شرایط سلب حضانت از پدر

شرایط سلب حضانت از پدر (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

شرایط سلب حضانت از پدر

از نظر قانونی اصولاً حضانت طفل با کیست؟

در مورد اطفال و کودکانی که با پدر و مادر خویش زندگی می کنند، مطابق با قانون مدنی حضانت طفل تا 7 سالگی با مادر است. لیکن پس از هفت سالگی تا به بلوغ رسیدن فرزندان، حضانت آنها با پدر است، چرا که ریاست خانواده از نظر حقوقی با اوست. در صورت وجود برخی از شرایط ممکن است از نظر قانونی صلاحیت پدر نسبت به نگهداری و حضانت از طفل از وی سلب گردد. در این موارد مادر یا دیگر بستگان طفل می توانند در دادگاه خانواده بر علیه پدر دادخواست سلب حضانت از طفل را طرح نمایند. در نوشتار پیش رو برخی از مهمترین موارد قانونی و شرایط سلب حضانت از پدر و همچنین چگونگی طرح دعوای سلب حضانت از پدر در دادگاه خانواده را مورد بررسی قرار می دهیم.

مهمترین شرایط سلب حضانت از پدر چیست؟

به موجب ماده 1173 قانون مدنی خواهان اعم از مادر طفل یا دیگری برای آن که بتواند سرپرستی و حضانت طفل را از دست پدر خارج کند، می بایست یکی از شرایط سلب حضانت از پدر را به اثبات برساند. مطابق با ماده مذکور مهمترین شرایط سلب حضانت از پدر عبارت از موارد زیر است:

اعتیاد زیان آور به پدر به مواد مخدر، الکل و قمار

اشتغال به فساد اخلاقی و فحشاء

ابتلا به اختلالات روانی آسیب زا به تشخیص سازمان پزشکی قانونی

سوء استفاده جنسی از طفل

اجبار طفل به ورود در مشاغل غیر اخلاقی و طاقت فرسا همچون تکدی گری و جیب بری

محکومیت به مجازات زندان یا تحت نظر قرار گرفتن به گونه ای که توانایی نگهداری از کودکان را نداشته باشد.

از جمله دیگر شرایط سلب حضانت از پدر می توان به جدا زندگی کردن زن و شوهر اشاره کرد. ریشه جدا زندگی کردن زن و شوهر ممکن است طلاق باشد. همچنین ممکن است زن به تشخیص مرد در مسکن مستقلی زندگی کند، یا به حکم دادگاه مرد ملزم به تعیین مسکن علیحده برای او شده باشد.

چگونگی طرح دعوای سلب حضانت از پدر

همانطور که اشاره شد رسیدگی به دعوای سلب حضانت از پدر، در صلاحیت دادگاه خانواده شهرستان محل اقامت شوهر است. این دعوا ممکن است توسط مادر کودک یا هر یک از بستگان و نزدیکان وی طرح گردد. کسی که دعوا را طرح می کند به عنوان خواهان دعوا شناخته می شود. طرح این دعوا با تنظیم دادخواست و پرداخت هزینه دادرسی صورت می گیرد، اما رعایت سایر تشریفات مندرج در قانون آیین دادرسی مدنی در خصوص آن لازم نیست. دادخواست سلب حضانت از پدر ممکن است توسط وکیل دادگستری به نمایندگی از مادر و … طرح گردد.

بر اساس قانون حمایت خانواده مصوب 1391، دادگاه خانواده با حضور دو نفر قاضی دادگستری تشکیل می یابد. ریاست دادگاه خانواده با قاضی مرد است و تصمیم نهایی در خصوص موضوع را او صادر می کند. علاوه بر قاضی مرد یک نفر قاضی زن نیز به عنوان مشاور در دادگاه حضور پیدا می کند و نظرات خود را به اطلاع قاضی مرد می رساند.  نظر قاضی زن مشورتی است، لیکن قاضی مرد می بایست در حکم خود به نظر قاضی زن اشاره نماید و چنانچه حکمی بر خلاف نظر قاضی زن صادر می کند، باید در ضمن حکم به نظر قاضی زن اشاره کرده و آن را مستنداً و مستدلاً رد نماید.

در صورتی که شرایط سلب حضانت از پدر برای دادگاه محرز باشد، موضوع را بررسی کرده و رای مقتضی صادر می کند. دادگاه ممکن است در ضمن تحقیقات خود در ارتباط با موضوع سلب حضانت اقداماتی از جمله ارجاع به نظر کارشناسی، ارجاع به نظر پزشکی قانونی، تحقیقات محلی، تست اعتیاد و … انجام دهد. همچنین طرفین دعوا یا وکلای آنان نیز می توانند صدور قرارهای کارشناسی، تحقیقات محلی و … را از قاضی دادگاه خانواده تقاضا نمایند.

شرایط سلب حضانت از پدر (3)
شرایط سلب حضانت از پدر (3)

شیوه رسیدگی به شرایط سلب حضانت از پدر

همانطور که اشاره شد پس از تشخیص تکمیل بودن پرونده، قاضی دادگاه خانواده دستور تشکیل وقت جلسه رسیدگی را صادر کرده و برای طرفین دعوا احضاریه ارسال می نماید. پدر طفلی که تقاضای سلب حضانت از او می شود به عنوان خوانده در دادگاه حضور پیدا می کند یا وکیل خویش را به دادگاه می فرستد و یا لایحه دفاعیه ارسال می کند.

دادگاه مدارک و دلایل مورد استناد طرفین را مورد بررسی قرار می دهد و پس از اعلام ختم دادرسی، در اسرع وقت حکم صادر می کند. در صورتی که دادگاه خواهان دعوا را صاحب حق تشخیص دهد، به موجب حکم انشایی دادگاه، از پدر سلب حضانت می شود. در این صورت دادگاه می بایست، در ضمن صدور حکم در مورد واگذاری حضانت طفل به مادر یا اشخاص دارای صلاحیت قانونی نیز تصمیم بگیرد.

دادگاه خانواده همچنین می بایست در ضمن صدور حکم مقتضی در خصوص موضوعاتی همچون حق ملاقات هفتگی پدر تعیین تکلیف نماید. دادگاه در تعیین تعداد دفعات و مکان ملاقات پدر و فرزند با توجه به میزان وابستگی میان آنها و دیگر شرایط فردی و اجتماعی تصمیمات لازم را اتخاذ می کند. در صورتی که دادگاه حکم سلب حضانت از پدر را صادر کند، پدر می بایست ظرف مهلت مقرر در حکم فرزند را به مادر یا شخص صلاحیتدار دیگری که دادگاه معین می کند تحویل دهد. چنانچه پدر از تحویل فرزند به سرپرست جدید او خودداری کند، تحت پیگرد کیفری قرار می گیرد و با صدور اجرائیه، مامورین انتظامی طفل را از تسلط پدر خارج نموده و به فرد صلاحیت دار می سپارند.

پرداخت نفقه در صورت سلب حضانت از پدر

دادگاه خانواده در ضمن صدور حکم سلب حضانت از پدر باید در مورد شیوه پرداخت نفقه کودک نیز تعیین تکلیف نماید. از نظر قانون ایران پرداخت هزینه های زندگی کودک تا سن 18 سالگی با پدر است. بر همین مبنا دادگاه در ضمن صدور حکم سلب حضانت، مقرر می نماید پدر می بایست ماهانه مبلغ معینی را به عنوان نفقه به سرپرست کودک خود پرداخت کند تا خرج هزینه های زندگی او شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×