لایحه دفاعیه جرم فریب در ازدواج

لایحه دفاعیه جرم فریب در ازدواج (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه دفاعیه جرم فریب در ازدواج

آیا تاکنون در مورد لایحه دفاعیه جرم فریب در ازدواج چیزی شنیده اید؟ آیا میدانید که چنین لایحه ای باید چگونه تنظیم شود؟ حقیقت آن است که امروزه جرم فریب در ازدواج به یکی از عمده ترین مشکلات جامعه تبدیل شده است و موضوع بسیاری از پرونده های حقوقی به این موضوع مرتبط میباشد.

همانطور که میدانید،راستی و صداقت جز اصلی ترین مبانی میباشد که زن و شوهر باید در هنگام شروع زندگی مشترک به آن توجه داشته باشند، اما د ربرخی از موارد ممکن است یکی از زوجین قصد فریب و نیرنگ داشته باشد که در چنین حالتی، ضرورت آشنایی با لایحه دفاعیه جرم فریب در ازدواج دو چندان می گردد.

زن و شوهر باید در هنگام انعقاد پیمان زناشویی، حقیقت راستین خود را نشان دهند و به هیچ عنوان نباید خود را متفاوت تر از ان چیزیی که میباشند، جلوه دهند. بر اساس آمار و اطلاعات بدست آمده در سال های اخیر، یکی از اصلی ترین عوامل طلاق که امروزه باعث جدایی بسیاری از زوجین شده است، مسئله ی پنهان کاری و فریب در ازدواج میباشد. زوج یا زوجه ای که با این جرم روبرو می گردد، میتواند با استفاده از لایحه دفاعیه جرم فریب در ازدواج برای احقاق حقوق خود اقدام نماید.

اگر قصد مشاوره درباره جرم فریب در ازدواج با وکیل را دارید لطفا با شماره 09124857572 تماس بگیرید و سوالات خود را مطرح کنید.

قانون در مورد جرم فریب در ازدواج چه می گوید؟

هنگامی که در مورد تنظیم لایحه دفاعیه جرم فریب در ازدواج صحبت میکنیم، باید به این نکته نیز دقت داشته باشیم که قانون کشور ما در مورد کسانی که مرتکب این جرم می شوند، چه می گوید و جزییات قانونی این جرم به چه نحو است؟

بر اساس ماده 1128 قانون مدنی کشور ما، هر گاه در یکی از طرفین صفت خاصی شرط شده و بعد از عقد معلوم شود که طرف مذکور فاقد وصف مقصود بوده برای طرف مقابل ‌حق فسخ خواهد بود خواه وصف مذکور در عقد تصریح شده یا عقد متباینا بر آن واقع شده باشد.

بنابراین اختیار قانونی فسخ نکاح از جانب قانونگذار کشور ما برای تمامی کسانی که دچار این مشکل شده اند به رسمیت شناخته شده است و میتوان از طریق حقوقی، افراد برای دفاع از حق خود اقدام نمایند.

یکی از سوالات بسیار مهمی که اکنون ممکن است برای بسیاری از افراد پیش آید آن است که حق فسخ در رابطه با جرم فریب در ازدواج، در ازدواج دائم وجود دارد و یا آنکه در ازدواج موقت نیز می توان از این حق فسخ استفاده کرد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که فرقی ندارد که جرم فریب در ازدواج در عقد موققت اتفاق بیفتد و یا انکه در طول ازدواج دائم رخ دهد، در هر صورت افراد می توانند برای فسخ نکاح با تنظیم لایحه دفاعیه جرم فریب در ازدواج اقدام نمایند.

مجازات جرم فریب در ازدواج چیست؟

یکی از مهم ترین چالش هایی که معمولا ممکن است برای افراد پیش آید و ذهن آنها را درگیر کند، آن است که اگر لایحه دفاعیه جرم فریب در ازدواج تنظیم شود و در نهایت بتوان جرم فرد مرتکب را نیز به اثبات رساند، مجازات او به چه نحو خواهد بود؟

در رابطه با این موضوع می توان به ماده 647 قانون مجازات اسلامی، استناد کرد. در این ماده آمده است که چنانچه هر یک از زوجین قبل از عقد ازدواج طرف خود را به امور واهی از قبیل داشتن تحصیلات عالی، تمکن مالی، موقعیت اجتماعی، شغل و سمت خاص، تجرد و امثال آن فریب دهد و عقد بر مبنای هریک از آنها واقع شود مرتکب به حبس تعزیری از شش ماه تا دو سال محکوم می گردد.

این ماده قانونی دارای نکاتی می باشد که شاید در ظاهر یا در نگه اول نتوان متوجه آنها شد، به همین خاطر هم به چند مورد از اساسی ترین نکات این ماده قانونی اشاره می کنیم تا با انها اشنا شوید:

اولین و مهمترین نکته ای که در رابطه با این ماده قانونی وجود دارد ان میباشد که در صورتی تحقق جرم فریب در ازدواج صورت میگیرد که این جرم توسط زوج یا زوجه انجام شده باشد. به عبارتی دیگر، اگر وابستگان یا خانواده زوج یا زوجه عمل فریب را انجام داده باشند، مجازات قانونی که به آن اشاره کردیم شامل حال ان نمی باشد.

به این موضوع دقت داشته باشید که جرم فریب در ازدواج تنها در مواردی تحقق میابد که زوج یا زوجه پیش از ازدواج و عقد نکاح، عمل فریب را انجام داده باشد. بنابراین اگر بعد از جاری شدن عقد نکاح، زوجین سعی در فریب دیگری کنند، نمی توانیم بگوییم که جرم فریب در ازدواج اتفاق افتاده است و مجازات شامل حال فرد مرتکب می گردد. به بیانی بهتر جرم فریب در ازدواج زمانی تحقق می یابد که باعث رضایت طرف مقابل برای جاری شدن عقد نکاح باشد، در غیر این صورت مجازاتی شامل حال آن نمی گردد.

اگر کسی قصد فریب دیگری برای ازدواج را داشته باشد اما طرف مقابل قبل از جاری شدن عقد نکاح و ازدواج متوجه آن بشود، نمی توان برای اقامه دعوی به دادگاه مراجعه کرد. چراکه عقدی صورت نگرفته استف بنابراین جرم تحقق نیفته است.

نکاتی در مورد تنظیم لایحه دفاعیه جرم فریب در ازدواج

به تمامی افرادی که قصد تنظیم لایحه دفاعیه جرم فریب در ازدواج را دارند، توصیه می گردد که انجام این کار تخصصی را به یک فرد ماهر و متخصص که در این زمین دارای تجربه فراوان میباشد، بسپارند. شما باید این موضوع را بدانید که تنظیم لایحه دفاعیه کار ساده و آسانی نمی باشد و دارای جزییات بسیار زیادی است، به همین خاطر نیز ممکن است هرگونه خطا و کوتاهی باعث تضییع حقوق افراد شود.

بنابراین در مورد تنظیم لایحه دفاعیه جرم فریب در ازدواج، دقت داشته باشید که:

برای تکمیل دادخواست یا همان عرض حال، تنظیم لایحه دفاعیه الزامی است.

برای تنظیم لایحه دفاعیه باید از مستندات قانونی و ادله اثبات استفاده شود.

عدم ارائه لایحه دفاعیه باعث ایجاد نقص در روند دادرسی می گردد.

لایحه دفاعیه علاوه بر آنکه باید کوتاه و موجز باشد، باید دارای اطناب نباشد و حاوی مسائل غیر ضروری و بی فایده نیز نباشد.

لایحه دفاعیه باید در مهلت مقرر شده توسط دادگاه آماده شود و از جانب اصحاب دعوا تنظیم و تقدیم شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×