لایحه در خصوص انحلال شرکت مسئولیت محدود

لایحه در خصوص انحلال شرکت مسئولیت محدود (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه در خصوص انحلال شرکت مسئولیت محدود

شرکت مسئولیت محدود چه شرکتی است؟ نحوه نگارش و تنظیم لایحه در خصوص انحلال شرکت مسئولیت محدود چگونه می باشد؟ چه دلایلی برای انحلال این شرکت وجود دارد؟ از بین چندین شرکت مختلف که در ایران قابلیت تشکیل و ثبت را خواهند داشت، می توان به یکی از رایج ترین آنها اشاره کرد که شرکت با مسئولیت محدود می باشد. شرکت مسئولیت محدود یکی از شرکت هایی است که در ایران وجود دارد به نحوی که در ماده 94 از قانون تجارت ایران نیز به این موضوع اشاره شده است. در این ماده اینگونه مقرر شده است که شرکت مسئولیت محدود شرکتی می باشد که بین دو یا چند نفر تشکیل می شود و هر کدام از شرکا به میزان سهم خود در قبال تعهدات و قروض شرکت مسئولیت خواهند داشت. به بیانی دیگر می توان اینگونه گفت که شرکت مسئولیت محدود مانند شرکت سهامی، محدود به آورده های سهامدار خواهد بود اما نکته ای که در خصوص آن وجود دارد عدم تقسیم سهام می باشد که در این زمینه با شرکت سهامی تفاوت خواهد داشت. در خصوص شرکت مسئولیت محدود می توان به ویژگی های متعددی اشاره کرد که در ذیل به آنها اشاره می کنیم و در ادامه دلایل انحلال این شرکت را مورد بررسی قرار می دهیم.

اساسی ترین شرایط تشکیل شرکت مسئولیت محدود

برای تشکیل شرکت مسئولیت محدود به وجود حداقل دو نفر نیاز خواهد بود. چنانچه در نام شرکت از اسم هر کدام از شرکا استفاده شود، شریک مذکور در حکم ضامن خواهد بود و در این حالت مسئولیت پرداخت تمام بدهی های شرکت و انجام تعهدات بر عهده وی می باشد. مطابق ماده 96 قانون، شرکت مسئولیت محدود زمانی تشکیل خواهد شد که تمام سرمایه های غیر نقدی و نقدی تقویم و سپس تسلیم شده باشد. در این مرحله مدیر عامل شرکت باید به دریافت سرمایه های مقوم شده اقرار کند و اگر برخلاف این عمل نمایند شرکت مذکور باطل می شود. همانطور که در ماده 97 قانون تجارت مقرر شده است، در شرکت نامه شرکت مسئولیت محدود قید این مسئله ضروری است که سهم الشرکه غیرنقدی به چه میزانی تقویم خواهد شد و اگر شرکتی به این موضوع توجه نکند باطل شده و درجه اعتبار خود را از دست خواهد داد. مطابق ماده 98 قانون تجارت تمام شرکا نسبت به آن میزان از سهم الشرکه غیر نقدی که در ابتدای تشکیل شرکت معین شده بود، مسئولیت تضامنی خواهند داشت. سهم الشرکه به هیچ عنوان نمی تواند به صورت اوراق تجارتی قابل انتقال باشد مگر در صورتی که اکثریت عددی وجود داشته باشد و علاوه بر این سه چهارم از سهام شرکت به شرکای راضی به این مسئله تعلق داشته باشد که در این حالت انتقال به صورت رسمی خواهد بود.

نحوه اداره شرکت مسئولیت محدود

 نحوه اداره شرکت نیز در قانون مشخص شده است به نحوی که در ماده 104 از قانون تجارت مقرر شده است که شرکت مسئولیت محدود توسط یک یا چند مدیر که از بین شرکای شرکت انتخاب می شوند، اداره خواهد شد. این مدیران تمام صلاحیت ها و اختیارات لازم را در جهت اداره و نمایندگی شرکت دارا هستند به جز مواردی که در اساسنامه شرکت ترتیب دیگری مقرر شده باشد. تمام تصمیماتی که در شرکت گرفته خواهد شد، باید توسط اکثریتی که حداقل صاحب نصف سرمایه شرکت هستند اتخاذ شود و چنانچه این تصمیم در سری اول اتخاذ نشد مطابق ماده 106 از قانون تجارت ایران باید دعوت مجدد از شرکا صورت پذیرد که در این حالت تصمیمات مورد بحث به اکثریت عددی گرفته خواهد شد و اگر این دسته از افراد نیز فاقد نصف سرمایه باشند اساسنامه می تواند ترتیب دیگری را اتخاذ نماید. هر کدام از شرکای شرکت مسئولیت محدود به میزان سهمی که در شرکت دارد صاحب رای محسوب خواهد شد مگر اینکه در اساسنامه شرکت ترتیب دیگری اتخاذ شده باشد.

دلایل انحلال شرکت مسئولیت محدود

شرکت مسئولیت محدود مانند تمام شرکت های قانونی، ممکن است به دلیل وجود برخی از شرایط خاص منحل شود و این زمانی می باشد که نوشتن لایحه در خصوص انحلال شرکت مسئولیت محدود می تواند به کمک شما بیاید. در موارد ذیل شرکت مسئولیت محدود منحل خواهد شد. زمانی که شرکت مقصود خود را انجام داده باشد و یا انجام مقصودی که بر پایه آن تشکیل شده غیر ممکن باشد، منحل می شود. اگر شرکت برای مدت زمان معینی تشکیل شده باشد و مدت آن به پایان رسیده باشد نیز محکوم به انحلال خواهد شد. در صورت ورشکستگی نیز شرکت منحل می شود. در حالتی که عده ای از شرکای شرکت که میزان سهام آنها بیشتر از نصف سرمایه شرکت باشد، تصمیم به انحلال شرکت بگیرند. چنانچه به دلیل ضررهایی که به شرکت وارد شده است، بیش از نصف سرمایه شرکت از بین رفته باشد و یکی از شرکا نیز متقاضی انحلال شرکت باشد اما بقیه شرکا حاضر به پرداخت سهم او از شرکت نبوده و اجازه خروج از شرکت را به وی ندهند، دادگاه دلیل متقاضی را موجه خواهد دید و حکم انحلال شرکت مسئولیت محدود را خواهد داد. اگر در اساسنامه شرکت مسئولیت محدود به فوت یکی از شرکا اشاره شده باشد و فوت وی را دلیل انحلال شرکت قرار داده باشند، شرکت منحل خواهد شد.

نگارش لایحه در خصوص انحلال شرکت مسئولیت محدود

در حالتی که یکی از دلایل فوق وجود داشته باشد، ذینفع و یا وکیل وی می توانند در دادگاه مستقر در مرکز اصلی شرکت مسئولیت محدود به طرح دعوا بپردازند و تمام حقوق خود را از دادگاه صالح تقاضا نمایند. در ادامه ذکر این نکته الزامی است که چنانچه قصد نگارش لایحه در خصوص انحلال شرکت مسئولیت محدود را دارید، مهمترین نکته ای که وجود خواهد داشت، توجه به مستندات قانونی و بهره گرفتن از تجربیات یک وکیل مناسب است. لایحه مورد بحث با توجه به دادخواستی که به محاکم قضایی ارائه شده است متفاوت خواهد بود لذا نمی توان به قالب کلی در این خصوص اشاره کرد. به دلیل آثار متعدد انحلال و پیچیدگی های قانونی که در این زمینه وجود دارد، بهتر است با استفاده از مشاوره های حقوقی مناسب اقدامات لازم را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×