فرق شلاق حدی و تعزیری

فرق شلاق حدی و تعزیری (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

فرق شلاق حدی و تعزیری

فرق شلاق حدی و تعزیری در قانون

شلاق حدی و تعزیری چیست؟ تفاوت شلاق حدی و تعزیری در چه مواردی است؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص شلاق حدی و تعزیری چیست؟ چه زمانی حکم شلاق حدی و تعزیری صادر می شود؟ مرجع صادر کننده شلاق حدی و تعزیری کدام است؟ آیا شلاق حدی و تعزیری اجرایی می شود؟ آیا امکان خرید شلاق حدی و تعزیری وجود دارد؟ شباهت های شلاق حدی و تعزیری در چیست؟

شلاق حدی و تعزیری از جمله مجازات مهم کیفری محسوب می شود. به طور کلی می توان اینگونه گفت که قانون گذار بنا بر نوع جرم، سعی می کند مجازات خاص و متناسبی را تعیین کند. این مجازات عمدتا بر اساس ضرر وارد شده و اجرایی شدن جنبه تنبیهی در نظر گرفته می شود. در واقع مجازات باید به نوعی طراحی شده باشد که هم مجرم و هم دیگر افراد جامعه نسبت به انجام همان جرم تردید داشته باشند و این مجازات باید به نوعی بازدارندگی کافی برای این موضوع را داشته باشد.

اما برای درک بهتر شلاق حدی و تعزیری و تفاوت هایی که میان آن ها وجود دارد، ما باید مجازات را از دید قانون به درستی متوجه شویم. در واقع باید بدانیم که قانون چه تعریفی از مجازات دارد و این مجازات چه زمانی مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین در ادامه ما باید با مفهوم جرم نیز آشنا شویم. همه این ها به خودی خود می تواند کارکرد یک وکیل کیفری را به ما نشان دهد. در ادامه با ما همراه باشید.

شلاق حدی و تعزیری به عنوان یک مجازات

همانطور که گفتیم در قانون کیفری شلاق حدی و تعزیری به عنوان یک مجازات شناخته می شود. مجازات زمانی تعیین می شود که جرمی اتفاق افتاده باشد. بنابراین عملا تمامی این روند بر بستر کیفری مورد بررسی قرار می گیرد. به نوعی پیش از هر چیزی دادسرا جرم اتفاق افتاده را بررسی می کند. اگر دادسرا بتواند جرم را از طریق سه رکن مادی، معنوی و قانونی اثبات کند، کیفرخواستی تنظیم کرده و آن را به دادگاه کیفری مربوطه ارسال می کند.

حال این دادگاه است که مسئول بررسی جرم و صدور رای نهایی و قطعی است. حال بر اساس جرم اتفاق افتاده و شرایط قانونی پیش بینی شده دادگاه رای متناسبی صادر می کند. در این مسیر یک وکیل کیفری تهران یا شهرستان چند وظیفه مهم دارد. اول این که در طی روند اثبات جرم بر اساس این که موکل او در کدام سوی پرونده قرار دارد باید با از ابزار اثبات جرم برای دفاع از موکل خود استفاده کند. در مرحله بعدی بر اساس نوع جرم و شرایط قانونی ایجاد شده باید سعی کند بهترین حکم را برای موکل خود از دادگاه بگیرد. در مرحله بعدی وکیل می تواند بر اجرای حکم نظارت داشته باشد. توجه داشته باشید که اجرای حکم نیز از زیرمجموعه های دادسرا محسوب می شود.

آن چیزی که در این جا بسیار مهم است بدانیم این است که در قانون ایران دو نوع مجازات پیش بینی شده است. مجازات تعزیری و مجازات حدی این دو نوع مجازات است. حال احتمالا دلیل نام گذاری شلاق حدی و تعزیری را به خوبی می توانیم درک کنیم. چرا که هر کدام از این شلاق ها مربوط به یکی از انواع مجازات های تعیین شده قانونی است. بنابراین با شناخت حدی و یا تعزیری بودن مجازات می توان تا حدود زیادی فرق میان شلاق حدی و تعزیری را متوجه شد.

شلاق حدی و تعزیری به چه معنی است؟

شلاق حدی و تعزیری بر اساس عنوان مجازات های حدی و تعزیری تعریف می شود. همه چیز در قانون ایران به این موضوع باز می گردد که بخش عمده ای از قوانین ایران بر اساس قوانین فقهی و شرعی تدوین شده است. از این رو کاملا طبیعی است که بخشی از جرایم و مجازات ها توسط اسلام و شرع تعیین شده باشد. به این دست از مجازات ها مجازات های حدی گفته میشود.

مهمترین ویژگی که مجازات حدی دارد این است که بعد از صدور آن امکان هیچ تغییری در آن وجود ندارد. به نوعی نه قاضی و نه هیچ فرد دیگری نمی تواند ذره ای از آن کم و یا به آن اضافه کند. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. به طور مثال در صورت صدور مجازات حدی اساسا امکان درخواست تخفیف یا تشدید در مجازات وجود ندارد.

اما سایر مجازات ها که تحت قالب مجازات های تعزیری شناخته می شود توسط قانون گذار تعیین می شود. این مجازات ها عمدتا به صورت بازه ای مشخص می شود. به طور مثال گفته میشود که مجازات فلان جرم سه تا شش ماه حبس است. نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد این است که مجازات تعزیری امکان تغییر و تبدیل دارد. یعنی وکیل می تواند بر اساس نیاز موکل خود مجازات حدی را تشدید، کم و یا تغییر دهد. این نکته بسیار مهمی است که در خصوص تفاوت های شلاق حدی و تعزیری نیز بسیار مهم است.

فرق شلاق حدی و تعزیری (1)
فرق شلاق حدی و تعزیری (1)

شلاق حدی و تعزیری و تفاوت هایی که دارند

همانطور که بیان کردیم شلاق حدی و تعزیری بر اساس عنوان حدی و تعزیری تفاوت های عمده ای با یک دیگر دارند. به طور مثال شما شلاق حدی را نمی توانید تبدیل کنید و یا برای ان درخواست تخفیف داشته باشید. اما در خصوص شلاق تعزیری حتی امکان خرید شلاق نیز با اجازه دادگاه وجود دارد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

یکی دیگر از مهمترین تفاوت های شلاق حدی و تعزیری را می توان این موضوع دانست که فرد محکوم به شلاق حدی، جرم موثری انجام داده است. بنابراین بر اساس قانون او از برخی حقوق اجتماعی خود حداکثر به مدت دو سال محروم خواهد بود. اما در خصوص شلاق تعزیری همچین چیزی وجود ندارد. این یکی از مهمترین تفاوت های عملی است که در خصوص شلاق حدی و تعزیری وجود دارد. در نهایت می توان گفت که در خصوص تعزیری یا حدی بودن مجازات شلاق این نوع جرم است که تعیین کننده است. اگر جرم انجام شده در دسته جرایم حدی باشد اساسا نمی توان انتظار داشت که دادگاه مجازات تعزیری برای آن در نظر بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×