لایحه در مورد قتل غیر عمد

لایحه در مورد قتل غیر عمد (2)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه در مورد قتل غیر عمد

آیا درباره ی لایحه در مورد قتل غیر عمد چیزی شنیده اید؟ قتل چیست و به چند نوع تقسیم بندی میشود؟

قتل جرمی است که به سبب آن از دیگری سلب حیات می شود، قتل عمد و قتل شبه عمد و خطای محض، انواع قتل محسوب می شوند. آنچنان که ماده ۲۸۹ قانون مجازات اسلامی می گوید: جنایت بر نفس، عضو و منفعت بر سه قسم عمدی، شبه عمدی و خطای محض تلقی میشود.

 در این مقاله از قتل غیر عمد و لایحه در مورد قتل غیر عمد بیشتر خواهیم گفت. ممنون که با ما همراه هستید.

بطور کلی قتل یک جرم است چرا که بر علیه اشخاص صورت می گیرد و از آنان سلب حیات می کند. اما قتل غیر عمد در قانون به چه معناست؟ اگر فردی از فرد دیگر سلب جان کند اما مقصود فرد خاطی سلب جان از دیگری نبوده باشد و قتل بطور اتفاقی و نه عمدی صورت پذیرفته باشد به آن قتل، قتل غیر عمد گفته می شود.

بطور کلی انگیزه در قتل اهمیت داشته و قتلی غیر عمد تلقی می شود که بدون انگیزه ی قبلی انجام گرفته باشد. به عنوان مثال کشته شدن یک فرد در یک حادثه ی رانندگی قتل غیر عمد محسوب میشود چرا که راننده به قصد کشتن کسی، حادثه ی مزبور را ترتیب نداده و این تصادف بر اساس یک اتفاق غیر منتظره رخ داده است.

در صورتی که در مورد قتل عمد، کشته شدن افراد با انگیزه و نقشه ی قبلی شخص قاتل همراه می باشد.  

یک مثال در رابطه با قتل غیر عمد زمانی است که فردی به منظور جدا کردن دو نفر وارد یک دعوا می شود، وی یکی از طرفین را هُل داده و سر آن شخص به گوشه ی جدول برخورد میکند و آن فرد بطور اتفاقی کشته میشود. در این مثال واضح است که قصد فرد قاتل، انجام قتل عمد نبوده و قتل بطور تصادفی رخ داده است.

لایحه در مورد قتل غیر عمد از نگاه قانون

در مورد لایحه در مورد قتل غیر عمد لازم به ذکر است که بر اساس ماده ۲۹۱ قانون مجازات اسلامی، جنایت در موارد زیر شبه عمدی محسوب می شود:

الف- هرگاه مرتکب نسبت به مجنیٌ علیه قصد رفتاری را داشته لکن قصد جنایت واقع شده یا نظیر آن را نداشته باشد و از مواردی که مشمول تعریف جنایات عمدی می گردد، نباشد.

ب- هرگاه مرتکب، جهل به موضوع داشته باشد مانند آنکه جنایتی را با اعتقاد به اینکه موضوع رفتار وی شیء یا حیوان و یا افراد مشمول ماده (۳۰۲) این قانون است به مجنیٌ علیه وارد کند، سپس خلاف آن معلوم گردد.

پ- هرگاه جنایت به سبب تقصیر مرتکب واقع شود، مشروط بر اینکه جنایت واقع شده یا نظیر آن مشمول تعریف جنایت عمدی نباشد.

قتل غیر عمد در سانحه ی رانندگی بدون گواهینامه چگونه تفسیر شده و چه نتایجی را به بار خواهد آورد؟

بر اساس تفسیر قانون اگر فردی در سانحه ی رانندگی کشته شود آن قتل غیر عمد محسوب می شود. اما بر اساس قوانین، رانندگی بدون گواهی نامه جرم تلقی شده و فرد خطاکار علاوه بر پرداخت دیه به سبب سلب حق حیات از دیگری به دو سال حبس نیز محکوم خواهد شد. لازم به ذکر است که اگر فرض را بر این بگیریم که فرد خطاکار علیرغم داشتن گواهینامه ی معتبر منجر به کشتن دیگری شده باشد وی علاوه بر پرداخت دیه بایستی بین 6 ماه الی 2 سال حبس بکشد.

یکی دیگر از مهمترین نکات در ارتباط با لایحه در مورد قتل غیر عمد، شیوه ی اثبات این نوع از قتل می باشد.

لذا اقرار، شهادت شهود، قسم، علم قاضی و قسامه از جمله شیوه های اثبات قتل غیر عمد می باشند.

لایحه در مورد قتل غیر عمد و چگونگی رسیدگی به جرم

چگونگی رسیدگی به جرم قتل غیر عمد:

بعد از وقوع قتل، افراد ذی صلاح از طرف کلانتری با اطلاع از ماجرا، به صحنه ی جرم اعزام خواهند شد. آنها وظیفه دارند تا صحنه را محبوس کرده و تحقیقات مربوطه را به نحو کاملی انجام دهند. بعد از آن و در مراحل بعدی اولیای دم مقتول به دادسرا ارجاع داده شده و به پیگیری پرونده ی مربوطه خواهند پرداخت. با این حال بعد از بررسی پرونده ی مربوطه چنانچه جرم نسبت به متهم محرز شود، کیفرخواست صادر شده و پرونده به دادگاه ارجاع داده می شود. و در نهایت چنانچه قتل غیر عمد تشخیص داده شود دادگاه شخص خاطی را به پرداخت کامل دیه محکوم نموده و به نسبت جرم برای وی حبس بریده خواهد شد.

بر اساس ماده ۶۱۶ قانون مجازات اسلامی: در صورتی که قتل غیر عمد به واسطه بی‌احتیاطی یا بی‌مبالاتی یا اقدام به امری که مرتکب در آن مهارت نداشته است یا به سبب عدم‌رعایت نظامات واقع شود، مسبب به حبس از یک تا سه سال و نیز به پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه اولیای دم محکوم خواهد شد مگر اینکه‌ خطای محض باشد.

در رابطه با لایحه در مورد قتل غیر عمد، آیا در رابطه با جرم قتل غیر عمد، اخذ وکیل لازم است؟

در رابطه با این نوع قتل شما به عنوان مجرم باید بتوانید و قادر باشید تا از خود دفاع کنید چرا که جرم مجرم در این اتفاق بسیار سنگین بوده و مجازات سنگینی را نیز در پی دارد. لذا نقش وکیل به عنوان یک فرد مدافع که قادر به دفاع از مجرم بوده و با چم و خم قانون نیز آشنایی دارد و قادر است تا دفاعیه ی خوب و قوی را نیز تنظیم نماید یک نقش مهم تلقی میشود.

لذا چه خود شخص بخواهد از خودش دفاع کند و چه بخواهد این نقش را به یک وکیل مدافع بسپارد، در وهله ی نخست لازم است تا نسبت به غیر عمد بودن این جرم، دفاع لازم را خود انجام دهد. چرا که ممکن است فرد خاطی که به عنوان تقصیر کار یا مجرم دستگیر شده است اصلا فرد اصلی یا مجرم حقیقی نباشد و این دستگیری بنا بر سو تفاهم رخ داده باشد. و از سوی دیگر مجازات قتل در صورت عمد بودن قصاص و در صورت غیر عمد بودن حبس و پرداخت دیه می باشد. از اینرو واقعا مهم است که فرد قدرت دفاع خوبی داشته باشد لذا وکیل فردی متخصص است که این قدرت را به فرد می دهد.

بطور کلی قتل غیر عمد، جرمی سنگین تلقی شده که کسب آگاهی از آن اهمیت زیادی دارد. در این نوشتار به طور مختصر و مفید جوانب این مساله را بررسی کردیم و از این جرم و مجازات آن گفتیم. امید است که این مقاله مورد توجه شما واقع گشته باشد. 

مطالب مرتبط:

لایحه تجدید نظر برای حکم طلاق

وکیل برای تخلفات اداری

نگارش لایحه برای نفی نسب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×