لایحه در خصوص کمیسیون ماده صد شهرداری

لایحه در خصوص کمیسیون ماده صد شهرداری (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه در خصوص کمیسیون ماده صد شهرداری

یکی از مهمترین مسائلی که در زمینه ساختمان سازی مورد توجه قرار می گیرد کمیسیون ماده صد شهرداری و نحوه نگارش لایحه در خصوص کمیسیون ماده صد شهرداری است. تمام مالکین اراضی باید پیش از اقدام به ساخت و ساز، از شهرداری پروانه ساختمانی مربوطه را دریافت کنند. در این موارد شهرداری وظیفه خواهد داشت از تمام عملیات ساختمانی که بدون مجوز و یا برخلاف پروانه، اقدام ساخت و ساز کرده اند جلوگیری کند. پس از آن موضوع برای رسیدگی به کمیسیون ماده صد شهرداری ارجاع داده خواهد شد. این کمیسیون با شهرداری متفاوت است و شخصیت مستقلی خواهد داشت. محل آن در داخل شهرداری است و در دسته مراجع تخصصی قرار می گیرد. این کمیسیون از اعضای مختلفی تشکیل شده است که شامل دادگستری، نماینده شهرداری، نماینده شورای شهر و نماینده های وزارت کشور خواهند بود. نکته قابل ذکر این است که نماینده شهرداری در خصوص رسیدگی به موضوعات، دارای حق رای نخواهد بود و تنها وظیفه او شرح دادن و توضیح مباحث مورد نیاز در کمیسیون ماده صد شهرداری خواهد بود.

نحوه رسیدگی در جلسه کمیسیون ماده صد شهرداری

 پس از اینکه تخلف شخص در موارد مختلف ذکر شود، باید برای دفاع لایحه در خصوص کمیسیون ماده صد شهرداری را آماده و تقدیم کند. پس از این مرحله رسیدگی بدون حضور ذینفع و در غیاب او صورت خواهد گرفت. اگر در طی روند رسیدگی نیاز به حضور ذینفع و ادای برخی از توضیحات او باشد، حضور وی ایرادی نخواهد داشت. اشخاص حقیقی و حقوقی که می توانند به نظر کمیسیون اعتراض کنند، مالک و یا قائم مقام او و شهرداری می توانند باشند و مهلت مقرر شده برای اعتراض آنها ده روز خواهد بود. به اعتراض مذکور یک کمیسیون ماده صد دیگر رسیدگی خواهد کرد که اعضای آن با اعضای کمیسیون قبلی یکسان نخواهد بود و رای آنها قطعی خواهد بود. آخرین شانس برای رسیدگی مجدد به رای کمیسیون ماده صد شهرداری دیوان عدالت اداری خواهد بود که در بیشتر موارد رای کمیسیون را درست تشخیص خواهد داد.

عدم رعایت اصول بهداشتی و فنی 

چنانچه ساختمانی بدون رعایت کردن اصول بهداشتی و فنی مورد قبول بنا شده باشد، کمیسیون ماده صد شهرداری وظیفه صدور حکم تخریب را خواهد داشت. در حالتی که صاحب ساختمان بدون گرفتن مجوز از شهرداری اقدام به ساخت و ساز کند ولی اصول بهداشتی و فنی را در طول ساخت و ساز رعایت کند، کمیسیون ماده صد شهرداری دو راه را در پیشرو خواهد داشت. در راه اول می تواند مانند مورد قبلی حکم تخریب را بدهد و ساختمان از بین برود ولی در حالت دوم امکان جریمه کردن متخلف وجود خواهد داشت. در این حالت میزان جریمه ای که توسط کمیسیون مشخص خواهد شد، با توجه به میزان متراژ ساختمان ساخته شده متفاوت خواهد بود. در قبال هر یک متر مربع از ساختمان مورد بحث، به میزان یک دهم از ارزش ساختمان به عنوان جریمه باید پرداخت شود که پس از آن و با عبور از مرحله عوارض، برگه پایان کار صادر می شود.

انواع تخلف در ساخت بنا

مقدار زیربنای تمام ساختمان ها در پروانه ساخت آنها مشخص می شود. در حالتی که سازنده بیش از مساحت مقرر شده اقدام به ساخت و ساز نماید، مرتکب تخلف تراکم اضافه شده است که در این حالت کمیسیون ماده صد شهرداری اقدام به تخریب و یا جریمه متخلف خواهد کرد. در این حالت عوامل و شرایطی مانند موقعیت مکانی ملک و نوع استفاده از فضای اضافی مورد توجه قرار خواهد گرفت. در مورد دیگری می توان به عدم احداث پارکینگ اشاره کرد. در برخی از پروانه ها به احداث ضروری پارکینگ اشاره شده است و در حالتی که پارکینگ احداث نشده اما امکان اصلاح بنا وجود داشته باشد، به همین شیوه عمل خواهد شد. در حالتی که امکان اصلاح وجود نداشته باشد حکم به جریمه داده خواهد شد اما اگر اصول فنی و بهداشتی نادیده گرفته شده باشد، در نهایت حکم به تخریب توسط کمیسیون ماده صد شهرداری داده خواهد شد.

تغییر کاربری

در پروانه شهرداری نوع کاربری ذکر خواهد شد و در وضعیتی که کاربر بدون توجه به آن منطقه غیرتجاری را محل کسب و پیشه خود قرار داده و تبدیل به منطقه ای تجاری کند، کمیسیون ماده صد شهرداری می تواند در مورد آن تصمیم گیری کند و در نهایت می تواند تعطیلی محل را تشخیص دهد که انجام آن در حدود صلاحیت ماموران شهرداری خواهد بود.

تخلف مهندس ناظر ساختمان

شخصی که به عنوان مهندس ناظر شناخته خواهد شد، وظیفه نظارت بر عملیات اجرایی را دارد و در نهایت وظیفه تایید پایان کار را بر عهده خواهد داشت. در حالتی که مهندس مراتب فوق را به شهرداری اعلام نکرده و یا به نحو دیگری و برخلاف حقیقت اعلام کند، موضوع در کمیسیون ماده صد شهرداری مطرح خواهد شد و شهرداری نیز تخلف مهندس را به سازمان نظام مهندسی اطلاع خواهد داد.

تجاوز به معابر شهری

در این تخلف موضوع اصلی عدم عقب نشینی مالک ساختمان می باشد. در حالتی که مالک بنا، بدون پروانه ساخت و یا برخلاف آن ساختمان جدید خود را بنا کند و به بیانی دیگر به ساختمان قبلی خود تجاوز کند، شهرداری محل باید موضوع را در کمیسیون ماده صد شهرداری مطرح کند و از ادامه روند ساخت و ساز مالک جلوگیری به عمل آورد.

نکات نوشتن لایحه در خصوص کمیسیون ماده صد شهرداری

شیوه نوشتن لایحه در خصوص کمیسیون ماده صد شهرداری باید در برگیرنده تمام مستندات قانونی باشد. چنانچه جریمه مطابق با سال وقوع تخلف مشخص نشده باشد باید در لایحه به آن اشاره کرد. ارزش معاملاتی در سال های مختلف تغییر خواهد کرد لذا در خصوص تخلفات قدیمی باید به ارزش معاملاتی زمان تخلف توجه کرد. در تبصره یک ماده صد به اخطاریه ای اشاره شده است که باید برای مالک ارسال شود و در صورتی که این موضوع نادیده گرفته شود در لایحه قابل استناد خواهد بود. در پایان باید گفت که با توجه به تمام شرایط فوق بهتر است برای نگارش و تنظیم لایحه در خصوص کمیسیون ماده صد شهرداری از کمک یک وکیل کاربلد استفاده کنید چرا که روند رسیدگی کمیسیون ماده صد شهرداری پیچیده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×