لایحه حکم رشد

لایحه حکم رشد (4)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه حکم رشد

لایحه حکم رشد در حقیقت یک درخواست قضایی است. در این مقاله درباره یکی از موضوع های قضایی مهم به نام حکم رشد توضیح می دهیم. موارد مختلفی در خصوص این حکم وجود دارد که باید درباره آن اطلاع داشت. اما قبل از این که در مورد حکم رشد توضیح بدهیم باید بیشتر در مورد لایحه توضیح بدهیم.

لایحه چیست؟

قبل از توضیح در مورد لایحه حکم رشد، اندکی در خصوص لایحه توضیح می دهیم. به صورت خلاصه و به زبان ساده باید گفت لایحه به معنای درخواست مکتوب شده می باشد. درخواست های مکتوبی که به دادگاه ارسال می شود و برای نوشتن آن باید از اصول خاصی پیروی کرد لایحه گفته می شود. لایحه های حقوقی و قضایی می تواند در خصوص مسئله های بسیار مختلفی از جمله حکم رشد باشد. لایحه باید بر اساس قانون و صریح تنظیم شود. لایحه  می تواند در روند پرونده قضایی موثر باشد.

حکم رشد چیست؟

لایحه حکم رشد، برای دریافت گواهی حکم رشد تنظیم می شود. در این قسمت درباره حکم رشد توضیح می دهیم. در قانون اساسی ایران سن خاصی برای دختران و پسران در نظر گرفته شده که سن اهلیت آن ها می باشد. این سن برابر با سن بلوغ شرعی بوده که برای دختران ۹ سال تمام و برای پسران ۱۵ سال تمام می باشد. البته باید توجه داشت که این سن بر اساس سال قمری محاسبه خواهد شد. در تبصره ۲ ماده ۱۲۱۰ قانونی مدنی ایران ذکر شده است که فردی که به سن بلوغ رسیده اما هنوز به سن رشد نرسیده است برای انجام امور مختلفی از جمله تصرف در امور مالی خود، باید بتواند رشد خود را ثابت کند. اولین قدم برای ثابت نمودن رشد یک فرد این است که لایحه حکم رشد، تنظیم شده تا از طریق قانونی این موضوع توسط مراجع قضایی پیگیری شود.  در صورتی که گواهی رشد صادر نشود فرد حتی بعد از رسیدن به سن بلوغ این امکان را ندارد تا در امور مالی خود تصرف بکند. در قانون ایران و همچنین عرف سن رشد 18 سال تمام می باشد. نه تنها در ایران بلکه در بیشتر ساید کشور های دنیا،  به طور معمول سن رشد 18 سال تمام است. البته نکته قابل توجه این است که سن رشد هم برای دختران و هم پسران 18 سال بوده و مانند سن بلوغ،  سن رشد دختران و پسران متفاوت نیست.

نکته ای در مورد تنظیم لایحه حکم رشد و صدور آن

نکته ای که در خصوص لایحه حکم رشد باید به آن توجه کرد این است که، این لایحه باید به دادگاه خانواده ارجاع داده شود. دادگاه خانواده مرجعی است که این درخواست را به صورت حقوقی پیگیری می کند. البته باید توجه کرد که صدور حکم رشد برای بعضی از افراد به هیچ وجه امکان پذیر نمی باشد. در صورتی که افراد مختلف به سن بلوغ نرسیده باشند نمی توانند در هیچ حالتی حکم رشد دریافت کنند. در نتیجه دخترانی که 9 سال قمری آن ها تمام نشده و پسرانی که 15 سال  قمری آن ها به اتمام نرسیده، نمی توانند گواهی  یا حکم رشد را از مراجع قضای دریافت کنند.

گر قصد مشاوره درباره صدور حکم رشد دارید میتوانید با شماره 09124857572 تماس بگیرید و سوالات خود را مطرح کنید.

تنظیم لایحه حکم رشد توسط وکیل

لایحه حکم رشد، یک درخواست قضایی و حقوقی است. این درخواست ها باید کاملا مطابق با اصول قانون نوشته بشوند. در نتیجه برای تنظیم لایحه های رشد و هر لایحه دیگری باید قطعا به وکیل مراجعه نمود. معمولا انجام هر کاری  باید توسط افراد متخصص انجام بشود. در صورتی که انجام کار های مختلف از جمله کار های حقوقی، توسط افراد متخصص انجام نگیرید ممکن است مشکلات زیادی به وجود بیاید.‌  در نتیجه بهتر است لایحه ها توسط وکیل تنظیم بشوند زیرا معمولا افرادی که به صورت تخصصی با قوانین و حقوق آشنا نیستند؛ نمی توانند لایحه منسجم و صریح را تنظیم کنند.

کاربرد لایحه حکم رشد

در صورتی که نیازی به حکم رشد باشد؛ باید این گواهی توسط مراجع قضایی و در واقع قاضی صادر بشود. برای این کار لازم است لایحه حکم رشد تنظیم بشود. این لایحه در حقیقت دادخواستی است که به دادگاه داده می شود تا بررسی های حقوقی لازم صورت بگیرد و سپس در صورت امکان گواهی رشد صادر خواهد شد. در صورتی که فردی بخواهد گواهی رشد خود را داشته باشد؛ باید حتما از طریق قانونی اقدام بکند.

مدارک مورد نیاز برای صدور حکم رشد

برای صدور حکم رشد، علاوه بر این که باید لایحه حکم رشد توسط وکیل حرفه ای تنظیم بشود؛ باید مدارک  لازم جهت انجام این کار نیز آماده بشود. برای صدور حکم رشد، باید مدارک شناسایی از جمله شناسنامه و کارت ملی آماده باشد. همچنین لازم است مدرکی وجود داشته باشد که اثبات کننده درخواست حکم رشد باشد. در حقیقت می توان گفت منظور از این مدرک استشهاديه های معتبر و محکمه پسند هستند. این مدارک باید آماده باشد تا مورد بررسی مراجع قضایی و دادگاه ها قرار بگیرد.

 چگونگی صدور حکم رشد

بعد از تهیه مدارک لازم و همچنین تنظیم لایحه حکم رشد توسط وکیل،  این دادخواست باید به دادگاه ارائه شود. بعد از ثبت شدن پرونده در آن مجتمع قضایی، تعیین وقت صورت می گیرد تا خواهان برای رسیدگی به پرونده خود در دادگاه حاضر شود. سپس  به فردی که درخواست صدور حکم رشد کرده نامه ای داده می شود تا به پزشکی قانونی مراجعه کند. سپس خواهان معرفی نامه را به پزشکی قانونی برده و معاینات لازم برای تعیین سن فرد انجام می شود. سپس فرد خواهان باید گواهی نامه پزشکی قانونی را به دادگاه ببرد. جلسه ای در دادگاه تشکیل می شود تا بعد از تایید گواهی نامه پزشکی قانونی،  قاضی پرونده سوالاتی را از فرد خواهد پرسید. سوالاتی که از این فرد پرسیده می شود مربوط به مسائل ساده اقتصادی می باشد. به عنوان مثال از فرد سوال می شود که اگر پول نقدی داشته باشد  چگونه آن را مدیریت می کند. 

لغو حکم رشد

امکان این وجود دارد که فردی که مدعی عدم رشد است؛ دادخواست خود را به دادگاه ارائه کند. سپس دادگاه مستندات وی را بررسی کرده و بعد از انجام معاینات پزشکی، رای خود را صادر می کند. امکان دارد رای به لغو حکم رشد صادر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×