طلاق اتباع بیگانه در ایران

طلاق اتباع بیگانه در ایران (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

طلاق اتباع بیگانه در ایران

طلاق اتباع بیگانه در ایران و روش های آن

طلاق اتباع بیگانه در ایران چگونه است؟ روش های طلاق اتباع بیگانه در ایران چیست؟ آیا امکان طلاق اتباع بیگانه در ایران وجود دارد؟ شرایط قانونی طلاق اتباع بیگانه در ایران چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص طلاق اتباع بیگانه در ایران چیست؟ نظر قانون در خصوص طلاق اتباع بیگانه در ایران چیست؟ طلاق اتباع بیگانه در ایران بر اساس قانون کدام کشور انجام می شود؟ آیا طلاق اتباع بیگانه در ایران باید ثبت شود؟ مهمترین نکات طلاق اتباع بیگانه در ایران چیست؟ سریع ترین روش طلاق اتباع بیگانه در ایران چیست؟

طلاق اتباع بیگانه در ایران یکی از خاص ترین اتفاقات در قانون حقوقی محسوب می شود. در واقع سوال مهمی که وجود دارد این است که آیا اتباع بیگانه که ازدواج و مراحل ثبت آن در ایران صورت نگرفته، می توانند نسبت به طلاق یک دیگر در ایران اقدام کنند؟ اگر چنین امکانی وجود داشته باشد، قانون مرجع و تصمیم گیری کننده در این خصوص کدام مرجع است؟

در واقع نکته اساسی این است که قانون خانواده ایران از جمله نکاح و طلاق بر اساس قوانین فقهی و اسلامی تدوین شده است. این قوانین برای مسلمانان کارایی دارد و افراد غیر مسلمان یا غیر ایرانی عملا تحت شمول این قانون نیستند. حال سوال اینجاست وقتی قوانین کشوری و اسلامی برای چنین مواردی کارایی ندارد، برای طلاق اتباع بیگانه در ایران چه تصمیماتی باید گرفته شود؟ این ها مهمترین سوالاتی است که در این مقاله به دنبال پاسخ آن هستیم.

طلاق اتباع بیگانه در ایران و شرایط آن

طلاق اتباع بیگانه در ایران بر اساس قانون، بر طبق قوانین کشور متبوع خواهد بود. در کلام ساده تر بر اساس توافقاتی که میان ایران و کشور تبعه خارجی صورت گرفته، موارد مربوط به احوال شخصیه این افراد بر اساس قوانین کشور آن فرد مورد بررسی قرار می گیرد.

بگذارید کمی ساده تر این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم. به طور کلی اتباع خارجی درست مانند سایر افراد جامعه ممکن است وارد مسیرهای قضایی مختلفی از جمله دعوی های کیفری یا حقوقی شوند. به نوعی این افراد نیز حق دارند از مسیرهای قضایی و حقوقی به عنوان افرادی که در جامعه زندگی می کنند استفاده کنند. نکته مهمی که وجود دارد این است که برخی از این نیازهای قانونی تحت عنوان احوال شخصیه شناخته می شود. به نوعی می توان اینگونه بیان کرد که برخی از نیازهای قانونی مانند مفاهیم ازدواج، ارث، طلاق و … در حیطه احوال شخصیه محسوب می شود. بر اساس قانون اساسی این دسته از موارد بر اساس قوانینی تصمیم گیری می شود که فرد تحت حمایت آن است.

به طور مثال یک مسیحی حتی با وجود این که یک ایرانی محسوب می شود در خصوص مسائلی مانند ازدواج و … حق دارد بر اساس قوانین مسیحیت پیش برود. این نکته بسیار مهمی است که در خصوص طلاق اتباع بیگانه در ایران نیز صادق است. در واقع بر اساس همین اصل است که به گفته یک وکیل حقوقی طلاق اتباع بیگانه در ایران بر اساس قوانین کشور متبوع فرد صورت می گیرد. این موضوعی است که حتی برای ایرانیان مقیم در خارج از کشور نیز صادق است.

طلاق اتباع بیگانه در ایران و نکته ای بسیار مهم

طلاق اتباع بیگانه در ایران معلول اتفاقات مختلفی است. در واقع مسیر طلاق اتباع بیگانه در ایران چندان ساده نیست. این افراد مانند ایرانی ها باید از طریق دادگاه خانواده مسئله طلاق خود را پیگیری کنند. همانطور که گفتیم این طلاق بر اساس قوانین کشور متبوع مورد بررسی قرار می گیرد. بنابراین روند طلاق و مدت زمان بررسی آن همگی بستگی به قوانین این کشور دارد.

اما نکته اصلی این است که دو شرط اساسی برای امکان طلاق اتباع بیگانه در ایران وجود دارد. اول این که میان کشور متبوع و ایران تفاهم نامه ای در این خصوص صورت گرفته باشد. به نوعی دادگاه ایران باید بداند که بر اساس چه قوانینی قرار است این طلاق صورت بگیرد. از این رو قطعا نیاز به تفاهم نامه ای در این خصوص وجود دارد.

نکته بسیار مهم دیگر برای اجرای چنین موارد حقوقی این است که اساسا قوانین کشور متبوع تداخل یا متناقض با قوانین ایران نداشته باشد. در واقع این قوانین نباید منافی قوانین ایران محسوب شود. در صورتی که در روند طلاق اتباع بیگانه در ایران مشخص شود قوانین کشور متبوع مخالف عرف، اخلاق یا قوانین کشور ایران است، اساسا این طلاق در ایران امکان پذیر نخواهد بود. این دو نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشیم.

البته با توجه به این مسئله که اساسا بسیاری از اتباع خارجی که درایران زندگی می کنند، از همسایگان ایران محسوب می شوند و تقریبا بسیاری از آن ها دینی نزدیک به دین رسمی ایران دارند، می توان حدس زد که در بسیاری از موارد مشکلی در خصوص طلاق اتباع بیگانه در ایران وجود ندارد. حتی با توجه به قوانین ایران اتباع افغانی بر اساس قوانین ایران امکان طلاق و یا نکاح دارند.

طلاق اتباع بیگانه در ایران (1)
طلاق اتباع بیگانه در ایران (1)

طلاق اتباع بیگانه در ایران و ثبت آن

همانطور که می دانید یکی از گام های مهم در هر مسیر قضایی ثبت آن است. بنابراین زمانی نتیجه طلاق اتباع بیگانه در ایران اثر بخش است که این طلاق ثبت شده باشد. با توجه به این که وزارت امور خارجه مسئول مدیریت و ساماندهی این اتباع در کشور محسوب می شود، این وزارتخانه سامانه ای تحت عنوان سامانه میخک طراحی کرده است که ایرانی های خارج از کشور و یا اتباع خارجی که در ایران زندگی می کنند بتوانند بسیاری از امور حقوقی و قانونی خودشان را از طریق این سامانه پیگیری کنند.

اتباع خارجی نیز می توانند با ورود به این سامانه نسبت به ثبت رسمی طلاق خودشان اقدام کنند. با ثبت این مسئله، عملا می توان گفت که طلاق رسمی شده و از نظر قانونی طرفین دیگر زوج نخواهند بود. نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که قوانین کشور متبوع است که نشان می دهند روند طلاق و موارد مورد بررسی چه اندازه طول می کشد. با این حال پیشنهاد ما این است که حضور یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان می تواند در این خصوص بسیار کارساز باشد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×