فرق بین برگ سبز خودرو و سند رسمی خودرو

فرق بین برگ سبز خودرو و سند رسمی خودرو (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

فرق بین برگ سبز خودرو و سند رسمی خودرو

فرق بین برگ سبز خودرو و سند رسمی خودرو

فرق بین برگ سبز خودرو و سند رسمی خودرو چیست؟ مهمترین فرق بین برگ سبز خودرو و سند رسمی خودرو کدام است؟ فرق بین برگ سبز خودرو و سند رسمی خودرو در کدام موارد است؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص فرق بین برگ سبز خودرو و سند رسمی خودرو چیست؟ از نظر قانون فرق بین برگ سبز خودرو و سند رسمی خودرو چه مواردی است؟ چگونه می توان فرق بین برگ سبز خودرو و سند رسمی خودرو را متوجه شد؟ فرق بین برگ سبز خودرو و سند رسمی خودرو و سند کمپانی چیست؟ فرق بین برگ سبز خودرو و سند رسمی خودرو از نظر الزام قانونی چیست؟

فرق بین برگ سبز خودرو و سند رسمی خودرو یکی از سوالات و چالش های مهمی است که حین نقل و انتقال خودرو از فردی به فرد دیگر مطرح می شود. در واقع سوال اصلی این است که در خرید و فروش یک خودرو انتقال سند رسمی خودرو الزامی است؟ آیا داشتن برگ سبز خودرو می تواند دلیل کافی برای اثبات مالکیت خودرو محسوب شود؟ فرق بین برگ سبز خودرو و سند رسمی خودرو و فهم آن می تواند پاسخ همه این سوال ها را بدهد.

اما برای فهم فرق بین برگ سبز خودرو و سند رسمی خودرو بهتر است هر کدام از این اسناد را به صورت مجزا مورد بررسی قرار دهیم، سپس بر اساس ویژگی هر کدام از آن ها این دو نوع سند را با یک دیگر مقایسه کنیم. یادتان باشد سوال اصلی و هدف مهمی که دنبال می کنیم این است که اساسا ما می خواهیم بدانیم که برگ سبز خودرو می تواند جایگزین کامل و قانونی سند رسمی خودرو باشد یا خیر؟ این پرسش سوالی مهم در جریان قضایی و حقوقی ایران محسوب می شود.

فرق بین برگ سبز خودرو و سند رسمی خودرو از دیدگاه بنیادی

فرق بین برگ سبز خودرو و سند رسمی خودرو را بهتر است کمی به صورت بنیادی مورد بررسی قرار دهیم. اساسی ترین نکته بنیادی که در این جا وجود دارد این موضوع است که هر دو این مفاهیم تحت عنوان سند در قانون شناخته شده اند. بنابراین اولین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که سند در قانون چیست و به چند دسته تقسیم می شود.

به طور کلی سند در قانون مشخص کننده عنوان و نقش افراد در جامعه است. اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم سند نشان می دهد که هر فرد در جامعه چه عنوانی دارد. مثلا آیا این فرد مالک است؟ آیا این فرد دارای تحصیلات مشخصی است؟ و … همه این ها مواردی است که نشان می دهد سند تا چه اندازه می تواند برای یک قانون و جامعه مهم باشد. مسئله ای که وجود دارد این است که سند مشخص کننده مالکیت مالی یا فکری است. از این رو اهمیت چند برابر پیدا می کند. اسناد در قانون ایران به دو دسته ساده و رسمی تقسیم می شود.

اسناد رسمی اسنادی است که توسط نماینده قانون تدوین و ثبت شده باشد. این اسناد به اندازه ای اعتبار و قدرت قانونی دارد که می توان در انواع مسیرهای قضایی و دولتی به آن استناد کرد. حتی به واسطه یک سند رسمی و بدون نیاز به دستور قضایی امکان صدور اجراییه وجود دارد. از انواع اسناد رسمی می توان به سند تک برگ ملکی اشاره کرد.

 اما یک سند عادی ( غیر رسمی ) به هر سندی گفته می شود که ویژگی سند رسمی را نداشته باشد. با وجود این که این دسته از اسناد اعتبار قانونی دارند اما مسلما اعتبار آن ها کمتر از یک سند رسمی محسوب میشود. انواع اسناد خطی، قولنامه، مبایعه نامه و … در دسته اسناد غیر رسمی یا ساده قرار دارد. حال فرق بین برگ سبز خودرو و سند رسمی خودرو در این است که آیا برگ سبز خودرو مانند سند رسمی خودرو یک سند رسمی و قابل اتکا محسوب می شود یا خیر؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

فرق بین برگ سبز خودرو و سند رسمی خودرو در قانون

فرق بین برگ سبز خودرو و سند رسمی خودرو  را حال باید کمی به صورت عملی تر مورد بررسی قرار داد. یک خودرو از سه سند برخوردار است. سند کمپانی، سند رسمی خودرو و برگ سبز خودرو این سه سند را تشکیل داده اند. سند کمپانی به سندی گفته می شود که سازنده خودرو آن را به نام خریدار اولیه صادر می کند. این سند نشان دهنده مبدا خودرو است. از نظر قانونی نیز یک وکیل حقوقی به خوبی می داند این سند ارزش بسیار بالایی دارد و در صورت مفقود شدن مسیر بسیار خاص و نسبتا سختی برای صدور مجدد آن وجود دارد.

برگ سبز خودرو سندی است که توسط پلیس راهنمایی و رانندگی صادر میشود. این سند نشان دهنده نوع خودرو و ویژگی های آن و البته مالکیت خودرو است. مسئله ای که وجود دارد این است که از نظر قانونی برگ سبز خودرو یک سند رسمی و کاملا قانونی شناخته می شود. اما سند رسمی خودرو سندی است که توسط مالک یا خریدار در دفترخانه های رسمی کشور به ثبت می رسد. این سند قطعی مالکیت است و نشان می دهد بر اساس قوانین کشوری چه کسی مالک خودرو است. در واقع سند رسمی خودرو مانند سند تک برگ ملک است.

فرق بین برگ سبز خودرو و سند رسمی خودرو (3)
فرق بین برگ سبز خودرو و سند رسمی خودرو (3)

آیا نیازی به سند رسمی خودرو است؟

مسئله ای که وجود دارد این است که قانون در سال 1400 به صورت کاملا صریح و روشن بیان کرده است که سند برگ سبز خودرو به عنوان یک سند رسمی برای نشان دادن مالکیت کافی است. بنابراین الزامی برای انتقال سند رسمی و ثبت آن در دفترخانه وجود ندارد.

بنابراین اگر بخواهیم به گفته وکیل حقوقی تهران یا شهرستان فرق بین برگ سبز خودرو و سند رسمی خودرو را ساده تر بیان کنیم، عملا بر اساس قانون جدید هیچ الزامی برای انتقال سند رسمی و قطعی خودرو وجود ندارد. حضور مالک در مراکز تعویض پلاک و انتقال سند برگ سبز برای انتقال مالکیت کافی است. این موضوع بدین معنی است که اساسا خریدار نمی تواند از ابزارهایی مانند الزام به تنظیم سند رسمی و … در این مسیر استفاده کند. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×