دادخواست صدور اجراییه چک

دادخواست صدور اجراییه چک (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

دادخواست صدور اجراییه چک

اجرا گذاشتن چک

ارائه دادخواست صدور اجراییه چک یکی از مراحلی است که به نظر می رسد برای وصول چک از طریق قانون ضروری است. اما این داستان چندان هم ساده نیست و شرایط گوناگونی دارد. در واقع شما نمی توانید بلافاصله بعد از وصول نشدن چکی که در دست دارید اقدام به ارائه دادخواست صدور اجراییه چک به دادگاه کنید و انتظار داشته باشید که فرایند دادرسی شما شروع شود. در ادامه بیشتر در این باره صحبت خواهیم کرد.

چک یک سند رسمی تجاری محسوب می شود. این سند در دسته اسناد قانونی است و تمام اطلاعات مندرج در آن می تواند در مراجع قضایی مورد استناد قرار بگیرد. از این رو قانون گذار در برابر آن قوانین مختلفی را پیش بینی کرده است. یکی از مهمترین چالش هایی که در مورد صدور چک وجود دارد این است که در حساب چک صادر شده مبلغ کافی برای وصول چک وجود نداشته باشد. در این حال قانون موظف است که از حق صاحب چک در برابر صادر کننده آن دفاع کند و از طرق مختلف مبلغ برابر با چک صادر شده را زنده کند. اما چگونه؟

در قانون سه روش برای اجرا گذاشتن چک پیش بینی شده است. اجرا گذاشتن چک بدین معنی است که صاحب یا دارنده چک این امکان را پیدا می کند که حق خود را از طریق قانون پیگیری کند. حال به نظر شما دادخواست صدور اجراییه چک برای کدام یک از این سه روش کاربردی است؟

سه روش برای اجرا گذاشتن چک

چک یک سند رسمی است، بنابراین سازمان اسناد رسمی به عنوان یک مرجع قانونی می تواند از طرف صاحب چک نسبت به وصول آن اقدام کند. در واقع به این روش اجرا گذاشتن چک، روش ثبتی گفته می شود. در این روش فرد با مراجعه به بانک و دریافت گواهی عدم وصول چک به یکی از دفاتر اسناد رسمی محل صدور چک یا محل بانک نسبت به اجرا گذاشتن آن اقدام می کند. در این روش نیازی به ارائه دادخواست صدور اجراییه چک نیست. در واقع این جا دادگاهی تشکیل نمی شود و دفتر اسناد رسمی موظف است بر اساس اموال منقول یا مادی صادر کننده چک نسبت به وصول مبلغ آن اقدام کند. مسلما این روش سریع تر از روش های حقوقی است اما هزینه بر نیز محسوب می شود. چرا که در انتها 5 درصد مبلغ چک به عنوان حق الزحمه به حساب اسناد رسمی واریز می شود. این روش تنها زمانی کارایی دارد که فرد صادر کننده چک مال یا اموالی برابر با مبلغ چک داشته باشد.

در روش کیفری عملا وصول چک امکان پذیر نیست. در واقع در دادگاه کیفری تنها به صدور چک بی محل از نظر کیفری نگاه می شود. در این دادگاه ممکن است صادرکننده چک از دریافت دست چک منع شود و یا با محدودیت های قانونی دیگر مواجه شود. در این حالت دادخواست صدور اجراییه چک ارائه می شود اما باید دقت کنید که این دادخواست نمی تواند برای وصول مبلغ چک مورد استفاده قرار بگیرد.

اما روش سوم که به روش سنتی یا روش حقوقی معروف است، فرد با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اقدام به ثبت دادخواست صدور اجراییه چک می کند. این روش با وجود این که زمان بر است اما محدودیت هایی که روش ثبتی دارد را ندارد. همچنین به جز هزینه های معمول دادرسی و خدمات قضایی این روش هزینه بر محسوب نمی شود. شما از طریق روش حقوقی می توانید با دریافت گواهی عدم وصول چک از بانک نسبت به وصول چک و تمامی هزینه های دادرسی و وکالت و … اقدام کنید. همچنین در این روش امکان پیگیری ضامن یا ظهرنویس نیز وجود دارد. این ها مواردی است که در روش ثبتی امکان آن از صاحب چک گرفته شده است.

 دادخواست صدور اجراییه چک در روش حقوقی

همانطور که در بالا گفتیم شما در روش ثبتی نیازی به ارائه دادخواست ندارید و خود دفتر اسناد رسمی بر اساس قانونی می تواند بدون نیاز به حکم دادگاه و در سریع ترین زمان نسبت به وصول چک شما اقدام کند. اما در روش حقوقی با وجود این که دست شما کمی باز تر است اما باید دادگاه نسبت به هرگونه اقدامی رای صادر کند. برای این کار شما نیاز به ارائه دادخواست صدور اجراییه چک به دادگاه دارید.

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید فرم کلی این دادخواست شبیه به تمامی دادخواست های قانونی است. در کلام ساده تر دادخواست صدور اجراییه چک درست مانند هر فرم دادخواست دیگر از مواردی مانند خوانده، خواهان، مدارک، شرح دادخواست و … تشکیل شده است.

مسلما خواهان در اینجا خود شما هستید. در واقع شما به عنوان صاحب چک و شاکی نسبت به ارائه دادخواست صدور اجراییه چک اقدام می کنید. خوانده نیز صادر کننده چک یا صاحب حساب مذکور است. در بخش مدارک نیز باید تمامی مدارک مندرج در پرونده و دادخواست ذکر شود. تصویر یا فتوکپی چک، تصویر یا فتوکپی گواهی عدم وصول چک صادر شده توسط بانک مذکور و در صورت داشتن وکیل تصویر یا فتوکپی وکالت نامه مدارکی است که شما باید در دادخواست صدور اجراییه چک آن ها را ارائه دهید.

اما نکته مهم شرح دادخواست صدور اجراییه چک است. شما در این شرح باید نسبت به قوانین چک و صدور اجراییه آشنایی داشته باشید. در واقع شما باید بدانید در چه صورت می توانید درخواست صدور اجراییه چک داشته باشید. به طور مثال در صورتی که چک منوط به شرطی شده باشد و یا این چک برای تضمین صادر شده باشد، عملا امکان صدور اجراییه وجود ندارد. ندانستن این قوانین و شرایط می تواند راه شما را برای وصول چک سخت تر و طولانی تر کند. گروه وکلای پارسا می تواند شما را در این مسیر راهنمایی کند و خدمات مناسبی در این زمینه به شما ارائه بدهد.

  دادخواست صدور اجراییه چک را جدی بگیرید!

اگر بخواهیم به طور خلاصه بیان کنیم، دادخواست صدور اجراییه چک برای وصول چک تنها از طریق حقوقی امکان پذیر است. در این روش بر خلاف روش ثبتی محدودیت زمانی وجود ندارد و نسبت به آن بسیار کم هزینه تر است اما با این حال شرایط خاص خودش را دارد. استفاده از یک وکیل مجرب یا یک مشاوره حقوقی مناسب می تواند گزینه مناسبی برای تکمیل و ارائه دادخواست صدور اجراییه چک به دادگاه باشد.

نمونه دادخواست صدور اجراییه چک

مطالب مرتبط:

نوشتن قرارداد توسط وکیل

نوشتن لایحه برای دیوان عدالت اداری

نوشتن لایحه برای دیوان عدالت اداری

وکیل قتل

مشاوره حقوقی تصویری

وکیل تنظیم قرارداد

تنظیم دادخواست

وکیل دیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×