قصور پزشکی و نحوه شکایت از آن

قصور پزشکی و نحوه شکایت از آن (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

قصور پزشکی و نحوه شکایت از آن

قصور پزشکی و نحوه شکایت از آن

قصور پزشکی چیست؟ قصور پزشکی چه مجازاتی دارد؟ تعریف قصور پزشکی چیست؟ مهمترین شرایط تحقق قصور پزشکی چیست؟ روش اثبات قصور پزشکی چیست؟ چگونه می توانیم قصور پزشکی را اثبات کنیم؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص قصور پزشکی چیست؟ مهمترین نکات مربوط به قصور پزشکی چیست؟ آیا قصور پزشکی جنایت است؟ آیا قصور پزشکی جرم است؟ مرجع رسیدگی کننده به قصور پزشکی کدام نهاد است؟

قصور پزشکی یکی از رایج ترین دعاوی است که در دادگاه های کیفری ایران به جریان می افتد. در خصوص قصور پزشکی چند ابهام و سوال بسیار مهم وجود دارد. اول این که قصور پزشکی به کدام موارد اطلاق می شود؟ در کلام ساده تر کدام فعل یا ترک فعل پزشک را به عنوان قصور می شناسیم؟ سوال دوم این است که آیا قصور پزشکی را می توان به عنوان یک جرم در نظر گرفت؟ پاسخ این دو سوال مهم و نگاه تحلیلی به آن می تواند بسیاری از موارد مانند مرجع رسیدگی کننده به این دست از دعوی ها را مشخص کند. همچنین به واسطه این نگاه متوجه می شویم که در برابر کدام اتفاقات به عنوان قصور پزشکی باید چه رفتارهایی از خود نشان دهیم و از کدام مسیر استفاده کنیم.

نکته ای که باید بدانید این است که اساسا در خصوص تخلفات و جرایم پزشکی چند مرجع تصمیم گیرنده وجود دارد. به طور مثال شورای حل اختلاف، سازمان تعزیرات، سازمان نظام پزشکی و در نهایت مجموعه قضایی و کیفری ( از جمله دادسرا، دادگاه کیفری یک، دو و یا دادگاه انقلاب ). بنابراین شناخت نوع جرم و نوع اتفاق پیش آمده نشان می دهد که کدام مسیر می تواند انتخاب بهتری باشد. استفاده از یک وکیل کیفری می تواند شما را از همان ابتدا در مسیر درست قرار دهد.

قصور پزشکی به چه معنی است؟

قصور پزشکی به انجام یا ترک فعل های پزشک گفته می شود که باعث می شود بیمار آسیب جسمی یا روحی از آن بابت ببیند. این قصور حتی ممکن است باعث مرگ یک بیمار شود. اجازه دهید کمی ساده تر این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم. فرض کنید که پزشکی به علت عدم مهارت یا هر دلیل دیگری به درستی نتوانسته تزریق ژل لب را انجام دهد. بر این اساس لب بیمار عفونت کرده و او را دچار مشکلات زیبایی خاصی کرده است. بدین ترتیب به این عمل قصور پزشکی گفته می شود.

اگر به ارکان اثبات جرم که عبارت است از رکن مادی، معنوی و قانونی در خصوص قصور پزشکی توجه کنیم متوجه می شویم که عملا می توان این عمل را جرم در نظر گرفت. رکن مادی به آسیب های قابل استناد و اثبات فعل توجه می کند. رکن معنوی به عمدی و اختیاری بودن آن دقت و رکن قانونی به سخن قانونگذار در این خصوص اشاره می کند. توجه داشته باشید که رکن معنوی به ذات خود عمدی بودن عمل توجه می کند. بگذارید با یک مثال این موضوع را توضیح دهیم. زمانی که پزشک دست به تزریق ژل لب می زند، عمد و اختیار دارد. یعنی او سهوا این کار را انجام نداده است و یا اجباری نداشته است. از این جهت رکن معنوی اثبات می شود. اما مسئله ای که وجود دارد این است که او با هدف تخریب زیبایی بیمار و یا آسیب رساندن به او این کار را انجام نداده است. در صورتی که ثابت شود هدف پزشک رساندن آسیب به بیمار بوده این عمل دیگر قصور پزشکی نامیده نمی شود بلکه به عنوان یک جنایت شناخته شده و در دادگاه انقلاب به عنوان بالاترین مرجع قضایی ایران رسیدگی می شود. بنابراین دانستیم که هر اتفاق پزشکی لزوما قصور نیست و هر قصور پزشکی را نمی توان جنایت دانست. در جنایت هدف اصلی آسیب رساندن به بیمار است. این مسئله بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

مجازات قصور پزشکی

در تمامی مجازات های مرتبط با قصور پزشکی نقطه اشتراکی تحت عنوان دیه وجود دارد. در واقع دیه از اساسی ترین مجازات هایی است که در تمامی جرایم قصور پزشکی می توان رد پایی از آن پیدا کرد. اساسا دیه بر اساس میزان آسیب وارد شده به بدن و یا قوت بیمار محاسبه می شود. بنابراین شاکی همواره این قدرت را دارد که از پزشک به عنوان مقصر درخواست دیه کند.

دادگاه با ارجاع بیمار به پزشکی قانونی و مشخص شدن وضعیت سلامتی وی، تشخیص داده می شود که چند درصد از اندام او بر اساس تقصیر پزشک دچار مشکل شده است. با تشخیص و تایید پزشکی قانونی دادگاه تصمیم می گیرد که چه میزان دیه برای این مسئله تعیین کند. این موضوع را می توان مهمترین مجازات در قصور پزشکی دانست که هر وکیل کیفری تهران یا شهرستان به خوبی به آن آگاه است.

قصور پزشکی و نحوه شکایت از آن (2)
قصور پزشکی و نحوه شکایت از آن (2)

قصور پزشکی و اثبات آن

راه اثبات قصور پزشکی در برخی موارد سخت و در برخی دیگر از موارد ساده است. در واقع این پزشکی قانونی است که ثابت می کند آیا قصوری اتفاق افتاده است یا خیر. البته پزشکی قانونی نیازمند اطلاعات کامل مراجعه کننده قبل از حادثه اتفاق افتاده است تا بتواند میزان خسارت وارد شده را تشخیص دهد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشت.

نکته مهم دیگری که باید بدانید این است که صحت در کار پزشکی یک اصل است. در کلام ساده تر اینگونه در نظر گرفته می شود که پزشک به درستی رفتار کرده و هیچ اشتباهی انجام نداده است. بنابراین این شما هستید که به عنوان شاکی باید ثابت کنید که پزشک اشتباه کرده است. این نکته بسیار مهم و کاربردی است که در طی دعوی ها و پرونده های قصور پزشکی بسیاری آن را نادیده می گیرند.

نکته ای که در پایان باید به آن اشاره کرد این موضوع است که با توجه به توضیحات و توصیفات داده شده از قصور پزشکی، می توان کاملا متوجه شد که مرجع رسیدگی کننده به این دست از دعوی ها ابتدا دادسرای پزشکی و سپس دادگاه کیفری یک یا دو خواهد بود. اما برای این که بتوانید مسیر را دقیق تر ببینید و سریع تر به مقصد برسید حتما از یک وکیل با تجربه و مجرب در کنار خود بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×