی

تنظیم دادخواست

وکیل قتل

وکیل دیه

نوشتن قرارداد توسط وکیل

وکیل تنظیم قرارداد

تنظیم اظهارنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×