لایحه برای رد اعسار

لایحه برای رد اعسار (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه برای رد اعسار

لایحه برای رد اعسار یکی از رایج ترین دعاوی حقوقی می باشد. اما اعسار کیست و چه کسی به عنوان معسر شناخته می شود؟ در واقع اعسار در لغت به معنی دنج، سختی و نداشتن است اما در اصطلاح حقوقی به فردی اطلاق می شود که توان مالی برای پرداخت بدهی هایش را ندارد و یا اینکه دارایی های فرد در شرایطی هستند که امکان پرداخت بدهی ها از آن ها وجود ندارد. در این حالت فرد دچار اعسار شده است و نمی تواند بدهی های خود را پرداخت کند.

بر اساس قانون اعسار معسر به کسی گفته می شود که یا دارایی ندارد یا دسترسی به سرمایه و دارایی خود را ندارد تا هزینه های دادرسی و بدهی های خود را پرداخت کند.

قوانین مربوط به اعسار دچار اصلاحات زیادی شده است و شرایطی را برای اینگونه افراد در نظر گرفته است که با مراجعه به مراجع قضایی می توانند بهترین راه حل را برای شرایط خودش انتخاب کنند.

دعاوی مربوط به رد اعسار چیست؟

اولین قانون مربوط به اعسار و رد اعسار در سال ۱۳۱۳تصویب شد که با گذشت زمان تغییرات و اصلاحات با توجه به برهه ی زمانی در آن داده شده است. در قانون ممکن است فردی به خاطر بدهی از فرد دیگر شکایت کند و فرد بدهکار لایحه اعسار را مطرح کند این درخواست در صورتی می تواند قبول واقع شود که فرد برای دفاع از حقوق خود توانایی پرداخت هزینه های دادرسی را نداشته باشد و حتی توانایی گرفتن وکیل را هم نداشته باشد که در این صورت دادگاه یک وکیل معاضدتی برای فرد می گیرد. اگر فرد طلبکار مدارکی دال بر دارا بودن و قدرت توانایی فرد به دادگاه ارائه کند دادگاه در صورت اثبات این موضوع طبق قانون و طبق اوضاع و شرایط فرد بدهكار، طلب او را اقساطی می کند و یا مهلت بازپرداخت آن را بیشتر می کند.

طبق قانون ۲ اجرای محکومیت های مالی مصوب سال ۷۷ ” اگر کسی محکوم شود که باید مالی را به فرد دیگری پرداخت کند حال فرقی نمی کند که قیمت آن مال پرداخت شود و یا استرداد عین و یا اینکه ضرر و زیان ناشی از جرم و دیه و …. باشد و فرد نخواهد آن را پرداخت کند دادگاه فرد را ملزم به پرداخت می کند.

درخواست اعسار و رد اعسار از طرف چه افرادی قابل مطرح کردن است؟

رد اعسار همانطور که در توضیحات بالا هم گفتیم باید توسط دادگاه تایید شود. به این صورت که اگر اقامه دعوا از طرف فرد مدعی و طلبکار باشد و ادعای وی ثابت شود و دادگاه رای به پرداخت طلب فرد بدهد فرد بدهکار می تواند لایحه ادعای اعسار کند و با ارائه درخواست برای ثابت کردن آن تلاش کند.

اعسار در دو جنبه مختلف قابل بررسی است یکی اینکه فرد معسر توانایی پرداخت بدهی های خود را ندارد و دوم اینکه توانایی پرداخت هزینه های دادرسی را ندارد. هزینه های دادرسی شامل هزینه تمبر، دستمزد کارشناس، هزینه اجرای قرار معاینه و … هستند و ملزم شدن افراد به پرداخت این هزینه ها جلوگیری کردی از طرح دعاوی واهی می باشد. اما قانونگذار برای افرادی که خود را صاحب حق می دانند و توانایی پرداخت هزینه های طرح دعوا را ندارند می توانند با قانون اعسار دعاوی خود را مطرح و به حق خود برسند.

اعسار در پرداخت بدهی هم دقیقا چیزی مشابه اعسار در هزینه های دادرسی است و فرد توانایی مالی پرداخت طلب طلبکاران را ندارد. درخواست های مربوط به اعسار خارج از نوبت رسیدگی می شوند و مراجع رسیدگی به آن ها دادگاهی است که فرد در ابتدا درخواست خود را ثبت کرده باشد.

اعسار نسبی و اعسار مطلق چیست؟

وقتی در مراجع رسیدگی به جرایم مالی دعاوی اعسار و رد اعسار مطرح می شود و فرد بدهکار لایحه اعسار را مطرح می کند این لایحه می تواند به دو صورت مطلق و نسبی باشد. در اعسار مطلق فرد نه توانایی پرداخت هزینه های دادرسی را دارد و نه توانایی پرداخت بدهی ها را دارد و به مال خود نه به صورت یکجا و نه قسطی دسترسی ندارد. در اعسار نسبی فرد تمکن مالی برای پرداخت اقساطی دیون خود را دارد و اثبات این دو قضیه برای دادگاه مستلزم معرفی ۴ شاهد به دادگاه می باشد که از وضعیت زندگی و معیشت فرد خبر داشته باشند.

اعتراض به حکم رد اعسار از محکوم به

افرادی که در دادگاه درخواست رد اعسار می کنند از دو حالت کلی خارج نیست یا دادگاه درخواست اعسار را با بررسی شواهد و مدارک قبول می کند و یا اینکه دادگاه با دلیل بر کافی نبودن مدارک حکم به رد اعسار می دهد. اگر فرد به هر کدام از حکم رد اعسار و قبول اعسار اعتراض داشته باشد این موضوع در مرحله تجدید نظر قابل مطرح کردن و رسیدگی است و نمی توان آن را در دیوان عالی کشور مطرح کرد.

مقررات جزایی رد اعسار

 اگر فرد برای شانه خالی کردن از پرداخت دیون خود تقاضای رد اعسار کند و با مدارک ساختگی سعی در متقاعد کردن دادگاه برای عدم رد اعسار شود و دادگاه به این سوء نیت فرد پی ببرد علاوه بر پرداخت بدهی و هزینه های دادرسی، دادگاه او را به حبس و جریمه نقدی محکوم می کند.

دادگاه موظف است رسیدگی های لازم در خصوص وضعیت مالی محکوم علیه را انجام دهد و بدون اینکه طلبکار درخواستی در این خصوص بکند خودش در مورد تمکن و وضع معیشتی فرد استعلام بگیرد. 

اگر ادعای اعسار درباره محکوم به باشد و فردی که مدعی اعسار شده است نتواند اعسار ثابت کند دادگاه علاوه بر رد اعسار فرد را مکلف به پرداخت دو برابری هزینه های دادرسی و همچنین پرداخت حق الزحمه وکیل می کند. این مورد از محکومیت اعسار اوراق اجرایی ثبت اسناد را شامل می شود:

اگر مدعی اعسار به هر یک از تخلف های زیر روی آورد دادگاه او را محکوم به حبس می کند.

به دروغ خود را معسر جلوه دادن

اثبات شهادت دروغین شاهد ها پس از قبولی اعسار

اگر فرد پس از صدور حکم اعسار به مالی دست پیدا کند اما همچنان خود را معسر جلوه دهد.

اگر فرد طلبکار و بدهکار با هم تبانی کنند و فرد را معسر جلوه دهند در واقع فرد طلبکار هم مجرم است و او نیز به حبس محکوم خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×