لایحه در خصوص کیف قاپی

لایحه در خصوص کیف قاپی (2)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه در خصوص کیف قاپی

در این روزها با افزایش روز افزون ناامنی در جامعه مواجه هستیم که می‌تواند دلایل مختلفی از جمله افزایش فقر و بیکاری، داشته باشد. با توجه به این مسئله جرائمی مانند دزدی نیز افزایش داشته است، بخصوص دزدی‌های خیابانی مانند کیف قاپی، کیف زنی، دزدی موبایل و … که از شایع‌ترین جرم‌ها محسوب می‌شوند. افراد زیادی نیز در این اتفاق متضرر شده‌اند، حال ممکن است این ضرر مالی، جسمی و یا روحی باشد. لذا بهتر است اطلاعاتی در این زمینه داشته باشیم و با لایحه در خصوص کیف قاپی آشنا شویم، تا در هنگام مواجه با جرم بهترین اقدام را برای پیشگیری و یا احقاق حق انجام دهیم.

کیف قاپی یا کیف زنی

کیف قاپی و کیف زنی هر دو از سرقت‌های خیابانی هستند که برخلاف تصور با یکدیگر تفاوت دارند. کیف زنی جرمی است که در آن سارق به گونه‌ای سرقت را انجام می‌دهد که مال‌باخته متوجه دزدی نمی‌شود و در واقع سارق بصورت پنهانی شی را از جیب و یا کیف او خارج می‌کند. اما کیف قاپی بطور علنی و آشکار اتفاق می‌افتد و سارق که معمولا با موتور سیکلت اقدام به سرقت می‌کند، در یک حرکت ناگهانی کیف، موبایل و لوازم ارزشمند دیگر مانند طلا را به سرقت می‌برد. کیف قاپ‌ها افراد جسوری هستند زیرا با آگاهی به این موضوع که احتمال دستگیری آن‌ها زیاد است و با علم به لایحه در خصوص کیف قاپی، اقدام به سرقت می‌کنند و گاهی نیز با زور همراه است و حتی ممکن است سارق از سلاح استفاده کند تا با ایجاد رعب و وحشت به هدف خود برسد. بنابراین این نوع سرقت خیابانی علاوه بر صدمات مالی گاهی صدمات جانی و روحی را نیز در پی دارد.

در صورتی که قربانی کیف قاپی شدید چه اقدامی انجام دهید؟

لازم است در هنگام وقوع کیف قاپی خونسردی خود را حفظ کرده، در صحنه باقی بمانید و با پلیس آگاهی تماس بگیرید تا در صورت نیاز شاهدان عینی وقوع جرم برای اثبات ادعای شما کمک حال شما باشند. پس از ثبت اظهارات خود در محل به کلانتری و یا دادسرای عمومی محل مراجعه و شکایت کتبی خود را ثبت کنید. بعد از ثبت شکایت و انجام مراحل قانونی، پرونده جهت بررسی به دادگاه کیفری ارسال می‌شود تا طبق لایحه در خصوص کیف قاپی با متهم برخورد شود. اگر شما مدارک کافی جهت اثبات وقوع جرم داشته باشید در پیشبرد پرونده کمک بزرگی به شما می‌کند. این مدرک می‌تواند شاهدان حاضر در صحنه باشد و یا در صورت وجود دوربین‌های مداربسته در محل کیف قاپی از فیلم‌های ضبط شده توسط این دوربین‌ها استفاده کنید. شماره پلاک موتور سیکلت و یا خودرو سارق و مواردی از این دست نیز می‌تواند به شناسایی سارق و تسریع در روند تحقیقات کمک زیادی به شما بکند.

مجازات کیف قاپی

همانطور که گفته شد لایحه در خصوص کیف قاپی در قانون وجود دارد که طبق آن با سارقان برخورد می‌شود. ماده 657 قانون مجازات اسلامی به این مسئله پرداخته است. در این ماده از قانون گفته شده ” هرکس مرتکب ربودن مال دیگری از طریق کیف زنی، جیب بری و امثال آن شود به حبس از یک تا پنج سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.”

همانطور که گفته شد گاهی ممکن است در جریان وقوع سرقت، علاوه بر کیف قاپی، مال‌باخته مورد آزار و اذیت نیز قرار گرفته و یا سارق از اسلحه استفاده کند. در اینصورت طبق ماده 652 قانون مجازات اسلامی مجرم به سه تا ده سال حبس و تا 74 ضربه شلاق محکوم می‌شود. در صورتی که در هنگام وقوع جرم به قربانی صدمه جانی وارد شود مجازات حداکثری یعنی ده سال حبس برای مجرم در‌ نظر گرفته می‌شود.

چه اقدامی انجام دهیم تا قربانی کیف قاپی نشویم؟

با وجود لایحه در خصوص کیف قاپی این جرم همچنان در خیابان‌های کشور به خصوص شهرهای بزرگ دیده می‌شود. برای پیشگیری از وقوع چنین سرقت‌های خیابانی بهتر است زمانی که در خیابان و یا محیط‌های شلوغ و پر رفت و آمد هستیم حواسمان را بیشتر جمع کنیم. با افزایش هوشیاری خود می‌توان سارقان را در رسیدن به هدفشان ناکام گذاشت و از قربانی شدن، مصون ماند. برای مثال زمانی که در خیابان هستیم سعی کنیم کمتر از تلفن همراه استفاده کنیم زیرا با افزایش قیمت گوشی موبایل و نیز فراگیر شدن استفاده از گوشی‌های هوشمند سارقان را به سرقت این وسیله ترغیب می‌کند. در صورت لزوم استفاده، تلفن را در دستی که سمت دیوار و یا جدول است، قرار دهیم تا امکان سرقت آنها به وسیله سارقان خیابانی کاهش یابد. سعی کنید گوشی موبایل و یا سایر کالاهای ارزشمند مانند پول و یا طلا را در خیابان در اختیار کودکان قرار ندهید، زیرا امکان سرقت افزایش می‌یابد و دزدان برای سرقت از آنان با مقاومت کمتری روبرو هستند و لذا راحتتر به مقصود خود می‌رسند. تصاویری که از دوربین‌های مداربسته گرفته شده نشان می‌دهد قاپ‌زن‌ها به خصوص آنهایی که موتورسوار هستند زمانی که افراد بدون توجه به محیط اطراف درحال استفاده از گوشی موبایل خود هستند در عرض چند ثانیه با گذشتن از کنار آنها اقدام به کیف قاپی می‌کنند و حتی ممکن است در خلاف جهت خیابان از صحنه دور شوند تا امکان تعقیبشان وجود نداشته باشد. مال‌باخته چون آمادگی ذهنی نداشته نمی‌تواند عکس‌العمل سریع و به موقع از خود نشان دهد و این کار را برای سارقان راحتتر می‌کند. بنابراین بهتر است حواستان به افرادی که در اطراف شما قرار دارند باشد. سعی کنید کیف خود را در محیط‌هایی مانند بانک روی صندلی رها نکنید و آن را با دست خود نگه‌ دارید و در صورت امکان حتی آن را در مقابل سینه خود قرار دهید. لوازم ارزشمند خود مانند طلا را در معرض دید دیگران قرار ندهید. در مقابل بانک‌ها، صرافی‌ها و یا طلا فروشی امکان سرقت بیشتر است و سارقان همواره در کمین افرادی هستند که از این مکان‌ها خارج می‌شوند. پس اگر در چنین اماکنی حضور داشتید بسیار مراقب کیف و یا اشیا ارزشمند خود باشید. یکی دیگر از موقعیت‌هایی که سارقان خیابانی از آن استفاده می‌کنند زمانی است که در پشت چراغ هستید. در چنین موقعیتی اگر کیف، موبایل و یا وسیله ارزشمند دیگری در روی صندلی خودرو و یا مکانی که به راحتی قابل دسترسی است، قرار دارد حتما از بالا بودن شیشه خودرو و یا حتی قفل بودن درها مطمئن شوید.

با توجه به افزایش جرم در کشور سعی کنید با رعایت نکاتی که به راحتی قابل انجام است از خود محافظت کنید و درصورتی که مورد سرقت خیابانی واقع شدید با حفظ خون سردی مسئله را از مراجع قانونی پیگیری کنید تا طبق لایحه در خصوص کیف قاپی با متهم برخورد شود. امید است که با کاهش چنین جرائمی در کشورمان شاهد امنیت روزافزون باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×