لایحه در خصوص قاچاق ارز

لایحه در خصوص قاچاق ارز

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه در خصوص قاچاق ارز

آشنایی با لایحه در خصوص قاچاق ارز

ما می خواهیم در این مقاله شما را با قوانین و اصطلاحات راجع به لایحه در خصوص قاچاق ارز آشنا کنیم، امیدوارم برایتان مفید باشد. اصطلاحاتی مانند: تعریف ارز، قاچاق ارز، تشریفات قانونی لایحه در خصوص قاچاق ارز، بهای ارز، قاچاق سازمان یافته، قاچاقچی حرفه ای، دستگاه کاشف قاچاق ارز، ستاد مبارزه با قاچاق ارز و …

تعریف ارز: پول رایج در تمامی کشورهای خارجی شامل اسکناس، حوالجات ارزی، مسکوکات، اسناد الکترونیکی و اسناد مکتوب می باشد که در همه معاملات مالی استفاده می گردد.

قاچاق ارز: هر فعل یا ترک فعلی می باشد که باعث رعایت نکردن تشریفات قانونی در رابطه با ورود و خروج ارز می شود ، بر طبق قانون اساسی قاچاق ارز به حساب می آید و برای آن مجازاتی مشخص شده است که در همه جای کشور لازم الاجراست.

تشریفات قانونی لایحه در خصوص قاچاق ارز: کارهایی مانند تشریفات بانکی و گمرکی،گرفتن مجوز و ارائه به مرجع مربوطه است که افراد وظیفه دارند مطابق قوانین و مقررات برای وارد کردن یا خارج کردن ارز انجام دهند.

بهای ارز: بالاترین قیمت نهایی ارز که از طرف بانک مرکزی کشور جمهوری اسلامی ایران مشخص می شود.

قاچاق سازمان یافته: جرمی که گروهی سه نفره یا بیشتر مرتکب می شوند و با تقسیم کار برای انجام قاچاق برنامه ریزی می کنند.

قاچاقچی حرفه ای :به شخصی می گویند که بیشتر از 3 بار مرتکب قاچاق می شود و ارزش ارز قاچاق کرده او در هر دفعه بیشتر از 10 میلیون ریال می باشد.

دستگاه کاشف قاچاق ارز : دستگاه اجرایی مبارزه با قاچاق ارز، ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری می باشد که بر طبق این قوانین و مقررات وظیفه دارند که با قاچاق ارز مبارزه کنند.

 ستاد مبارزه با قاچاق ارز: تمامی دستگاه های در ارتباط با پیشگیری و مبارزه با قاچاق ارز مانند قوه قضائیه ، نیرو های انتظامی و نظامی کشور جمهوری اسلامی ایران،  سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران و دستگاه های عضو ستاد این وظیفه را دارند که همکاری لازم و در حدود اختیارات را با ستاد داشته باشند. در استان ها کمیسیون برنامه ریزی و نظارت بر قاچاق ارز به ریاست استاندار و نظارت ستاد انجام می شود.

معاونت پیشگیری و اجتماعی از وقوع جرم قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران مسئول جلوگیری از قاچاق ارز است.

ماده 5 قانون خدمات کشوری مصوب 8/7/1386

دستگاه اجرایی ، کلیه وزارتخانه ها ، موسسات دولتی ، موسسات و نهاد های عمومی و غیر دولتی ، شرکت های دولتی و کلیه دستگاه هایی که مشمول قانون بر آنها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است از قبیل شرکت ملی نفت ایران – سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران دستگاه اجرایی نامیده می شود.

ماده 7 لایحه در خصوص قاچاق ارز

 بانک مرکزی وظیفه دارد به منظور پیشگیری و کنترل بازار مبادلات غیر مجاز از اقدامات زیر را انجام دهد:

تعیین و اعلام میزان ارز قابل نگهداری و مبادله در داخل کشور، همراه مسافر و همراه راننده ها

ایجاد سامانه اطلاعات مالی صرافی ها و رصد و ارزیابی کار آنها

تبصره 1: دولت مکلف است ارز مورد نیاز اشخاص را تامین و در صورت عدم کفایت آن، بازارهای مبادله آزاد ارز را به گونه ای ایجاد کند که تقاضای اشخاص از قبیل ارز مسافری و عبوری از طریق قانونی تامین شود.

تبصره 2: عرضه و فروش ارز، خارج از واحد های مجاز تعیین شده توسط دولت به وسیله اشخاص و واحد های صنفی ممنوع است و با مرتکبین مطابق قانون رفتار می شود.

تبصره 3 :دولت حدود و مقررات استفاده از ارز را تعیین می کند.

ماده 10 لایحه در خصوص قاچاق ارز

دستگاه های عضو ستاد علاوه بر وظایف اصلی خود که بر عهده دارند ، موظف هستند :

حسب مورد با هماهنگی ستاد در امر مبارزه با قاچاق ارز کار های زیر را انجام دهند .

برگزاری رزمایش های سراسری و منطقه ای و ایجاد کارگاه آموزشی

شناسایی نقاط آسیب پذیر و نظارت بر راه های ورود و خروج قاچاق ارز

نظارت بر مدیریت یکپارچه واحد های صنفی و نظام توزیع ارز

ایجاد واحد جمع آوری گزارش مردمی

ماده 18

هر شخص که مرتکب قاچاق ارز و حمل و یا نگهداری آن شود، علاوه بر ضبط ارز به پرداخت جریمه نقدی محکوم می شود.

جریمه نقدی ارز ورودی ، یک تا دو برابر بهای ریالی آن و جریمه نقدی ارز خروجی دو تا چهار برابر بهای ریالی آن جریمه نقدی خرید و فروش یا حواله ارز دو برابر بهای ریالی آن است.

قانون مبارزه با قاچاق ارز با اصلاحات 1394

مرتبه 1 : جریمه نقدی معادل 2 برابر بهای ریالی ارز قاچاق شده

مرتبه 2: جریمه نقدی معادل 4 برابر ارزش بهای ریالی ارز قاچاق شده

مرتبه 3 : جریمه نقدی معادل 6 برابر ارزش بهای ریالی ارز قاچاق شده و نصب پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان متخلف صنفی و تعطیلی محل کسب به مدت 6 ماه است .

ماده 30

در صورتی که ارتکاب قاچاق ارز به صورت انفرادی و یا سازمان یافته ، به قصد مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران باشد یا با علم به موثر بودن آن صورت بگیرد و منجر به اخلال گسترده در نظام اقتصادی کشور شود، موضوع مشمول قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور جمهوری اسلامی ایران مصوب 19/9/1363 می گردد و مرتکب قاچاق ارز طبق قوانین و مقررات مجازات می شود.

ماده 31

در صورتی که احراز شود مرتکب جرایم قاچاق ارز با علم و عمد ، عواید  و سود حاصل از این جرایم را به نحو مستقیم یا غیر مستقیم برای تامین مالی تروریسم و اقدام علیه امنیت ملی و تقویت گروه های معاند با نظام اختصاص داده و یا هزینه نموده است علاوه بر مجازات های مقرر در این قانون حسب مورد به مجازات محارب و یا مفسد فی الارض محکوم می شود .

ماده 32

کسانی که طبق این قوانین قاچاقچی حرفه ای به حساب می آیند، علاوه برضبط ارز قاچاق همراهشان، به حداکثر جزای نقدی و تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری و مجازات های حبس به شرح ذیل محکوم می شوند:

نود و یک روز تا شش ماه حبس برای ارز با ارزش تا یک میلیارد ریال

بیش از شش ماه تا دو سال برای ارز با ارزش بیش از یک میلیارد ریال

مطالب مرتبط:

وکیل تغییر نام

لایحه دفاعیه فرجام خواهی

نوشتن اظهارنامه توسط وکیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×