لایحه اعتراض به نظر کارشناس

لایحه اعتراض به نظر کارشناس

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه اعتراض به نظر کارشناس

لایحه اعتراض به نظر کارشناس چیست و آیا این امر امکانپذیر است؟

بسیاری از دعاوی حقوقی برای صدور حکم نهایی احتیاج به نظر کارشناسان دادگستری و قوه قضاییه را دارد تا این نظرات به عنوان راه حل سوم بتوانند مشکل و اختلافات دو طرف دعوا را حل نماید. اما در مواقعی ممکن است یکی از طرفین دعوا به نظر کارشناس مربوطه هم اعتراض داشته باشد و به نحوی آن را بیطرفانه نداند. برای حل این مشکل امکان اعتراض به نظر کارشناس هم وجود داشته و شما می توانید با تنظیم لایحه اعتراض به نظر کارشناس، مراتب اعتراض خود را بیان نمایید.

طی چه مدت زمانی می توان لایحه اعتراض به نظر کارشناس را تقدیم کرد؟

طبق قانون آیین دادرسی مدنی، هر یک از طرفین می توانند در مهلت یک هفته ای که برای این منظور در نظر گرفته شده می توانند لایحه اعتراض خود را مبنی بر نظر کارشناسی اعلام کنند.

تنظیم لایحه اعتراض به نظر کارشناس چگونه صورت می گیرد؟

براساس ماده 260 آیین دادرسی مدنی، بعد از رسیدن نظر کارشناس به دادگاه، این نظر باید به طرفین دعوا هم ابلاغ شود. قبلا هم گفتیم که هر یک از آنها می توانند در مدت یک هفته از ابلاغ دادگاه به نظر کارشناسی اعتراض کنند.

به این منظور و در صورت داشتن اعتراض باید به دفتر دادگاه مراجعه کرده و بعد از مشاهده نظر کارشناس، به طور کتبی اعتراض خود را عنوان نمایند. باید در نظر داشته باشید که اگر خود طرفین دعوا هم کارشناس مذکور را انتخاب کرده باشند، نمی توانند نسبت به نظر او اعتراض داشته باشند.

البته باید این را هم اضافه کرد که کارشناسان رسمی دادگستری افرادی زبده هستند که معمولا بعد از پشت سر گذاشتن مراحل مختلف آزمایشی موفق به اخذ مجوز کارشناسی می شوند و به همین دلیل افرادی مورد اعتماد و کارکشته در این حوزه ورود پیدا خواهند کرد.

بعد از بررسی لایحه اعتراض به نظر کارشناس توسط دادگاه، در صورتی که این اعتراض از نظر دادگاه موجه به نظر آید و دادگاه تشخیص دهد که این اعتراض به دلیل ابهام و یا نقص بررسی توسط کارشناس، ارائه شده است، از کارشناس مربوطه توضیحات کافی را خواسته و برای تکمیل پرونده و رفع ابهام و اعتراض طرفین، از آن استفاده خواهد کرد. البته باید این مسئله را در نظر داشت که دادگاه ملزم به رسیدگی اعتراض به نظر کارشناسی نیست! و این مسئله به تشخیص خود قاضی بازمی گردد.

نکته ای که باید در این قسمت متذکر شد، این است که درخواست ارائه توضیحات بیشتر توسط کارشناس فقط منوط به اعتراض طرفین دعوا نمی باشد و دادگاه هر زمان که خود تشخیص داده و لازم بداند هم می تواند دستور حکم تکمیل تحقیقات را بدهد.

کارشناس موظف به حضور در دادگاه برای توضیحات بیشتر خواهد بود و در صورت عدم حضور در دادگاه، طبق قانون حکم جلب برای او صادر خواهد شد.

همچنین ضرورتی برای حضور هریک از طرفین دعوا برای شنیدن توضیحات و اظهارات کارشناس، وجود ندارد.

در نهایت باید گفت که نظر نهایی دادگاه در رابطه با کارشناسی، به نظر قاضی مرتبط خواهد بود.

هزینه کارشناسی بر عهده چه کسی خواهد بود؟

هزینه کارشناسی بستگی به سه عامل زیر دارد:

تعداد کارشناسان

موضوع کارشناسی

ارزش مالی موضوعی که قرار است کارشناسی شود.

تعیین هزینه کارشناسی با توجه به تعرفه های کانون کارشناسان رسمی دادگستری و با نظر دادگاه، صورت می گیرد.

اگر خوانده، درخواست کارشناس داده باشد هزینه ها به عهده او، و اگر خواهان این درخواست را داده باشد؛ یا دادگاه درخواست داده باشد، هزینه کارشناسی به عهده خواهان خواهد بود.

مهلت پرداخت هزینه ها یک هفته از تاریخ ابلاغ هزینه کارشناسی می باشد.

نتایج عدم پرداخت هزینه های کارشناسی

اگر هزینه های کارشناسی که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم که باید توسط چه کسانی پرداخت شود، به موقع و درست پرداخت نشود، می تواند عواقب زیر را به دنبال داشته باشد:

. در مرحله بدوی:  می تواند باعث باطل شدن دادخواست شد.

در مرحله تجدیدنظر: می تواند سبب عدم ادامه روند تجدیدنظر خواهی شود.

این نتایج می تواند به عدم پیروزی شخصی که خواستار نظر کارشناسی بوده است نیز بشود.

اگر بعد از اعلام نظر کارشناس، دو طرف نظر او را نپذیرند، موضوع می تواند به هیئت کارشناسی که متشکل از 3، 5 ، 7 و…. کارشناس می باشد، ارجاع داده شود و در این موارد هم شخصی که معترض به نظر کارشناسی بوده، طبق قانون مکلف به واریز هزینه ها به تعداد کارشناسان خواهد بود.

تخلف کارشناس و تنظیم لایحه اعتراض به نظر کارشناس

ممکن است در مواقعی طرفین دعوا اظهار کنند که به دلیل تخلف کارشناس، متضرر شده اند و دچار خسارت و آسیب شده اند. در این مواقع طبق قانون و بنا بر اتکا به نظر کارشناسی، می توانند طرفین مدعی دریافت غرامت شوند. و امکان پیگیری این موضوع از طریق کانون کارشناسان رسمی دادگستری وجود دارد.

البته باید توجه داشته باشید که پرداخت هزینه کارشناسی (توسط هر کسی که صورت می گیرد) باید فقط از طریق حساب سپرده کانون کارشناسان تعیین شود و فیش های پرداختی در هر مرحله در پرونده پیوست شود. به این ترتیب در صورت بروز مشکل امکان عودت وجوه پرداختی، وجود خواهد داشت در غیر اینصورت  و با پرداخت های نقدی این امکان برای طرفین از بین خواهد رفت و امکان مطالبه وجود نخواهد داشت.

نمونه ای از لایحه اعتراض به نظر کارشناس

در ادامه نمونه ای از نحوه تنظیم لایحه اعتراض به نظر کارشناس را با هم می بینیم:

ریاست محترم شعبه ….دادگاه ….استان…

سلام علیکم

موضوع: اعتراض به نظر کارشناس محترم خانم/ آقای …

احتراما

با عنایت به وصول نظریه کارشناس به دفتر دادگاه در تاریخ …. و ابلاغ آن به اینجانب در تاریخ ….، در پرونده به شماره بایگانی …. مبنی بر اتهام …… که در دادگاه مطرح شده است، در خصوص اعتراض به نظر کارشناس محترم، موارد زیر را به استحضار می رسانم:

و شما در ادامه به ارائه ادله خود که منجر به اعتراض به نظر کارشناس توسط شما شده است، خواهید پرداخت.

در نظر داشته باشید که اگر اعتراض شما با ادله موجه و قانونی همراه نباشد و یا بخواهید بدون ذکر علت مشخص و قانع کننده اعتراض داشته باشید، دادگاه و قاضی می تواند اعتراض به نظر کارشناس را وارد نداند.

مطالب مرتبط:

تنظیم دادخواست توسط وکیل

وکیل شکایت از پزشک

نوشتن لایحه ماده 477

وکیل برای ارث و میراث

لایحه تقاضای اعمال ماده 447

وکیل ماده 477

وکیل متخصص امور شرکت ها

وکیل کیفری

وکیل ملکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×