لایحه در خصوص سرقت رایانه ای

لایحه در خصوص سرقت رایانه ای (4)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه در خصوص سرقت رایانه ای

یکی از رایج ترین جرایم در هر اجتماعی سرقت است که جرم علیه اموال شکل سنتی آن می باشد و پیشینه حقوقی در بین نظام حقوقی در سطح جهان دارد. در مقابل سرقت سنتی، سرقت رایانه ای وجود دارد که از طریق فضای مجازی و به شکل رایانه ای رخ می دهد. منظور از جرایم رایانه سرقت مجازی اطلاعات (داده ها) که متعلق به فرد دیگر است طوری که خود فرد به تمام داده ها دسترسی دارد یا به صورت کلی دسترسی به داده ها را از دست می دهد. همچنین تفاوت جرایم رایانه ای با جرایم سنتی تنها در نحوه ی ارتکاب، بستر و وسیله ی انجام آنها است.

تفاوت سرقت رایانه ای با سرقت سنتی

سرقت سنتی با ربودن اموال ارتباط دارد اما در سرقت رایانه ای هدف ربودن اطلاعات و داده ها است. در این نوع سرقت هدف سارق اصلی دستگاه دیجیتالی مانند فلش، تلفن یا رایانه نیست بلکه اطلاعات داخل دستگاه را به طور کامل از دسترس شخص صاحب اطلاعات می رباید (از سیستم cut) و یک نسخه از آن را در دسترس خود قرار می دهد (copy).

نوشتن لایحه برای هک کردن

طبق ماده موجود در جرایم رایانه ای شخص قانونگذار جرم مربوط به سرقت رایانه ای را نوعی اقدام مقابل محرمانگی این اشخاص تلقی می کند. همچنین شرط تحقق این جرم ارزش مالی اطلاعات نیست. در نتیجه جدا از ارزش غیر مالی یا مالی بودن اطلاعات دزدیده شده امکان جرایم رایانه ای وجود دارد که در سرقت سنتی ارزش مالی اموال مد نظر است. برای مثال عکس های دیجیتالی از یک گروه یا خانوادگی موجود در سیستم رایانه ارزش مالی یا مادی ندارد اما سرقت آنها به آسانی صورت می گیرد.

منظور از اطلاعات در جرم سرقت رایانه ای چیست؟

داده ها یا همان اطلاعات در بحث سرقت رایانه ای امکان دارد از انواع مختلفی باشد. برای نمونه اطلاعات صوتی، تصویری یا نوشتاری جزء جرایم رایانه ای است. همچنین احتمال دارد اطلاعات دزدیده شده مانند اطلاعات مربوط به حساب بانکی ارزش مالی بالایی داشته باشند یا آنها بدون هیچ ارزش مالی مورد سرقت قرار گیرند.

سرقت رایانه ای در چه قالبی صورت می گیرد؟

سرقت رایانه ای در قالب های متفاوتی رخ می دهد برای مثال با ورود یک شخص به خانه شخص دیگری می توانند تمام اطلاعات داخل سیستم رایانه را مورد سرقت قرار دهد. این نوع سرقت شبیه سرقت سنتی است با این تفاوت هدف مورد نظر دزدیدن اطلاعات می باشد‌. از دیگر سرقت ها فیشینگ است که اطلاعات بانکی مربوط به شخص مورد نظر را به سرقت می برند و از این طریق با ایجاد صفحه جعلی از طریق درگاه بانک زمان خرید اینترنتی سرقت ها صورت می گیرند. همچنین از طریق جعل ایمیل ها این سرقت ها انجام می شوند؛ بنابراین با هر شکلی این سرقت ها صورت گیرد نیازمند بستری دیجیتالی و دسترسی به اطلاعات مباشد.

مفاد مندرج در لایحه سرقت رایانه ای

مشاوره حقوقی مربوط به لایحه در خصوص سرقت رایانه ای در قوانین ایران این نوع سرقت را جدا از سایر سرقت جرم انگاری کرده است تا جایی که قوانین مختص به خود در مجازات اسلامی برای جرایم رایانه ای تعیین کرده است. همچنین این نوع سرقت با تمام کلاهبرداری ها، جعل هایی از طریق رایانه و هر آنچه مربوط به سرقت است فرق دارد. در این نوع سرقت محتوا و داده های ربوده شده احتمال دارد ارزش مالی داشته باشد یا فقط ارزش معنوی را دارا باشد طوری که قانون گذار ماهیتی برای مال ربوده شده در نظر نمی گیرد. حال اگر در کلاهبرداری رایانه ایی ارزش مادی اموال از لحاظ اقتصادی مد نظر باشد شخص با مراجعه به وکیل جرایم رایانه ای و اخذ مشاوره حقوقی خواهان حق خود می شود؛ بنابراین افراد متخصص در جرایم رایانه ای با رسیدگی به پرونده مورد نظر ضرر مالی را به شخص باز می گردانند.

مجازات فیشینگ

مجازات فیشینگ دو حالت دارد طوری که در حالت اول اگر اطلاعات نزد شخص باشد و سارق آن اطلاعات را به صورت کپی نزد خود نگه دارد مجازات وی نقدی خواهد بود. در حالت دوم اگر اطلاعات در دسترس شخص نباشد و تنها در اختیار سارق باشد مجازات وی نقد یا حبس و یا هر دو حالت را در بر می گیرد. عمل دزدیدن باید به شکلی صورت گیرد که داده ها و اطلاعات در اختیار عموم نباشد و یا به روشی در فضای سایبری یا رایانه مورد مراقبت قرار گیرد وگرنه انتشار اطلاعات یکی از جرائم رایانه های به حساب می آید.

شرایط اثبات فیشینگ

شرایط عامه (اختیار، علم، بلوغ و عقل)

سوء نیت خاص بدین معنی که در عمل عمد وجود داشته باشد.

اطلاعات ربوده شده متعلق به شخص دیگری باشد.

سرقت در فضای سایبری یا محیط الکترونیکی باشد.

سرقت از طریق وسایل الکترونیکی مانند اینترنت، رایانه، تلفن و … انجام شده باشد.

سوء استفاده و ربودن اطلاعات شخصی افراد یا فیشینگ

فیشینگ یکی از جرائم آسیب زننده و شایع میان مردم است که یعنی دسترسی به اطلاعات شخصی افراد مثل کارت های بانکی، اطلاعات مربوط به حساب های بانکی، گذرواژه و نام کاربری می باشد یا روشی است که اشخاص مجرم با اعمال پست های الکترونیکی و سایت های قلابی به ترغیب و تحریک بزه دیدگان مشغول می شوند طوری که اطلاعات شخصی وی را مورد سرقت قرار می دهند تا از این اطلاعات سوء استفاده های مورد نظر را بکنند.

فیشینگ از طریق ایمیل های فریبنده

در این روش فرد کلاهبردار با ساخت ایمیل های فریبنده و ارسال آنها به اشخاص مورد نظر سپس وادار کردن آنها به دادن اطلاعات بانکی خود طعمه را به دست می آورد. این ایمیل ها احتمال دارد از طرف بانک مرکزی، شرکت معتبر یا حساب بانکی شما باشد و از شما بخواهد در زمان مشخصی اطلاعات بانکی را وارد کنید.

فیشینگ از طریق تلفن

فیشینگ تلفنی روشی آسان برای هکرها تا با شخص مورد نظر ارتباط برقرار کنند و خود را نماینده سازمان، شرکت معتبر یا بانک معرفی می کنند سپس خواهان اطلاعات بانکی شما می شوند تا جایزه یا مبلغی را در اختیارتان قرار دهند که این ترفند اصلی این هکرها است.

نوشتن لایحه توسط وکیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×