فرق کیفرخواست با تعقیب دادرسی

فرق کیفرخواست با تعقیب دادرسی (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

فرق کیفرخواست با تعقیب دادرسی

فرق کیفرخواست با تعقیب دادرسی چیست؟

فرق کیفرخواست با تعقیب دادرسی در خصوص کدام موارد است؟ شباهت و فرق کیفرخواست با تعقیب دادرسی در چیست؟ عمده فرق کیفرخواست با تعقیب دادرسی چیست؟ از نظر بنیادی فرق کیفرخواست با تعقیب دادرسی چیست؟ مهمترین فرق کیفرخواست با تعقیب دادرسی چیست؟ فرق کیفرخواست با تعقیب دادرسی از نظر قانونی چیست؟ فرق کیفرخواست با تعقیب دادرسی در عمل چیست؟ کارکرد یک وکیل کیفری در خصوص فرق کیفرخواست با تعقیب دادرسی چیست؟

فرق کیفرخواست با تعقیب دادرسی را می توان از چند جهت مورد بررسی قرار داد. اما پیش از آن که بخواهیم به تفاوت های این دو مفهوم مهم بپردازیم بهتر است تعریفی کلی از بنیاد اصلی آن ها یعنی قوانین کیفری داشته باشیم. در کلام ساده تر یکی از مهمترین شباهت های بنیادی کیفرخواست و تعقیب دادرسی در این است که هر دو این مفاهیم بر اساس قوانین کیفری مورد بررسی قرار می گیرد. از این رو بهتر است کمی با مفهوم بستر کیفری در قانون ایران آشنا شویم. این اولین مفهومی است که هر وکیل پایه یک دادگستری با آن آشنا می شود.

به طور کلی قوانین ایران از دو بستر حقوقی و کیفری ساخته شده است. قانون در بخش حقوقی به حقوق هر فرد در جامعه می پردازد و مشخص می کند که هر فرد باید چه چارچوب هایی را رعایت کند. اما قانون در بخش کیفری به مفهوم بسیار مهم جرم می پردازد. در واقع قانون در این بخش مشخص می کند که آیا فعل اتفاق افتاده یا ترک فعل انجام شده جرم است؟ در صورت جرم بودن چه مجازاتی برای فاعل یا فاعلین باید در نظر گرفت؟ و در نهایت مشخص می کند که این مجازات باید به چه شکل اجرا شود. از دیگر شباهت های مهم کیفرخواست و تعقیب دادرسی در این نکته است که هر دو این مفاهیم مربوط به مرحله اول قوانین کیفری یعنی مرحله اثبات یا رد جرم است. جالب تر اینجاست که این مرحله توسط نهادی تحت عنوان دادسرا مورد بررسی قرار می گیرد. یعنی از نظر قانون دادسرا مسئول مستقیم بررسی جرایم و تایید یا رد اولیه آن است. در کلام ساده تر با شروع هر پرونده کیفری این دادسرا است که به عنوان اولین نهاد قضایی این پرونده را بررسی می کند و مشخص می کند که آیا جرمی اتفاق افتاده است یا خیر. این ها مهمترین مفاهیم ابتدایی بود که برای فهم فرق کیفرخواست با تعقیب دادرسی به آن ها نیاز داشتیم.

فرق کیفرخواست با تعقیب دادرسی و تعریف هر کدام از این مفاهیم

فرق کیفرخواست با تعقیب دادرسی را شاید بتوان در کارکرد و اجرای آن ها دانست. در واقع تا به اینجا دانستیم که هر دو این مفاهیم در مرحله اثبات جرم به کار می روند و هر دو آن ها تحت نهاد دادسرا کارکرد خودشان را نشان می دهند. اما فرق کیفرخواست با تعقیب دادرسی در کارکرد آن هاست. بگذارید با تعریف هر کدام از این مفاهیم بهتر فرق کیفرخواست با تعقیب دادرسی را درک کنیم.

کیفرخواست توسط دادسرا زمانی صادر می شود که جرم از نظر دادستان ( رئیس دادسرا ) بر اساس ارکان سه گانه جرم ( رکن مادی، رکن معنوی و رکن قانونی ) اثبات شده باشد. کیفرخواست نشان می دهد که متهم بر اساس چه دلایلی متهم به چه جرمی است. دادسرا با تنظیم کیفرخواست متهم و پرونده را به دادگاه مربوطه و صالح ارجاع می دهد. این ساده ترین تعریفی است که می توان از کیفرخواست داشت.

اما تعقیب دادرسی به نوعی اصلی ترین کارکرد دادسرا محسوب می شود. تعقیب دادرسی بدین معنی است که دادسرا به واسطه دادستان یا بازپرس یا دادیار و به کمک ابزارهایی که در اختیار دارند ( توانایی صدور قرارهای مختلف ) اقدام به تعقیب متهم و بررسی جرم می کنند. در واقع با ارائه دادخواست کیفری و شروع روند پرونده در دادسرا عملا این نهاد شروع به تعقیب دادرسی و بررسی پرونده می کند. بر اساس تعقیب دادرسی است که دادسرا متوجه می شود که آیا جرمی اتفاق افتاده است یا خیر.

به نوعی می توان گفت که بر اساس نتایج تعقیب دادرسی است که ممکن است کیفرخواست صادر شود یا نشود. به نوعی اگر تعقیب دادرسی نشان دهد که جرمی اتفاق افتاده است دادسرا اقدام به صدور کیفرخواست می کند. این کیفرخواست در دادگاه مربوطه مورد بررسی قرار می گیرد و آنجاست که در خصوص صدور مجازات و یا اتفاقات دیگر تصمیم گیری می شود. توجه داشته باشید که دادسرا برای تعقیب متهم ابزارهای مختلفی مانند انواع قرارها را در اختیار دارد. این نکته مهمی است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید.

فرق کیفرخواست با تعقیب دادرسی (2)
فرق کیفرخواست با تعقیب دادرسی (2)

خلاصه ای از فرق کیفرخواست با تعقیب دادرسی

فرق کیفرخواست با تعقیب دادرسی را می توان در چند نکته خلاصه کرد. اول این که تعقیب دادرسی اولین و اصلی ترین مرحله در روند یک پرونده کیفری در دادسرا محسوب می شود. اما کیفرخواست آخرین گام از بررسی پرونده توسط دادسرا ( اثبات جرم ) محسوب می شود. به واسطه کیفرخواست عملا این مسئله بیان می شود که از دید دادسرا جرمی اتفاق افتاده است و در کیفرخواست دلایل آن اشاره می شود.

یکی از اصلی ترین فرق کیفرخواست با تعقیب دادرسی را می توان در این موضوع دانست که یک وکیل در امور کیفری مانند وکیل قتل این امکان را دارد که در طی جلسات دادرسی به تعقیب دادرسی اعتراض کند و یا قرار منع یا تعلیق تعقیب دادرسی را از دادسرا بگیرد. اما در خصوص صدور کیفرخواست عملا متهم یا وکیل او امکان اعتراض به آن را در دادسرا ندارد. چرا که کیفرخواست در دادگاه مربوطه مورد بررسی قرار می گیرد و متهم یا وکیل او این امکان را دارند که در این دادگاه نسبت به این کیفرخواست و دلایل و جرایم مطرح در آن اعتراض داشته باشند. بنابراین بر اساس این تفاوت ها و تعاریفی که بیان کردیم می توان گفت که تعقیب دادرسی یک نوع ابزار ( مهمترین ابزار و اصلی ترین  آن ها ) برای دادسرا محسوب می شود و کیفرخواست نتیجه برخاسته از این ابزار است. توجه داشته باشید که هر دو این مفاهیم را می توان از بنیادی ترین و پایه ای ترین مفاهیم کیفری دانست که باید هر فردی در جامعه نسبت به آن آگاه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×