لایحه دفاعیه حفاری غیر مجاز

لایحه دفاعیه حفاری غیر مجاز

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه دفاعیه حفاری غیر مجاز

مطالبی در خصوص لایحه دفاعیه حفاری غیر مجاز

ایران دارای تمدنی کهن، پر بار و غنی است و در زمینه های هنر و فرهنگ نیز شاهکار های بی نظیری از گذشته تا به امروز وجود داشته است، این شاهکار ها به خاطر حرص و طمع بعضی افراد مورد دستبرد و غارت قرار گرفته و هر روز شاهد جرایمی علیه میراث ارزشمند تاریخی و فرهنگی ایران زمین هستیم. هرچند گستره ی این جرایم متفاوت بوده است اما شاخص ترین آن حفاری غیر مجاز است که در این نوشتار میخواهیم به بررسی مطالب و قانون هایی در خصوص نوشتن لایحه دفاعیه حفاری غیر مجاز بپردازیم. لازم به یادآوری است که حفاظت و صیانت از میراث تاریخی و فرهنگی سرزمین مان وظیفه ی همه ی ما ایرانیان است.

لایحه دفاعیه حفاری غیر مجاز و بررسی جرم آن

در نوشتن لایحه دفاعیه حفاری غیر مجاز باید جرم حفاری غیر مجاز را به خوبی شناخت و ارکان تشکیل دهنده ی جرم را مورد بررسی قرار داد. علاوه بر این ها برای نوشتن لایحه دفاعیه حفاری غیر مجاز باید مواد قانونی مربوط به این جرم را بیان نمود و ابعاد آن را مورد بررسی قرار داد. در مورد جرم حفاری غیر مجاز اگر هر یک از افعال حفاری و یا کاوش (غیر مجاز) انجام شود، جرم تحقق یافته است. در کنار این مطلب جالب است بدانید که خرید یا فروش و حمل و نگهداری وسیله ای که برای حفاری غیر مجاز و یا کاوش مورد استفاده قرار می گیرد، جرم نبوده و با آن برخورد نخواهد شد. جمع بندی تمام این موارد می تواند به شما در نوشتن لایحه دفاعیه حفاری غیر مجاز کمک کند.

اگر قصد گرفتن وکیل برای حفاری غیر مجاز را دارید لطفا با شماره 09124857572 تماس بگیرید.

لایحه دفاعیه حفاری غیر مجاز و تشریح مفاد قانونی آن


برای حفظ و نگهداری از میراث اسلامی و فرهنگی سرزمین مان و جلوگیری از غارت منابع ملی کشور موادی تصویب شده است که بهره گیری از تمامی موارد مطرح شده در زیر برای نوشتن یک لایحه دفاعیه حفاری غیر مجاز مناسب بوده و می توان از توضیح و تشریح این مواد قانونی بهره برد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

اگر فردی به قصد پیدا کردن اشیاء عتیقه و یا آثار تاریخی ارزشمند کشور اقدام به هر نوع عمل حفاری و کاوش نماید ابتدائا باید بیان نمود که این امر ممنوع است و فردی که حفاری غیر مجاز انجام داده است محکوم به حبس تادیبی ( بین 6 ماه تا سه سال ) می شود و کلیه ی اشیاء و ادوات و آثار فرهنگی و تاریخی حفاری شده به نفع بیت المال ضبط خواهد شد.

اگر حفاری در مکان هایی انجام شود که جزء آثار ملی ثبت شده اند فرد به حداکثر میزان مجازات محکوم خواهد شد.

اگر فردی تصادفا اشیاء و یا اموال تاریخی و فرهنگی را کشف نماید، وظیفه دارد اشیاء مکشوفه را در کوتاه ترین زمان ممکن به نزدیک ترین اداره ی فرهنگ و آموزش عالی تحویل دهد.

پس از اینکه فرد شیء یافت شده را به اداره ی فرهنگ و آموزش عالی تحویل داد، هیئتی تشکیل می شود که در این هیئت یک قاضی و یا دادستان محل به همراه رئیس اداره فرهنگ و آموزش عالی و یک نفر کارشناس خبره وجود دارد و بعد از بررسی به صورت زیر عمل خواهند کرد:

الف: اگر شیء پیدا شده در ملک شخصی فرد و جزء آن باشد، در مورد فلزات و جواهرات بعد از وزن کشی، مبلغی به میزان دو برابر ارزش ماده ی خام استفاده شده در آن،  به فرد کشف کننده پرداخت خواهد شد. در مورد اشیاء دیگر نیز به میزان نصف بهای تقویم شده برای شیء مکشوفه پرداخت می شود.

ب: اگر شیء کشف شده در ملک شخصی فرد نباشد، نصف حق الکشف مطرح شده در بند الف به فرد یابنده تقدیم خواهد شد.

ج: ارزیابی میزان حق الکشف و پرداخت آن نهایتا ظرف مدت یک ماه از سوی اداره فرهنگ و آموزش عالی انجام خواهد شد.

بر اساس ضوابط بین الملل اشیاء عتیقه به اشیائی گفته می شود که 100 سال و یا بیشتر از تاریخ ساخت آن ها گذشته باشد. اگر شیء مکشوفه زیر 100 سال قدمت داشته باشد در نتیجه عتیقه نبوده و نهایتا پس از تادیه ی خمس، به فرد یابنده بازگردانده می شود.

اگر فردی اشیاء مکشوفه ی عتیقه را خرید و فروش نماید، محکوم خواهد شد. این نکات باید در نوشتن لایحه دفاعیه حفاری غیر مجاز مورد توجه قرار بگیرد و از آن ها استفاده شود.

لایحه دفاعیه حفاری غیر مجاز و مجازات های مطرح شده در قانون برای آن

برای نوشتن لایحه دفاعیه حفاری غیر مجاز باید این نکته را مورد توجه قرار داد که  مجازات جرم حفاری غیر مجاز بین 6 ماه الی 3 سال زندان است. حال با اجرایی شدن طرح های مرتبط با جایگزین حبس، محکومان حبس حفاری غیر مجاز به جای گذراندن حبس شان، باید 30 عدد تابلوی تعیین کننده ی حدود آثار تاریخی تهیه نموده و آن ها را نصب کنند. این مجازات برای جایگزین حبس به کار می رود و در لایحه دفاعیه حفاری غیر مجاز می توان از این نکته برای تخفیف در مجازات استفاده نمود. حفاری غیر مجاز جزء جرائم قابل تبدیل است، بنابراین برای آن نیز جرم جایگزین مشخص شده است. در جرم های جایگزین بنا بر نظر و حکم قاضی فرد محکوم باید در خدمات عمومی به دستگاه های اجرایی مثل شهرداری ها و یا میراث فرهنگی خدمت نماید. قانون تصویب شده در این باره در کل کشور می تواند اجرا شود.

بنابراین در نوشتن لایحه دفاعیه حفاری غیر مجاز باید توجه نمود که ماده ی 79 قانون مجازات اسلامی تبدیل یافته است. متهم باید نهایتا ظرف مدت 2 ماه نسبت به اجرای حکم اقدام نماید و اجرای حکم با نظارت مستقیم اداره کل میراث فرهنگی انجام خواهد شد.

سرقت و تخریب آثار باستانی در واقع ضرر بزرگی است که به جاذبه های توریستی ایران وارد می شود و از طرفی بسیاری از دلالان این حوزه با فروش اشیاء ارزشمند و قیمتی ایران، به رونق موزه های کشور های دیگر کمک می کنند. اشیاء تاریخی و قیمتی زیادی مثل پیمانه با نقش بز کوهی، جام نقره ای زن ایلامی، بشقاب شکار قوچ و … بر اثر حفاری غیر مجاز از ایران خارج شده است و در موزه هایی مثل موزه ی لوور پاریس، موزه ی لندن و موزه ی نیویورک قرار گرفته است تا موزه های داخلی کشورمان از این آثار ارزشمند بی بهره باشد.

مقالات مرتبط

وکیل متخصص تخلفات اداری

لایحه دفاعیه برای تخلفات اداری

وکیل کمیسیون ماده 100 شهرداری

وکیل برای کلاهبرداری

نوشتن لایحه توسط وکیل

وکیل متخصص امور شرکت ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×