عفو مشروط چیست؟

عفو مشروط چیست؟ (2)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

عفو مشروط چیست؟

عفو مشروط چیست؟

عفو مشروط  به چه معنی است؟ مهمترین شرایط عفو مشروط چیست؟ عفو مشروط چه زمانی داده میشود؟ عفو مشروط چه نکاتی دارد؟ عفو مشروط چه شرایطی دارد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص عفو مشروط چیست؟ چه زمانی عفو مشروط داده می شود؟ عفو مشروط توسط چه کسی صادر می شود؟ کدام نهاد عفو مشروط را صادر می کند؟ مهمترین نکاتی که موجب صدور عفو مشروط می شود چیست؟ آیا هر مجرمی می تواند از عفو مشروط استفاده کند؟ عفو مشروط برای کدام دسته از مجازات ها اجرایی است؟

عفو مشروط یکی از مهمترین شرایط و ابزارهای قانونی محسوب می شود که به واسطه آن محکوم این امکان را پیدا می کند که با گذران بخشی از مجازات خود و با احراز شرایط خاصی آزاد شود. مسئله ای که وجود دارد این است که این بخشش و آزادی به شکل مشروط صورت می گیرد. بنابراین در صورت عدم رعایت برخی شروط امکان بازگشت محکومیت وجود دارد. در کلام ساده تر در عفو مشروط، آزادی بنا بر شرایطی اعطا می شود. این شرایط باعث می شود که فرد محتاط تر رفتار کند.

بنابراین نمی توان انتظار داشت که این فرد آزادی برابر با بسیاری از افراد جامعه داشته باشد. این نکته بسیار مهمی است که در خصوص این نوع آزادی باید به آن توجه کرد. حال در ادامه می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که اساسا چه زمانی آزادی مشروط صادر می شود و این آزاد چه شرایطی دارد؟ این مهمترین سوالی است که در ذهن بسیاری از ما وجود دارد.

عفو مشروط برای مجازات تعزیری

عفو مشروط تنها مشمول مجازات ها و محکومیت های تعزیری می شود. برای درک دقیق این موضوع بهتر است نگاهی به انواع مجازات در قانون ایران داشته باشیم. یک وکیل کیفری به خوبی می داند که مجازات در قانون ایران به دو دسته مهم تعزیری و حدی تقسیم می شود. شناخت این مجازات ها می تواند ویژگی های جذاب تری از عفو مشروط را برای ما مشخص کند.

همانطور که می دانید بخش عمده و مهمی از قوانین ایران بر اساس اسلام تدوین شده است. بنابراین کاملا طبیعی است که بخشی از جرایم و مجازات توسط اسلام تعیین شده باشد. به این دسته از مجازات ها، تحت عنوان مجازات حدی شناخته می شود. مهمترین ویژگی این دست از مجازات ها این است که اساسا بعد از صدور آن امکان هیچ تغییری وجود ندارد. بنابراین هیچ فردی نمی توان کمترین تغییری در این مجازات اعمال کند. این شامل تخفیف، تشدید و عفو می شود. بنابراین کاملا طبیعی است که مجازات حدی مشمول عفو مشروط نشود.

در مقابل مجازات حدی، مجازات تعزیری تعریف شده است. مجازات تعزیری به آن دسته از مجازات هایی گفته می شود که توسط قانون گذار بر اساس شرایط جرم تعیین می شود. به نوعی کیفیت جرم، شرایط اجتماعی و ده ها عامل دیگر باعث می شود که مجازاتی برای جرم در نظر گرفته شود. این مجازات معمولا به صورت بازه ای بیان می شود. به طور مثال گفته می شود که برای یک جرم یک تا دو سال حبس در نظر گرفته شده است. نکته بسیار مهم این است که این مجازات ها قابل تخفیف و یا تشدید است. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. همین مسئله نیز باعث شده است که امکان عفو یا آزادی مشروط برای محکومین به این دسته از مجازات ایجاد شود. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشیم.

شرایط عفو مشروط

قانون کلی که در خصوص عفو مشروط وجود دارد این است که محکوم به حبس تعزیری بالای 10 سال در صورت تحمل نیمی از محکومیت و در مواردی خاص در صورت تحمل بیش از یک سوم محکومیت خود می تواند از شرایط عفو مشروط استفاده کند. نکته بسیار مهمی که باید در این خصوص بدانید این است که اساسا عفو مشروط به نظر قاضی اجرای حکم و یا دادستان بستگی دارد. بنابراین هیچ الزام قانونی مبنی بر حتمی بودن صدور آزادی مشروط برای فرد وجود ندارد.

به طور کلی زمانی قاضی اجرای حکم و یا دادستان اجازه عفو مشروط را صادر می کند که مجرم ثابت کند که استحقاق این آزادی را دارد. برای این موضوع لازم است که محکوم چند شرط اساسی را داشته باشد. اول این که محکوم باید طی مدت گذران محکومیت خود اخلاق مناسبی داشته باشد و حسن رفتار او قابل اثبات باشد. به نوعی این حسن رفتار نشان می دهد که محکوم از جرم خود پشیمان شده و می تواند برای جامعه فرد مناسب تری باشد. معمولا مجموعه رفتار فرد نشان دهنده حالات او می باشد. از این رو اگر این مجموعه رفتار در نهایت مثبت در نظر گرفته شود می توان امیدوار بود که شرایط عفو مشروط برای وی ایجاد شود.

شرایط مهم دیگری که امکان آزادی مشروط محکوم را فراهم می کند این است که مجرم پیش از آن از این شرایط استفاده نکرده باشد. در واقع آزادی مشروط برای هر فرد تنها یک بار قابل استفاده است و این یکی از مهمترین شرایطی است که یک وکیل کیفری تهران یا شهرستان به خوبی به آن آگاه است.

عفو مشروط چیست؟ (1)
عفو مشروط چیست؟ (1)

عفو مشروط و مسئله ای به نام وثیقه

نکته بسیار مهمی که در خصوص عفو مشروط وجود دارد این است که با عفو مشروط به نوعی قانون از حق خود در محکومیت فرد می گذرد اما نمی تواند از حق شاکی در این خصوص عبور کند. بنابراین زمانی امکان آزادی فرد فراهم می شود که خسارت های وارد شده به شاکی جبران شود و یا امکان جبران آن برای محکوم وجود داشته باشد.

بنابراین با ارائه درخواست عفو مشروط این سوال مطرح می شود که آیا خسارت های وارد شده جبران شده است یا خیر؟ در صورتی که پاسخ منفی باشد دادگاه تمام امیدهای فرد را از بین نمی برد. این فرد می تواند با تودیع وثیقه و با موافقت قاضی از این شرایط استفاده کند. این مهمترین نکته ای است که باید به آن توجه داشته باشید. بنابراین از وثیقه در خصوص آزادی مشروط می توان استفاده کرد. پیشنهاد ما این است که اگر می خواهید از این امکان استفاده کنید حتما با یک وکیل متخصص مشورت کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×