شرایط عدم تعلق مهریه به زن در قانون

شرایط عدم تعلق مهریه به زن در قانون (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

شرایط عدم تعلق مهریه به زن در قانون

شرایط عدم تعلق مهریه به زن در قانون

عدم تعلق مهریه به زن امکان پذیر است؟ شرایط عدم تعلق مهریه به زن چیست؟ عدم تعلق مهریه به زن در چه مواردی امکان دارد؟ نکات مهم عدم تعلق مهریه به زن کدام است؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص عدم تعلق مهریه به زن چیست؟ عدم تعلق مهریه به زن به چه معنی است؟ نظر قانون در خصوص عدم تعلق مهریه به زن چیست؟ مهمترین شرایط عدم تعلق مهریه به زن چیست؟ کدام نهاد قانونی می تواند در خصوص شرایط عدم تعلق مهریه به زن تصمیم گیری کند؟

به طور کلی عدم تعلق مهریه به زن یکی از مهمترین سوالاتی است که زوج در زمان طلاق یا جدایی از وکیل حقوقی خود می پرسد. در واقع با توجه به انعقاد مهریه های نسبتا سنگین و افزایش قیمت سکه و طلا  در بازار اقتصادی ایران، عملا مهریه تبدیل به یکی از سنگین ترین طلب ها در دادگاه های حقوقی ایران شده است. حال کاملا طبیعی است که بسیاری به دنبال این باشند که اساسا این طلب را پرداخت نکنند و یا تا جایی که می توانند از پرداخت آن فرار کنند. اولین سوالی که به ذهن این دست از افراد می رسد این است که شرایط عدم تعلق مهریه به زن چیست؟ ما نیز در ادامه می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که در چه شرایطی امکان این مسئله وجود دارد که مرد از پرداخت مهریه معاف شود. آیا همچنین حالتی وجود دارد؟ این مهمترین سوالی است که ما در این مقاله می خواهیم به آن پاسخ دهیم. در واقع می خواهیم بدانیم آیا امکان معافیت مرد از پرداخت مهریه وجود دارد؟ اگر این امکان وجود دارد چه شرایطی دارد؟ با ما در ادامه این مقاله همراه بمانید.

عدم تعلق مهریه به زن و نگاه به مفهوم مهریه

عدم تعلق مهریه به زن زمانی قابل بررسی است که ابتدا شرایط مهریه و تعلق آن به زن را مورد بررسی قرار دهیم. نکته ای که باید بدانیم این است که اساسا مهر در قانون چیزی مانند یک طلب محسوب می شود. بنابراین زن طلبی بر گردن مرد دارد که قانون اجازه مطالبه آن را در هر زمان و مکان به زن داده است.

از طرف دیگر بر اساس قوانین کشور و قوانین فقهی مهر از جمله شرایط مهم نکاح دائم و موقت محسوب می شود. بنابراین با شروع ازدواج و نکاح عملا مهر طلبی محسوب می شود که بر گردن مرد است و مرد باید آن را به هر ترتیب پرداخت نماید. زن می تواند در طول مدت زندگی مشترک خود در هر زمانی که بخواهد مهریه خود را از مرد بخواهد. اما بسیاری از زن ها به سبب همراهی در زندگی چنین اقدامی نمی کنند. اما وقتی یک زندگی مشترک در موقعیت طلاق می گیرد همه حقوق باید مشخص شود. یکی از این حقوق وضعیت مهریه است. بنابراین زمانی حکم طلاق صادر می شود که وضعیت مهریه از نظر پرداخت یا بخشش باید مشخص شده باشد. بنابراین غالبا در مرحله طلاق است که زوج به یاد مسئله ای به نام عدم تعلق مهریه به زن می افتد!

نکته ای که باید بدانید این است که مهریه یک طلب ممتاز محسوب می شود و به جز در شرایط بسیار خاص و مهم هیچ راه گریزی از آن وجود ندارد. حتی با مرگ زوج نیز مهریه از اموال به جا مانده وی پرداخت می شود. بنابراین مسلما پیدا کردن مسیری برای نپرداختن مهریه و معافیت از آن کار محال و شاید نشدنی محسوب شود. از این روست که حتما پیش از هر اقدامی با یک وکیل حقوقی مشورت کنید.

عدم تعلق مهریه به زن در چه شرایطی امکان پذیر است؟

به طور کلی عدم تعلق مهریه به زن یک مسئله بسیار نادر در قانون ایران محسوب میشود. در واقع با توجه به شرایط پیش بینی شده توسط قانون عملا تعداد بسیار انگشت شماری می توانند از شرایط عدم تعلق مهریه به زن بهره مند شوند. به طور مثال بسیار دیده شده است که زوج به علت خیانت زوجه به دادگاه شکایت کرده است و تقاضای عدم تعلق مهریه به زن را داده است. اما اگر وی با یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان مشورت می کرد حتما می دانست که این مسئله نمی تواند دلیلی برای عدم پرداخت مهریه زن باشد!

به طور کلی سه حالت  بسیار خاص وجود دارد که امکان عدم تعلق مهریه به زن را ایجاد می کند. نقطه اشتراک این سه حالت عدم رابطه جنسی میان طرفین است. در واقع اگر با وجود صادق بودن یکی از حالت ها، رابطه جنسی میان زوجین ایجاد شده باشد ( دخول ) مهریه به زن تعلق می گیرد. این نکته ای است که باید به آن توجه داشته باشید. در ادامه این سه حالت را به صورت کامل بیان خواهیم کرد.

شرایط عدم تعلق مهریه به زن در قانون (2)
شرایط عدم تعلق مهریه به زن در قانون (2)

سه حالت عدم تعلق مهریه به زن

حالت اول برای عدم تعلق مهریه به زن زمانی است که ثابت شود عقد و نکاح از ابتدا باطل بوده. در کلام ساده تر فسادی در عقد وجود داشته است که باعث می شود این عقد باطل شود. به طور مثال یکی از طرفین به اجبار تن به ازدواج داده و یا در این ازدواج فریبی وجود داشته است. در این حالت نکاح باطل می شود. ابطال نکاح ( به عنوان یک قرارداد ) تمامی شرایط مندرج در نکاح نیز از بین می رود. در این حالت اگر رابطه جنسی میان طرفین برقرار نشده باشد اساسا هیچ مهریه ای به زن تعلق نمی گیرد.

حالت دوم در صورتی که است که قرارداد نکاح به نحوی فسخ شود. شرایط فسخ نکاح در قانون برای زوج و زوجه به صورت مجزا بیان شده است. به طور مثال جنون می تواند یکی از این شرایط باشد. در این حالت نکاح قابل فسخ شدن است. در این صورت اگر رابطه زناشویی میان طرفین  برقرار نشده باشد مهریه به زن تعلق نمی گیرد. توجه داشته باشید که اگر شرط فسخ نکاح عدم توانایی آمیزش جنسی زوج باشد نیمی از مهریه به زن تعلق می گیرد. حالت سوم در صورتی است که قرار باشد مهریه بعد از نکاح دائم تعیین شود. در فاصله نکاح و تعیین مهریه زوج از دنیا برود. در این صورت اگر رابطه زناشویی برقرار نشده باشد زوجه ادعای مهریه نمی تواند داشته باشد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×