لایحه برای منع اشتغال زن

لایحه برای منع اشتغال زن (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه برای منع اشتغال زن

نوشتن لایحه برای منع اشتغال زن

در این مقاله سعی داریم که  اطلاعاتی  در مورد  نوشتن لایحه برای منع اشتغال زن، در اختیار شما  قرار دهیم.  با توجه به این که قوانین حقوقی بسیار پیچیده است و برای درک این قوانین آشنایی به مسائل حقوقی لازم است، سعی می کنیم که به زبان ساده،  نوشتن  لایحه برای منع اشتغال زن را توضیح دهیم. ابتدا بهتر است  با چند سوال آغاز کنیم.

منظور از لایحه چیست؟ آیا لایحه همان دادخواست است؟ انواع  لایحه چیست؟ آیا نوشتن لایحه، تخصص خاصی می خواهد؟  روش  نوشتن لایحه برای منع اشتغال زن چگونه است ؟ 

ابتدا بهتر است قبل از توضیح در مورد نوشتن لایحه نگاهی مختصر  به  بحث دعوای حقوقی و کیفری داشته باشیم. به  طور کلی دو نوع بحث قانونی  کیفری  و  حقوقی، در نظام قضایی وجود دارد. مسائل  حقوقی،  زمانی مطرح است که فردی ادعای ضایع شدن حق خود را از شخصی دیگر دارد سپس با تنظیم  فرم دادخواست قضایی به دادسرا  مراجعه می کند. در نوع کیفری،  شاکی، نامه شکایت را  تنظیم کرده به دادگاه محل وقوع جرم ارائه  می دهد.

 بنابراین  می توان درخواست خود را با نوشتن لایحه، نوشتن فرم دادخواست یا نوشتن شکایت نامه به دادگاه ارائه داد. لایحه به دو نوع  دولتی و حقوقی تقسیم می شود. لایحه حقوقی،  نامه یا در خواست نوشته شده ای است که  اعتبار و ارزش حقوقی بالایی دارد و به منظور دفاع از حق شخص و … به مراجع مربوط به دادگاه قضایی اعم از دادرسی، دادگاه و … ارائه می گردد.  در بحث حقوقی و کیفری دو طرف می توانند لایحه ای را به منظور بیان دقیق موضوع  یا دفاع از خود به مراجع قانونی ارائه دهند.  همانطوریکه یک لایحه قوی ممکن است شخصی را از اتهام خویش تبرئه کند، ممکن است فردی که حق با اوست در صورت نوشتن لایحه ضعیف، نتواند نتیجه مطلوب را از دادگاه بگیرد.

اگر قصد مشاوره درباره منع اشتغال زن را با وکیل متخصص دارید لطفا با شماره 09124857572 تماس گرفته و سوالات خود مطرح کنید.

نکاتی را که در  نوشتن لایحه برای منع اشتغال زن باید رعایت کرد.

لایحه درخواستی  است که ارزش حقوقی بسیار بالایی دارد. بنابراین نسبت به دادخواست یا شکایت نامه یا دفاع شفاهی  وکیل،  تاثیر بیشتری دارد.

  نوشتن لایحه باید  توسط یک وکیل با تجربه  صورت بگیرد، وکیل باید به  مراحل   مختلف  روند قضایی پرونده شخص،  تسلط کافی داشته باشد.

کسی که به نوشتن لایحه می پردازد،  باید  به  شیوه های  صحیح نویسندگی و  مسائل حقوقی و قضایی مسلط باشد. 

در نوشتن لایحه باید به ذکر نکاتی اصلی پرداخت و از  گزافه گویی  و  زیاده نویسی  پرهیز  کرد.

نوشتن لایحه برای حق اشتغال زن

به طور طبیعی زن و مرد باید از مزایای حقوقی  یکسانی بر خوردار باشند و داشتن  آزادی در هر دو جنس    ضروری است.   طبق قانون  20  و 23،  زن  و مرد هر دو از نظر  میزان حمایت  و  آزادی  در تعلق  و  اندیشه در موضوعات مختلف یکسان هستند.

 در ماده 28  قانون اساسی این مورد ذکر  شده است که هر کس متناسب با علاقه و شرایط خود می تواند شغلی را برگزیند  و دولت باید زمینه  اشتغال و فعالیت را برای او فراهم کند، یعنی  حق کار برای زن و مرد یکسان است.  البته  زن بنا به دلایلی در کشور در انجام کار قضاوت به طور مستقیم یا فعالیت مستقیم در  عملیات دفاعی نیرو های مسلح و انتظامی  محدود شده است و بیشتر در این نوع شغل ها،  شغل او  حالت  پشتیبانی دارد. همچنین زن در بعضی  از کار های فیزیکی سخت منع شغل شده است که به نفع سلامتی و زندگی خود زن می باشد.

بنابراین در دین مبین اسلام سعی شده است  که از زن به عنوان  همسر  و مادر خانواده   به خوبی دفاع کند  و  به جایگاه اجتماعی او بیفزاید،  بنابراین آزادی برای زنان به معنای رشد و  پیشرفت در زمینه های مختلف  اعم  از  علم و دانش و سیاسی و اجتماعی است.  پس قوانین  دین اسلام  مانع  پیشرفت زنان نمی‌شود.  در بسیاری از کشور ها زن در راس بهترین امور کاری همچون نخست وزیری، ریاست جمهوری و… قرار دارد  و این نشان دهنده این است که مردان به این باور رسیده اند  که زن حق آزادی و اشتغال  در امور مختلف  را دارد.

 در عصر جاهلیت در بسیاری از کشور های غربی به طور  عمده  زن را فقط به عنوان یک محصول و کالای جنسی معرفی می کردند.  اما  در دین اسلام  زن به عنوان یک انسان مستقل و توانمند است که مهم ترین وظیفه و نقش را در تربیت  فرزندان بر عهده دارد. گاهی مرد یا زن می توانند طبق شرایطی مانع از اشتغال همسر خود شوند.   

طبق ماده  1117 قانون  اساسی این شرایط در سه حالت  زیر ممکن است رخ دهد.

  شغل همسر  مصالح و جایگاه خانواده  خود را به خطر بیندازد .

 شغل  زن یا مرد  به جایگاه  اجتماعی،  اقتصادی یا امنیت شغلی  همسر خود آسیب بزند.

شغل  زن  یا مرد  به آبروی خود  او  ایراد  وارد  کند. 

در چنین شرایطی مرد با نوشتن لایحه برای منع اشتغال زن، می تواند به دادگاه مراجعه کرده و دادگاه  طبق بررسی شرایط موجود متناسب با اظهارات ذکر شده مرد در لایحه،  حکم  خود را مبنی بر عدم اشتغال یا عدم مشکل در اشتغال زن صادر  کند. اگر  زن  حق اشتغال  را  موقع عقد از همسر خود گرفته باشد، شرایط پیچیده تر شده و مرد باید در حین نوشتن لایحه بسیار دقت کند و موارد مهم دیگری را ذکر کند تا بتواند عدم  اشتغال  زن را توجیه کند.

چون نوشتن لایحه کار تخصصی است، مرد برای افزایش شانس خود در دادگاه  باید به  یک وکیل متخصص در این زمینه مراجعه کرده تا  او به نوشتن لایحه مناسب بپردازد.  طبق  حکمی که دادگاه صادر کند و براساس آن  زن  نتواند به شغل خود ادامه بدهد، طبیعتا خسارات مالی به محل شغل زن از  جمله  کارفرما  یا دولت وارد می شود که باید جبران شوند.

باید توجه داشت که این حکم عدم اشتغال،  فقط مربوط به آن شغلی است که مرد در لایحه اشاره کرده است و به معنای عدم کلی اشتغال زن نمی باشد و زن می تواند متناسب با شرایط خانواده شغل دیگری بر گزیند.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا به نحوه نوشتن لایحه برای منع اشتغال زن بپردازیم. امیدواریم این مقاله مورد پسند و رضایت شما قرار گرفته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×