دادخواست رجوع از هبه

دادخواست رجوع از هبه (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

دادخواست رجوع از هبه

شاید شما نیز تاکنون راجع به دادخواست رجوع از هبه چیزهای بسیار زیادی شنیده باشید و این سوال برایتان مطرح شده باشد که این دادخواست دقیقا دارای چه شرایط و مراحل حقوقی می باشد؟

یک نمونه از دادخواست های حقوقی که در دادگاه ها بسیار مطرح می شود، دادخواست رجوع از هبه می باشد. معمولا بسیاری از افراد یکه قصد تنظیم دادخواست رجوع از هبه را دارند به وکلای حرفه ای مراجعه می کنند تا وکالت پرونده خود را به آنها بسپارند.

از کاربردی ترین مسائلی که معمولا در عقد هبه از آن استفاده می شود، مسئله بخشش مهریه می باشد؛ به بیانی بهتر می توان گفت که بسیاری از بانوانی که قصد بذل مهریه دارند و می خواهد مهریه خود را به همسرشان ببخشند، معمولا از طریق عقد هبه اقدام می کنند.

 در چنین مواردی این سوال اساسی برای بسیاری از زوجین پیش می آید که آیا بعد از بذل مهریه یا انعقاد عقد هبه نیز می توان مجددا آن را پس گرفت و یا اینکه با ارائه دادخواست رجوع از هبه،مهریه بخشیده شده را مجددا دریافت کرد؟ برای پاسخ به این سوالات اساسی در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با دادخواست رجوع از هبه و تمامی جوانب حقوقی مربوط به آن آشنا شویم.

رجوع از هبه چیست؟

یکی از معانی عرفی و عادی که می توان برای هبه به کار برد، هدیه می باشد. هنگامی که شخصی هدیه را به شخص دیگری می بخشد مسلما دیگر نمی تواند برای بازپس گیری آن اقدام کند و این کار از لحاظ عرفی و اخلاقی درست نمی باشد اما در موارد قانونی، این امکان وجود دارد شخصی که هبه کرده است و هدیه ای را به دیگری بخشیده است برای باز پس گیری آن اقدام کند و در چنین شرایطی باید در ابتدا دادخواست رجوع از هبه را تقدیم دادگاه کند.

از آنجایی که عقد هبه خود به تنهایی از عقودی است که در قانون مدنی جایز شمرده می شود؛ بنابراین کاملا طبیعی است که واهب یا همان شخص هبه کننده توانایی قانونی رجوع از آن را داشته باشد. تمامی عقود جایز در قانون کشور ما دارای امکان رجوع می باشند و نمی توان این حق قانونی را از منعقد کننده آن منع کرد. البته باید به این موضوع اشاره کنیم که در تمامی قوانین حقوقی تعدادی استثنا نیز وجود دارد، عقد هبه نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد و در برخی از موارد ممکن است امکان رجوع از هبه وجود نداشته باشد که قانون آنها را مشخص کرده است.

جایگاه هبه در قانون

قانون مدنی ما به طور کامل، قوانین و قواعد مربوط به هبه را بیان کرده است. به طور خلاصه به چند مورد از اساسی ترین مسائل قانونی مفاد 802 الی 807 قانون مدنی اشاره می کنیم تا با انها اشنا شوید:

هبه عقدی است که به موجب آن یک نفر مالی را مجاناً به کس دیگری تملیک می‌کند تملیک‌کننده واهب طرف دیگر را متهب، مالی را‌که مورد هبه است عین موهوبه می‌گویند.

واهب باید برای معامله و تصرف در مال خود اهلیت داشته باشد.

واهب باید مالک مالی باشد که هبه می‌کند.

هبه واقع نمی‌شود مگر با قبول و قبض متهب اعم از این که مباشر قبض خود متهب باشد یا وکیل او و قبض بدون اذن واهب اثری‌ندارد.

در هبه به صغیر یا مجنون یا سفیه قبض ولی معتبر است.

در صورتی که عین موهوبه در ید متهب باشد محتاج به قبض نیست.

هبه ممکن است معوض باشد و بنابراین واهب می‌تواند شرط کند که متهب مالی را به او هبه کند یا عمل مشروعی را مجاناً بجا آورد

اگر قبل از قبض واهب یا متهب فوت کند هبه باطل می‌شود.

بعد از قبض نیز واهب می‌تواند به ابقاء عین موهوبه از هبه رجوع کند مگر در موارد ذیل:

در صورتی که متهب پدر یا مادر یا اولاد واهب باشد.

در صورتی که هبه معوض بوده و عوض هم داده شده باشد.

در صورتی که عین موهوبه از مالکیت متهب خارج شده یا متعلق حق غیر واقع شود خواه قهراً مثل این که عین موهوبه به رهن داده شود.

در صورتی که در عین موهوبه تغییری حاصل شود.

در صورت رجوع واهب نماآت عین موهوبه اگر متصل باشد مال واهب و اگر منفصل باشد مال متهب خواهد بود.

بعد از فوت واهب یا متهب رجوع ممکن نیست.

هر گاه داین طلب خود را به مدیون ببخشد حق رجوع ندارد.

اگر کسی مالی را به عنوان صدقه به دیگری بدهد حق رجوع ندارد.

ارائه دادخواست رجوع از هبه؛ اولین قدم برای آغاز روند دادرسی

برای آغاز روند دادرسی یک پرونده باید به سراغ ارائه دادخواست حقوقی رفت. هنگامی که یک دادخواست حقوقی بر اساس قانون تنظیم می شود و در چارچوب حقوقی قرار می گیرد، دارای اعتبار قانونی می گردد. از این تعریف به خوبی می توان متوجه این موضوع شد که تمامی کسانی که بر اساس عقد هبه مالی را به فرد دیگری منتقل کرده اند، می توانند با ارائه دادخواست رجوع از هبه به راحتی برای احقاق حقوق خود اقدام نمایند.

در دادخواست رجوع از هبه باید مشخصات خواهان و خوانده به طور کامل ثبت شود و تمامی استنادات و مدارک نیز ضمیمه آن شود. در چنین مواردی باید هزینه دادرسی نیز به طور کامل پرداخت شود. فراموش نکنید که وظیفه اثبات آن که خواهان دارای حق رجوع از هبه می باشد بر عهده خود شخص واهب می باشد و از طرفی دیگر نیز واهب باید بتواند با استفاده از مدارک و دلایل مناسب این موضوع را در دادگاه ثابت کند که موضوع پرونده از موارد عدم امکان رجوع از هبه نمی باشد.

دقت داشته باشید که ارائه دادخواست رجوع از هبه دارای شرایط حقوقی می باشد که هر شخصی از آن آگاهی ندارد. معمولا بهترین راه برای ارائه دادخواست رجوع از هبه آن می باشد که تنظیم و تالیف آن را به یک فرد متخصص و با تجربه سپرد. هیچکسی جز یک وکیل دادگستری با تجربه نمی تواند دادخواست رجوع از هبه را به صورت حرفه ای تنظیم نماید و از طریق طرح دعوی، مالی را که هبه شده است باز پس گیرد و به فرد واهب ( همان شخصی که مال یا حقی را به شخص دیگری هبه کرده است.) برگرداند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×