لایحه در مورد تجاوز به عنف

لایحه در مورد تجاوز به عنف (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه در مورد تجاوز به عنف

تجاوز به عنف چیست و لایحه در مورد تجاوز به عنف چگونه لایحه ای میباشد؟

تجاوز به عنف در تعبیر قانون یعنی اجبار به برقراری رابطه ی جنسی با فردی که مایل به برقراری چنین رابطه ای نباشد. تجاوز به عنف یا زنا در قانون یکی از بزرگترین و بدترین جرایم به حساب آمده و برای فرد متخلف مجازاتی را در پی خواهد داشت. این جرم تقریبا در تمام کشورهای دنیا دارای مجازات شدیدی می باشد.

اگر قصد دارید با این جرم و نوشتن لایحه در مورد تجاوز به عنف بیشتر آشنا شوید تا پایان این مقاله را مطالعه نمایید.

زنای عنف یعنی اعمال خشونت و اعمال خشونت در قانون جرم انگاری شده است. زنای عنف مصادیق گوناگونی دارد که ایجاد رابطه در حال بیهوشی، ایجاد رابطه در حالت خواب یا مستی، تهدید، ایجاد رعب و وحشت، اغفال کردن و فریب دادن فرد دیگر که آن فرد می تواند دختر نابالغ باشد و…. از جمله مصادیق زنای عنف محسوب می شوند.

لذا بر اساس ماده ۲۲۱ قانون مجازات اسلامی زنا عبارت است از جماع مرد و زنی که علقه زوجیت بین آنها نبوده و از موارد وطی به شبهه نیز نباشد.

تجاوز به عنف یکی از جرایم حدی می باشد و جرایم حدی از جمله جرایمی هستند که هم کیفیات و همچنین نوع مجازات آنها در شرع و در قرآن آمده است. لذا تنبیه و مجازاتی که برای این نوع جرایم در نظر گرفته می شود به این دلیل است که این جرم بعدتر توسط فرد و یا افراد دیگر تکرار نشود. و این، اصلی ترین هدف برای اجرای مجازات اینگونه از جرایم می باشد.

لایحه در مورد تجاوز به عنف و ماده 224 قانون

این جرم در قانون ماده های گوناگونی را به خودش اختصاص داده است، بر این اساس در ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی آمده که حد زنا در موارد زیر اعدام است:

الف- زنا با محارم نسبی

ب- زنا با زن پدر که موجب اعدام زانی است.

پ- زنای مرد غیر مسلمان با زن مسلمان که موجب اعدام زانی است.

ت- زنای به عنف یا اکراه از سوی زانی که موجب اعدام زانی است.

همچنین هرگاه کسی با زنی که راضی به زنای با او نباشد در حال بیهوشی، خواب یا مستی زنا کند رفتار او در حکم زنای به عنف است. در زنا از طریق اغفال و فریب دادن دختر نابالغ یا از طریق ربایش، تهدید و یا ترساندن زن اگرچه موجب تسلیم شدن او شود نیز حکم فوق جاری است.

همانطور که در قانون آمده مجازات فرد زناکار یا شخصی که تجاوز به عنف نموده است اعدام می باشد.  همچنین در صورتی که تجاوز به عنف سبب از بین رفتن بکارت زن شود در این صورت مجازات دیگری جدا از مجازات زنای به عنف برای فرد زانی در نظر گرفته خواهد شد. اما چنانچه که زن باکره نباشد، شخص زانی علاوه بر مجازات اصلی بایستی مهر المثل را بپردازد. و در صورتی که این تجاوز سبب از بین رفتن بکارت در فرد باکره نشده باشد متهم بایستی مبلغی را به عنوان ارش البکاره پرداخت نماید. ارش البکاره نیز مبلغی است که از طرف مجرم به فرد شاکی پرداخت می شود و پرداخت این مبلغ به دلیل جبران خسارت قربانی میباشد. ناگفته نماند که در صورت وقوع چنین جرمی قربانی میتواند به منظور دریافت ارش البکاره در هنگام تنظیم لایحه در مورد تجاوز به عنف، به این مورد استناد کند.

چگونه میتوان تجاوز به عنف را اثبات نمود؟

یکی از مهم ترین و بهترین راه های اثبات موضوع تجاوز به عنف اقرار و شهادت می باشد. برای انجام چنین عملی تنها شکایت بردن به پلیس یا ضابطین دادگستری کافی نیست. لذا لازم است که قربانی یا چهار مرتبه در نزد قاضی اقرار و شهادت نماید و یا اینکه با بردن چهار نفر به نزد قاضی این اقرار یا شهادت را انجام دهد. که تنها در این صورت اثبات جرم ثابت خواهد شد.

علم در قاضی در خصوص لایحه در مورد تجاوز به عنف

همچنین علم قاضی نیز یکی دیگر از مهم ترین روش های اثبات جرم می باشد. لذا بر اساس ماده ۱۲۰ قانون مجازات اسلامی: هرگاه وقوع جرم یا برخی از شرایط آن و یا هر یک از شرایط مسئولیت کیفری مورد شبهه یا تردید قرار گیرد و دلیلی بر نفی آن یافت نشود حسب مورد جرم یا شرط مذکور ثابت نمی شود.

لذا قاضی میتواند با شنیدن صحبت های قربانی و با علم به شواهد و قرائن موجود، به اصل موضوع پی برده و حکم را صادر نماید. حتی در این صورت مجرم می تواند از جرمی که مرتکب شده سرباز بزند اما در نهایت این علم قاضی خواهد بود که موجب صادر شدن حکم موجود می گردد.

در خصوص لایحه درمورد تجاوز به عنف لازم به ذکر است که این مورد تنها در روابط خارج از ازدواج جرم انگاری شده است. لذا اگر در رابطه ی ازدواج خشونتی همراه با میل به تماس جنسی وجود داشته باشد زنای به عنف محسوب نخواهد شد. لذا قانون گذار می گوید که چنانچه رابطه ی زناشویی و رابطه ی جنسی درون ازدواج با خشونت و حتی آزار همراه باشد تجاوز به عنف نبوده و افراد قادر به پیگیری شکایت در اینباره نخواهند بود.

جرم تجاوز به عنف از جمله جرایمی می باشد که حساسیت زیادی را با خود به همراه خواهد داشت لذا بسیاری از افرادی که تحت خشونت و تجاوز واقع گشته اند از ترس بی آبرو شدن و یا حتی مورد قضاوت قرار گرفتن توسط سایرین، سکوت را بر اقرار ترجیح می دهند و ممکن است این جرم را پیگیری نکنند. اما قانون این حق را برای افراد قائل است که در صورت برخورد  با چنین موردی و به خاطر حفظ کردن آبرو و حیثیت از اقرار آن نترسند و در مراجع قانونی آن را پیگیری نمایند. لذا لازم است تا قربانی شکایتش را نزد قانونگذار برده و نحوه ی ارتکاب به این جرم را بطور کامل برای او شرح دهد. آنها می توانند شواهدی که پرونده شان را تکمیل میکند را یا در شکایت نامه و یا به صورت لایحه درمورد تجاوز به عنف تسلیم دادگاه نمایند. تا به آن رسیدگی شده و فرد خاطی به سزای اعمالش برسد.

لازم به ذکر است که در رابطه با تنظیم لایحه در مورد تجاوز به عنف بهتر است که با یک وکیل مشورت نمایید.

در این نوشتار از لایحه در مورد تجاوز به عنف گفتیم. امید است که برای شما مفید واقع گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×