قرار وثیقه ای چیست؟

قرار وثیقه ای چیست؟ (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

قرار وثیقه ای چیست؟

قرار وثیقه ای چیست؟

قرار وثیقه  چیست؟ مهمترین کارکرد قرار وثیقه چیست؟ چه زمانی می توانیم از قرار وثیقه استفاده کنیم؟ مهمترین نکات قرار وثیقه چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص قرار وثیقه چیست؟ در چه موقعیت هایی دادگاه نسبت به صدور قرار وثیقه اقدام می کند؟ قرار وثیقه توسط کدام نهاد صادر می شود؟ در خصوص کدام دعاوی قرار وثیقه صادر می شود؟

قرار وثیقه یکی از مهمترین ابزارهای قانونی در اختیار دادسرا و دادگاه کیفری است که می تواند بر اساس آن جریان دادرسی را کنترل کند. اگر بخواهیم ساده توضیح قرار وثیقه زمانی صادر می شود که دادگاه یا دادسرا می خواهد نسبت به آزادی متهم یا مجرم اقدام کند اما این آزادی مشروط به بازگشت وی به دادگاه یا دادسرا است. در واقع همچنان دعوی ادامه دارد و آزادی وی به معنی اتمام آن نیست. از این رو قانون باید مطمئن باشد که این فرد دوباره به مسیر دادرسی باز می گیرد و از قانون فرار نخواهد کرد. از این رو با تعیین قرار وثیقه به عنوان یک قرار تامین عملا جریمه ای سنگین برای عدم حضور و تسلیم وی به قانون در نظر گرفته می شود. از طرف دیگر این قرار باید به نحوی تعیین شده باشد که بتواند در صورت عدم حضور و ادامه دادرسی جوابگوی زیان وارد به خواهان باشد. این دو مهمترین شرایط تعیین قرار وثیقه در دادگاه ها محسوب می شود. حال در ادامه می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که اساسا قرار وثیقه چیست و چه کارکردی می تواند داشته باشد؟ همچنین می خواهیم بدانیم که این قرار عمدتا توسط کدام نهاد مورد استفاده قرار می گیرد. این ها مهمترین نکاتی است که در این مقاله به آن اشاره خواهیم کرد.

قرار وثیقه و مفهوم آن

قرار وثیقه را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که ابتدا بدانیم قرار چیست و چه کارکردی در قانون ایران دارد. به طور کلی دو نوع رای در دادگاه ها و مجامع قضایی ایران صادر می شود. قرار و حکم این دو نوع رای را تشکیل داده اند. حکم به حالتی گفته می شود که در موضوعیت دعوی و با قاطعیت است. اما اگر یکی از این دو ویژگی وجود نداشته باشد رای صادر شده به عنوان قرار شناخته می شود.

به طور کلی قرار عمدتا نقش یک ابزار مهم و تقریبا موقتی برای سیستم قضایی را دارد. دادگاه یا دادسرا بر اساس نیاز پرونده و یا درخواست وکیل کیفری یا حقوقی یکی از طرفین از این ابزار استفاده می کند. قرار وثیقه یک نوع قرار تامین محسوب میشود. تامین بدین معنی است که منافع طرفین در دعوی باید حفظ شود. بنابراین قرارهای تامین تماما ابزارهایی هستند که باعث می شود طرفین نسبت به حفظ حقوق خود مطمئن تر شوند.

نکته مهم دیگر این است که دادگاه ها اقدام صدور حکم و قرار دارند. اما دادسرا تنها امکان صدور قرار دارد. علت این موضوع نیز روشن است. دادسرا در اصل موظف به اثبات یا رد جرم است. برای این کار نیز تنها نیاز به ابزارهایی برای کنترل دادرسی و کشف جرم دارد. اما یک دادسرا نمی تواند محکومیت صادر کند. از این رو عمدتا قرار وثیقه توسط دادسراهای کیفری صادر می شود. این نکته ای است که وکیل کیفری تهران یا شهرستان به خوبی با آن آشناست.

قرار وثیقه چه زمانی صادر می شود؟

قرار وثیقه بدین معنی است که متهم یا در برخی موارد مجرم می توانند آزاد باشند به این شرط که میزان وثیقه تعیین شده توسط دادسرا یا دادگاه را پرداخت نمایند. این وثیقه می تواند پول نقد، طلا یا سند رسمی با ارزشی برابر یا بیشتر از وثیقه تعیین شده باشد.

به طور مثال دادسرا برای آزاد بودن متهم تصمیم گرفته است که 500 میلیون تومان وثیقه تعیین کند. این میزان وثیقه باید توسط وی یا وکیل او به دادسرا تودیع شود.  حال فرد با گرو قرار دادن وثیقه مربوطه می تواند در مدت زمان تعیین شده تا دادرسی بعدی آزاد باشد. به صورت عامه گفته می شود که فرد با وثیقه آزاد است. تا مدتی که فرد قوانین را زیر پا نگذاشته و در موقعیت های خواسته شده در دادگاه یا دادسرا حاضر شده باشد این وثیقه دست نخورده باقی می ماند و با تسلیم فرد به دادسرا این وثیقه آزاد خواهد شد. اما اگر فرد به هر ترتیب و بدون عذر از حضور در دادسرا یا دادگاه امتناع کند و یا خودش را در زمان مشخص به زندان معرفی نکند، این قدرت برای قانون ایجاد می شود که وثیقه مربوطه را ضبط کند. از محل این وثیقه ضرر و زیان خواهان پرداخت خواهد شد. این نکته مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. به این نکته نیز توجه داشته باشید که در دادسرا سعی می شود جرم فرد اثبات شود. در صورتی که متهم در مسیر اثبات جرم قرار داشته باشد و هنوز دادسرا به نتیجه کامل نرسیده اما از طرف دیگر بیم از دست دادن متهم وجود داشته باشد اساسا دادسرا می تواند نسبت به استفاده از قرار تامین مانند قرار وثیقه استفاده کند. این اتفاقی است که در خصوص مرخصی زندانیان و یا آزادی مشروط آن ها نیز استفاده می شود.

قرار وثیقه ای چیست؟ (2)
قرار وثیقه ای چیست؟ (2)

قرار وثیقه و تودیع آن

همانطور که گفته شد با تعیین وثیقه متهم ( یا مجرم ) باید نسبت به پرداخت این وثیقه اقدام کند. فرض کنید که زندانی می خواهد به مرخصی بیاید. این فرد با قرار دادن وثیقه امکان مرخصی خود را فراهم می آورد. به گرو قرار دادن وثیقه، تودیع آن گفته می شود. این مسیر در خصوص نوع وثیقه می تواند متفاوت باشد. به طور مثال برای تودیع وثیقه از نوع سند شما باید به اداره ثبت اسناد مربوطه مراجعه کنید. برای این کار بهتر این است که از یک وکیل مجرب و با تجربه کمک بگیرید.

نکته مهم دیگر این است که اگر فرد در زمان تعیین شده خود را به قانون معرفی نکند و بعد از صدور ابلاغیه و اخطار همچنان دست به این کار نزند، مرجع قضایی پس از طی تشریفات خاص و قانونی می تواند نسبت به ضبط وثیقه اقدام کند. اگر در این خصوص سوالی داشته باشید بهتر است از یک وکیل با تجربه یا یک مشاور مجرب کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×