لایحه برای ازدواج بدون اجازه پدر

لایحه برای ازدواج بدون اجازه پدر (2)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه برای ازدواج بدون اجازه پدر

لایحه ازدواج بدون اجازه پدر

انجام عقد و ازدواج نیازمند طی کردن مراحل قانونی است که به رضایت هر دو طرف احتیاج است اما علاوه بر رضایت دو طرف به اجازه و اذن پدر هم نیاز است. اما سوال اصلی این است که قانون و یا لایحه برای ازدواج بدون اجازه پدر وجود دارد و آیا دختری می تواند بدون اجازه پدر و یا سرپرست خود ازدواج نماید یا خیر که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

امروزه بسیاری از معیار های ازدواج نسبت به گذشته تغییر کرده است و علاوه بر این نوع و طریقه زندگی هم با گذشته بسیار تفاوت دارد بنابراین این عوامل سبب شده است تا بین فرزندان و والدین بر سر معیار های ازدواج اختلاف به وجود آمده باشد. معمولا هم پدر و مادر ها با گذشت کردن از خواسته های خود به ازدواج فرزندان رضایت می دهند اما در بین این افراد والدینی هم وجود دارند که هرگز تن به رضایت نمی دهند.

طبق لایحه و قوانین مدنی دختر برای ازدواج نیاز به اذن پدر دارد که بر اساس لایحه و قانون مدنی ماده 1043 دختر باکره حتی اگر به سن بلوغ رسیده باشد به اجازه پدر یا جد پدر احتیاج دارد. اما طبق این لایحه اگر پدر بدون هیچ دلیل موجه ای با ازدواج مخالفت نماید این اجازه از او ساقط شده و دختر می تواند با معرفی کامل مردی که قرار است با او ازدواج نماید اجازه عقد را از دادگاه دریافت نماید و بدون اجازه پدر ازدواج کند. پس این یک لایحه برای ازدواج بدون اجازه پدر است.

نکته و موضوع دیگر در رابطه با لایحه برای ازدواج بدون اجازه پدر که باید به آن توجه کرد موضوع باکره و یا دوشیزه بودن خانم است به این معنی که اگر خانمی قبلا ازدواج کرده و با آن فرد رابطه جنسی داشته است برای ازدواج مجدد دیگر نیازی به اجازه پدر ندارد.

لایحه دیگر در این رابطه این است که حتی اگر خانمی به صورت نامشروع رابطه جنسی داشته باشد برای ازدواج نیازی به اذن پدر نیست. اما لایحه و نکته دیگر این که اگر دوشیزگی خانمی بر اثر یک حادثه مثل تصادف و یا بیماری از بین رفته باشد اذن پدر برای ازدواج لازم است.

اما طبق لایحه و قانون مدنی ماده 1044 در صورتی که پدر یا جد پدری در محل حاضر نباشند و یا اجازه پدر غیر ممکن باشد در صورتی که دختر به ازدواج احتیاج داشته باشد دختر بدون اذن می تواند ازدواج کند.

اگر قصد مشاوره درباره ازدواج بدون اجازه پدر دارید میتوانید با شماره 09124857572 تماس بگیرید و سوالات خود را مطرح کنید.

طریقه گرفتن اذن پدر از دادگاه برای ازدواج

برای گرفتن اذن و لایحه برای ازدواج بدون اجازه پدر از دادگاه باید گفت که مراحلی وجود دارد که در ابتدا باید یک دادخواستی با عنوان تقاضای صدور اذن ثبت ازدواج به لحاظ مضایقه پدر و یا جد پدری به دادگاه تحویل داده شود و یک هزینه ای برای این کار داده شود و از آنجایی که این دادخواست یک درخواست غیر مالی می باشد هزینه دادرسی آن هم بر اساس هزینه دادرسی غیر مالی محاسبه می شود.

اما برای ثبت این درخواست نیازی نیست که به دفاتر دادگاه مراجعه کرد و تنها با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات قضایی و همچنین پرداخت هزینه دادرسی و هزینه های مربوط به سامانه ثنا درخواست خود را ثبت نمایید.

مواردی که دختر برای ازدواج به اجازه پدر احتیاج ندارد

یکی از مواردی که در صورت وجود آن دختر به اجازه پدر احتیاج ندارد این است که دختر باکره نباشد.

مورد بعدی این است که در صورتی که دختر قبلا شوهر کرده است و شوهر او فوت کرده باشد و یا از او طلاق گرفته باشد برای ازدواج مجدد به اجازه پدر نیاز ندارد.

لایحه و مورد بعدی این است که اگر پدری با ازدواج دخترش بدون هیچ دلیل موجه مخالفت کند به اذن پدر احتیاجی ندارد. اگر پدری مخالف ازدواج دخترش باشد دادگاه به او فرصت می دهد که دلیل خود را توضیح دهد در صورتی که دلیل او برای مخالفت موجه نباشد دختر می تواند با مراجعه به دادگاه این اذن را بگیرد و بدون نیاز به پدر ازدواج کند.

مورد دیگر و لایحه برای ازدواج بدون اجازه پدر این است که اگر دختری کارشناسی ارشد داشته باشد و دارای 5 سال سابقه کار با بیمه باشد می تواند بدون اجازه پدر ازدواج کند.

اگر دختری پدر و یا جد پدرش در قید حیات نباشند اجازه مادر و یا بقیه اعضای خانواده احتیاج نیست و فرد برای ازدواج باید از دادگاه کسب اجازه کند.

در صورتی که پدر دختری بنا به هر دلیلی غایب باشد مثل اینکه در مسافرت یا در جنگ باشد، دختر با مراجعه به دادگاه و توضیح علت غیبت پدرش می تواند این اجازه را از دادگاه بگیرد و دیگر برای ازدواج نیاز به اذن پدر نیست.

اگر پدر دختری دیوانه و یا محجور باشد و خود پدر تحت قیمومیت دیگری باشد حق دخالت در ازدواج دخترش را ندارد و دختر برای ازدواج به اجازه پدر نیاز ندارد.

لایحه بعدی این است اگر دختری سنش سی سال به بالا باشد و هوشیاری کامل و توانایی تصمیم گیری در انتخاب را داشته باشد اذن پدر نیاز نیست.

لایحه دیگر اینکه در صورتی دختری برای ازدواج از پدرش اجازه بگیرد ولی او چنین اجازه ای را ندهد ولی پدر جدش این اجازه را به دختر دهد می تواند بدون نیاز به اجازه پدر ازدواج کند.

اگر پدری توانایی مدیریت مالی نداشته باشد و پول های خود را صرف کارهای بیهوده نماید طبق این لایحه این اجازه از او ساقط می شود.

اقدامات دادگاه در خصوص لایحه برای ازدواج بدون اجازه پدر

در مورد اقدامات دادگاه در رابطه با لایحه برای ازدواج بدون اجازه پدر نمی توان نظری دقیق داد زیرا حتی در بسیاری از موضوعات مشابه تصمیمات مختلف و متفاوت از هم صادر می شود پس نظر قطعی و یکسانی را نمی توان صادر کرد. اما به طور کلی در این رابطه باید بگوییم که ابتدا دادگاه اظهارات هر یک از طرفین را گوش می دهد و بعد در رابطه با این موضوع تصمیم گیری می کند.

البته در صورت نیاز برای نوشتن لایحه و اگر نیاز به تحقیق و بررسی بیشتر باشد می تواند از نزدیکان و اقوام طرفین تحقیق کند و اگر نیاز باشد این موضوع را به روانشناس و یا مددکار اجتماعی ارجاع می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×