دادخواست کاهش سن

دادخواست کاهش سن (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

دادخواست کاهش سن

آیا با نحوه ارائه دادخواست کاهش سن آشنایی دارید؟ آیا برای شما و اطرافیانتان پیش آمده است که نیاز به دادخواست کاهش سن داشته باشند و بخواهند به طور قانونی سن شناسنامه ای خود را تغییر دهند؟

شاید شما نیز تاکنون شنیده باشید که در زمان های گذشته سن واقعی بسیاری از افراد در شناسنامه اشتباه درج می شد. این اشتباه معمولا ناشی از مسائل مختلفی بود، چند مورد از رایج ترین دلیل ثبت اشتباه سن افراد به ترتیب زیر می باشد:

برخی از والدین پس از فوت فرزند بزرگتر خود ف شناسنامه کودک را برای فرزند بعدی خود در نظر میگرفتند.

در میان بسیاری از خانوارها این موضوع رایج بود که برای آن که فرزند خود را زودتر به مدرسه بفرستند، اقدام به دریافت شناسنامه ای بزرگتر از سن اصلی فرزند خود می کردند.

از آنجایی امکان اشتباه در میان تمامی مراکز دولتی و موسسات وجود دارد، ممکن است یکی از دلایل ثبت تاریخ اشتباه سن شناسنامه ای افراد، قصور کارمندان دولت بوده باشد.

از آنجایی که در زمان های گذشته تعدادی از افراد بعد از بدنیا آمدن فرزند خود برای گرفتن شناسنامه به ثبت احوال مراجعه می کردند، تاریخ تولد دقیق فرزند خود را فراموش می کردند و تاریخی زودتر از تاریخ تولد را برای دریافت شناسنامه به اشتباه ارائه می دادند.

در برخی از موارد شناسنامه موهوم است؛ موهوم بودن شناسنامه بدان معنا می باشد که اطلاعات درج شده در آن به هیچ شخص حقیقی دیگری تعلق ندارد و به نوعی انتزاعی است.

بر اساس قانون حفظ اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آنها، باید به این نکته قانونی اشاره کرد که  صاحب شناسنامه تنها یک بار در طول عمر و در صورتی که اختلاف سن واقعی با سن مندرج در اسناد سجلی به تشخیص کمیسیونی‌مرکب از فرماندار یا بخشدار، رئیس اداره ثبت احوال محل و پزشک منتخب، مدیر عامل سازمان بهداری استان و رئیس شورای اسلامی شهر و یا بخش‌محل صدور شناسنامه و با عضویت و ریاست قاضی دادگاه صالح محل تشکیل می‌گردد بیش از پنج سال باشد می‌تواند سن خود را اصلاح نماید.

مراحل ارائه دادخواست کاهش سن

اگر شما جز متقاضیان تغییر سن شناسنامه ای هستید و مدعی هستید که سن شناسنامه ای شما بیشتر از سن واقعی شما است (حداکثر سن شناسنامه ای 5 سال بزرگتر از سن واقعی شما است) باید در اولین قدم شکایتی را طراحی کنید که خوانده شکایت اداره ثبت احوال استان یا شهرستان محل صدور شناسنامه شما باشد. برای اقامه دعوی شما باید دادخواست کاهش سن را به همراه مدارک شناسایی خود به محکمه قضایی ارائه نمایید.

شما باید در دادخواست کاهش سن به این موضوع اشاره داشته باشید که شناسنامه صادر شده با مشخصات شما منطبق نمی باشد؛ بنابراین متعلق به شما نیست و از دادگاه مربوطه تقاضا رسیدگی به این پرونده را کنید.

در چنین مواردی معمولا یک وکیل پایه یک دادگستری بهتر از هر شخص دیگری میتواند به شما کمک کند. چنین وکیلی به دلیل تخصص و مهارتی که دارد به خوبی با قوانین طرح دادخواست کاهش سن آشنایی دارد و می داند که باید متن این دادخواست را چگونه طراحی کند تا علاوه بر مختصر بودن در مراجع قضایی دارای اعتبار باشد و در اصطلاح مفید تلقی شود .

مرجع رسیدگی به دادخواست کاهش سن

در حالت کلی باید گفت دلایل مختلفی وجود دارد که باعث درج تاریخ اشتباه تولد افراد در شناسنامه می گردد. امروزه قانونگذار کشور ما با درنظر گرفتن این مشکل، این امکان را برای عموم مردم بوجود آورده است که با ارائه دادخواست کاهش سن برای دریافت شناسنامه جدید از طریق ثبت احوال اقدام نمایند.

بر اساس ماده 3 قانون ثبت احوال، در مقر هر اداره ثبت احوال هیاتی به نام هیات حل اختلاف مرکب از رئیس اداره ثبت احوال و مسئول بایگانی یا معاونین و یا نمایندگان آنان و یکی از کارمندان مطلع اداره مزبور به انتخاب رئیس اداره ثبت احوال استان تشکیل می‌شود، وظایف هیأت حل اختلاف به قرار زیر است:

 تصحیح هر نوع اشتباه در تحریر مندرجات دفتر ثبت کل وقایع و وفات بعد از امضاء سند و قبل از تسلیم شناسنامه یا گواهی ولادت یا وفات و تکمیل سند از نظر مشخصاتی که «نامعلوم»بوده است.

رفع اشتباهات ناشی از تحریر ضمن ثبت وقایع یا نقل مندرجات اسناد و اعلامیه‌ها و مدارک به دفاتر ثبت کل وقایع و سایر دفاتر.

 ابطال اسناد و شناسنامه‌هایی که بیگانگان مورد استفاده قرار داده‌اند.

 ابطال اسناد مکرر و یا موهوم و تصحیح اشتباه در ثبت جنس صاحب سند و تغییر نامهای ممنوع.

حذف کلمات زائد،غیر ضروری و یا ناشی از اشتباه در اسناد سجلی اشخاص.

نکات قانونی که باید در مورد دادخواست کاهش سن باید به آنها توجه داشته باشید:

تمامی افراد در طول زندگی خود تنها یکبار می توانند برای ارائه دادخواست کاهش سن اقدام کنند و هیچ استثنایی نیز در رابطه با این موضوع وجود ندارد. هیچ کس این اختیار قانونی را ندارد که بیشتر از یکبار برای تغییر سن شناسنامه ای خود از طریق قانون اقدام کند.

 برای تکمیل مراحل دادرسی تغییر سن به حداقل 2 نفر و حداکثر 4 نفر شهود مرد نیاز خواهید داشت. بهتر است محل صدور شناسنامه شهود شما با محل صدور شناسنامه شما یکسان باشد.

 در اکثر مواقع متقاضیان باید علاوه بر ارائه دادخواست کاهش سن، استشهادیه ای را جمع آوری کنند که در آن دلیل اصلی درج اشتباه تاریخ تولد شناسنامه آمده باشد. برای مثال اگر دلیل اصلی درج اشتباه تاریخ تولد، فوت فرزند بزرگتر یک خانواده باشد باید متن استشهادیه بدین نحو باشد که  اهالی محل آگاه و شاهدند که  والدین ایشان فرزندی داشتند و در همان ایام کودکی فوت نمود و برای این بچه شناسنامه جداگانه ای اخذ نشد و ….

توجه داشته باشید که برای تکمیل اطلاعات استشهادیه باید حتما اطلاعات شهود شامل نام و نام خانوادگی، شماره ملی، شماره تماس و آدرس محل زندگی ثبت شود.

 امروزه ارائه دادخواست کاهش سن و استشهادیه می توان از طریق مراکز خدمات الکترونیک قضایی اقدام کرد.  دیگر نیازی نیست تا به صورت حضوری به دادگاه و مراکز قضایی برای ارائه این مدارک مراجعه کرد.

بعد از ارائه دادخواست کاهش سن و استشهادیه شهود، دادگاه ارجاع پرونده به درخواست متقاضیان رسیدگی می کند و نتایج دادرسی را از طریق پیامک به آنها ارسال می کند. در این پیامک و ابلاغیه دادگاه مشخص میگردد که برای تکمیل روند دادرسی پرونده و تشکیل جلسه حضوری دادگاه باید به کدام شعبه قضایی مراجعه کرد.

نمونه دادخواست کاهش سن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×