لایحه در خصوص طلاق ازجانب زوجه

لایحه در خصوص طلاق ازجانب زوجه

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه در خصوص طلاق ازجانب زوجه

صفر تا صد طلاق از جانب زوجه

بدون شک مهم ترین و سخت ترین پرونده خانوادگی در دادگاه درخواست طلاق از جانب زوجه است زیرا طبق مقررات فقهی و قانون مدنی طلاق کماکان در اختیار مرد می باشد و زن زمانی می تواند درخواست طلاق کند که دلایلی موجه با اثبات آن در اختیار داشته باشد. در غیر این صورت اگر طلاق توافقی باشد یا حق طلاق با زن باشد مشکلی برای زن پیش نخواهد آمد. طبق نظر وکلا بهتر است زمانی که طلاق از طرف زن است بدون وکیل صورت نگیرد زیرا مراحل طلاق همراه با دلایل موجه شرایط خاص خود را می طلبد و یا در غیر این صورت با وکیل مجرب مشورت شود.

همچنین احتمال دارد قبل از ارائه درخواست طلاق به عنوان مقدمه درخواست دیگری ثبت شود و تا زمان نتیجه گیری آن ثبت درخواست طلاق عقب بیفتد. پرونده مرتبط با طلاق از طرف زن به اطلاعات زیادی در مورد دادگاه خانواده، دادگاه تجدید نظر و دادگاه دیوان عالی نیاز دارد تا مورد تایید محکمه قرار گیرد. بنابراین با سپردن پرونده به وکیل خانواده متخصص از باخت پرونده، اتلاف انرژی و وقت جلوگیری می شود. البته طلاق باید در دفتر خدمات الکترونیک مربوط به دستگاه قضایی شروع و سپس ثبت شود و بعد از آن به دادگاه خانواده منتقل یابد.

مراحل دادخواست طلاق از جانب زوجه

اگر طلاق توافقی نباشد یا حق طلاق دست زن نباشد باید درخواست طلاق از جانب زوجه به دادگاه خانواده تقدیم شود. بنابراین زوجه می تواند در شهر اقامت خود یا شهر اقامت همسر درخواست خود را به دادگاه تحویل دهد. حال اگر زن و شوهر از حکم دادگاه راضی نباشند در یک فرجه بیست روزه می توانند در آن تجدید نظر کنند. سپس پرونده بعد از تبادل لایحه ها به دادگاه تجدید نظر مرکز استان مورد نظر فرستاده می شود و با صدور رای بدون حضور زن و شوهر در مدت بیست روز فرصت احتراز دوباره به آنها داده می شود. در غیر این صورت پرونده طلاق به دیوان عالی کشور منتقل می شود. باز احتمال دارد دیوان عالی رای دادگاه تجدید نظر را رد کند و دوباره پرونده را باز گرداند. با رای دوباره دادگاه تجدید نظر، دیوان عالی می تواند درخواست رسیدگی دوباره و چند باره به پرونده را صادر کند تا نتیجه ی لازم از پرونده به دست آید. البته این رای ها زمانی صدق می کند که پرونده طلاق زن و مرد به دلیل مقاومت آنها به پرونده ای طولانی مبدل می شود طوری که صبر زیادی می خواهد. در غیر این صورت اگر طلاق به شکل غیابی باشد و زوج در دادگاه حاضر نشود یا اعتراض نکند پرونده طلاق با زمان کمتری خاتمه می یابد.

دلایل و شرایط طلاق از جانب زوجه

اثبات یکی از شرایط درج شده در سند ازدواج

با مطالعه سند نکاحیه متوجه دوازده شرط مندرج در آن می شوید بنابراین مشاوره حقوقی خود را با یک وکیل مجرب انجام دهید تا با کمک وی شرایط مناسب جهت درخواست طلاق خود را برگزینید.

اثبات حرج و عسر

حرج و عسر برگرفته از وجود شرایطی از زندگی زوجین می باشد که پر از مشقت بوده و دیگر برای آنها غیر قابل تحمل است که زن می تواند خود درخواست طلاق کند.

البته از مهم ترین دلایل درخواست طلاق زن به صورت قانونی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

اعتیاد شوهر به مواد مخدر

عدم پرداخت نفقه بیشتر از شش ماه

بیماری ناعلاج شوهر

وجود بیماریهای مراقبتی مرد

عقیم بودن مرد

ترک زندگی مشترک توسط شوهر

ازدواج مجدد به صورت پنهانی و بدون رضایت زن

محکومیت مرد به زندان بیشتر از پنج سال

سوء معاشرت و سوء رفتار

عدم توانایی تهیه مسکن به مدت زیاد

اثبات خیانت شوهر در دادگاه

کراهت شدید در قبال زن جهت بخشش مهریه خود

رها کردن زن و بلاتکلیفی وی

اجتناب از رابطه جنسی به مدت نامشخص

مشکلات زناشویی به دلیل عیب های شوهر

رابطه جنسی غیرعادی و نامناسب

دوری زوجین از یکدیگر در مدت زمان طولانی

مدت زمان طلاق از جانب زوجه

مطابق آیین دادرسی و قانون، طلاق از جانب زوجه پرونده ای است که با اعتراض از طرف زن یا شوهر به مدت سه دادگاه بدوی، تجدید نظر مرکز استان و دیوان عالی کشور طول می کشد. حال اگر با انجام پروسه اعتراض پرونده هر سه دادگاه را به اتمام برساند باز حدود یک سال به طول می انجامد در غیر این صورت مگر یکی از زوجین اعتراضی نداشته باشد.

شرایط طلاق از جانب زوجه باکره

در عقد نکاح برای دختر اجازه ی پدر یا جد وی لازم می باشد اما طلاق از جانب زوجه باکره اینگونه نیست. مگر اینکه شرایط و عرف خانواده در نظر گرفته شود.

در هنگام طلاق زوجه باکره مهریه آن نصف می شود.

اگر دلایلی مانند عدم تمایل شوهر، عدم شروع زندگی طرفین و یا هر دلیلی از طرف شوهر باکره ماندن دختر را تایید کند با شرایطی می توان رای طلاق از طرف دادگاه را اخذ کرد.

در صورت عدم شروع زندگی مشترک اگر زوجه باکره درخواست طلاق کند و رابطه جنسی نداشته باشد حق طلاق کمی دشوار است. بنابراین کمک گرفتن از وکلای خانواده راه حل مناسبی می باشد.

درخواست طلاق از طرف زوجه و حضانت فرزندان

اگر طلاق از طرف زوجه باشد طبق قانون حمایت از خانواده اگر حضانت فرزندان تعیین نشده باشد باید با وجود حکم طلاق اظهار نظر قضایی کرد. بنابراین تا سن هفت سالگی حضانت فرزندان بر عهده مادر می باشد و بعد از این سن بر عهده پدر است. البته دختران از نه سال به بالا و پسران از پانزده سال به بالا مانعی برای حضانت پدر و مادر آنها وجود ندارد‌. طوری که انتخاب در دست فرزندان می باشد. ولی زمان حضانت قاضی باید مصلحت فرزند را در نظر بگیرد که کودک بهتر است پیش مادر باشد یا پدر.

مدارک لازم جهت درخواست طلاق از طرف زوجه

سند ازدواج رسمی

اگر به دلایلی امکان دسترسی به سند ازدواج رسمی وجود نداشته باشد زوجه به دفتر ازدواج و طلاق که سند نکاحیه در آنجا صادر شده مراجعه می کند و با تهیه رونوشت آن به دادگاه تحویل می دهد‌.

شناسنامه

در مورد شناسنامه اگر به هر دلیلی در دسترس نباشد می توان کپی آن را به دادگاه تحویل داد.

کارت ملی

در مرحله آخر اگر توافق بین زوجین صورت گرفت و مدارکی برای این توافقات وجود داشت و همچنین در روند پرونده تاثیرگذار بود می توان آن را به دادگاه تحویل داد. بنابراین اگر زن وکالت طلاق را داشته باشد باید به غیر از وکیل خود برای شوهر نیز وکیل بگیرد.

مقاله های مرتبط:

تنظیم دادخواست توسط وکیل

وکیل ملکی

لایحه تجدید نظر خواهی

وکیل شکایت از پزشک

وکیل کیفری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×