لایحه دفاعیه سلب حضانت از مادر

لایحه دفاعیه سلب حضانت از مادر (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه دفاعیه سلب حضانت از مادر

یکی از اولین و مهم‌ترین نگرانی‌های والدینی که قصد جدایی دارند، حضانت فرزندان است. در واقع حضانت از جمله حقوق پدر، مادر و سرپرست قانونی فرزند است که اجازه نگه‌داری و پرورش فرزند را به یکی از آن‌ها می‌دهد. با توجه به قانون مدنی نیز نگه‌داری طفل حق و تکلیف پدر یا مادر است در نتیجه نمی‌توان بدون هیچ دلیلی این حضانت را سلب کرد. در این مقاله قصد داریم با لایحه دفاعیه سلب حضانت از مادر شما را آشنا کنیم. تا در صورتی که با این مسئله مواجه شدید بدانید باید چه مراحلی را انجام دهید تا بتوانید حضانت فرزند خود را دوباره پس بگیرید. البته لازم به ذکر است لایحه سلب حضانت موارد بسیار و متعددی دارد به همین دلیل باید با تمام مراحل و موارد حقوقی آن آشنا باشید. در غیر این صورت بهتر است از یک وکیل متخصص و با تجربه در این زمینه کمک بگیرید. موسسه حقوقی وکلای پارسا به عنوان بهترین موسسه حقوقی می‌تواند همراه شما در این مسیر باشد.

شرایط سلب حضانت از فرزند

همانطور که می‌دانید حضانت فرزند بعد از طلاق با یکی از والدین است اما در شرایط خاص این حضانت می‌تواند سلب شود و به شخص دیگری واگذار شود. اما لازم است بدانید که این لایحه سلب حضانت باید شرایط خاصی را داشته باشد تا بتوان از آن دفاع کرد.  از جمله مواردی که باعث سلب شدن حضانت می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

داشتن اعتیاد به الکل، قمار و مواد مخدر

داشتن فساد اخلاقی و فحشا

تشخیص پزشکی قانونی به ابتلا به بیماری‌های روانی

سو استفاده کردن از طفل برای انجام کارهای فحشا، قاچاق و …

ضرب و جرح و تکرار آن

لایحه دفاعیه سلب حضانت از مادر در دورانی که مادر ازدواج کند نیز می‌تواند صلاحیت او را نیز مورد بررسی قرار دهد. برای گرفتن حضانت باید یک دادخواست مبنی بر حضانت فرزندان با استناد به یکی از مواردی که گفته شد به دادگاه داده شود، تا دادگاه با بررسی پرونده تصمیم نهایی را بگیرد. پیشنهاد ما به شما کمک گرفتن از یک وکیل و استفاده از تخصص او است.

از چه قوانینی برای تنظیم لایحه سلب حضانت مادر استفاده می شود؟

لایحه دفاعیه سلب حضانت از مادر را می‌توان با توجه به دو قانون تنظیم و تقدیم دادگاه کرد.

قانون مدنی

ماده 1168 و 1169

از مهم‌ترین قانون‌های مورد نیاز برای لایحه دفاعیه سلب حضانت از مادر، قانون مدنی است. در این قانون از ماده 1168 و 1169 برای حق حضانت پدر صحبت شده است. طبق ماده 1168 حضانت فرزند به عهده والدین و حق قانونی آن‌ها است و آن‌ها باید از این حق استفاده کنند. از آنجا که حضانت یک تعهد قانونی است ، والدین نمی‌توانند خلاف آن توافق کنند. البته توافق والدین برای انتقال حضانت به یکدیگر مشکلی ندارد. همچنین در ماده 1169 آمده است که این وظیفه تا 7 سالگی برای مادر و سپس پدر است. اگر بین والدین در مورد حضانت فرزند بعد از 7 سالگی اختلاف وجود داشته باشد، دادگاه تصمیم می‌گیرد با چه کسی حضانت کند.

ماده 1173 لایحه سلب حضانت از مادر

طبق ماده 1173 قانون مدنی ، اگر به دلیل سهل انگاری و بی توجهی والدین در تربیت اخلاقی کودک، سلامت جسمی یا روحی کودک به خطر بیفتد، دادگاه می‌تواند به درخواست بستگان کودک به نفع کودک تصمیم بگیرد. از جمله این موارد و بی اخلاقی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اعتیاد بیش از حد به مواد مخدر، الکل و قمار

والدین به فحشا یا فسادهای اخلاقی شهرت داشته باشند

بیماری روانی با تایید پزشکی قانونی

کودک آزاری، اجبار به مشاغل غیرقانونی و غیراخلاقی مانند فساد ، فحشا ، گدایی و قاچاق

آسیب دیدگی شدید کودک با ضرب و شتم

در ماده 1170 آمده است که اگر مادر در حین داشتن حضانت فرزند، دیوانه شود یا با شخص دیگری ازدواج کند، پدر حق حضانت دارد. شما می‌توانید شواهدی از عدم تعادل روانی و جنون مادر یا ازدواج مجدد مادر و مضر بودن ازدواج را برای فرزند خود در یک دفاعیه سلب حضانت از مادر به دادگاه بیاورید. دادگاه پس از تایید مدارک، حضانت فرزندان زیر 7 سال را به شما می‌دهد. در رابطه با ازدواج مجدد مادر، اگر به این دلیل حضانت فرزند از او سلب شود. پس از انحلال و فسخ ازدواج به هر دلیلی، حضانت به مادر دوباره داده خواهد شد. البته می‌توانید با مدارکی به دادگاه ثابت کنید که مادر دیگر قادر به مراقبت از فرزند شما نیست.

قانون خانواده

از دیگر قانون‌هایی که برای لایحه دفاعیه سلب حضانت از مادر استفاده می شود، قانون خانواده است که در ادامه با چند ماده آن آشنا می‌شویم.

ماده 54 لایحه سلب حضانت

طبق ماده 54 قانون حمایت برای لایحه دفاعیه سلب حضانت از مادر، در صورتی که شخصی که حضانت فرزند را دارد، به وظایف خود عمل نکند یا اجازه ملاقات را به پدر ندهد برای اولین بار مادر جریمه نقدی می‌شود و در صورتی که این عمل تکرار شود به حداکثر مجازات محکوم خواهد شد.

مواد 40، 42 و 43 حمایت از خانواده

طبق ماده 40 قانون حمایت از خانواده، اگر شخصی مانع اجرای حکم حضانت فرزند به دستور دادگاه آن شخص تا پایان حکم بازداشت شود.

مطابق ماده 42 قانون حمایت از خانواده ، افراد زیر سن قانونی که تشخیص خوب بد را ندارد یا از نظر عقلی دچار مشکل است بدون اجازه از ولی و فردی که حضانت او را بر عهده دارد نمی‌تواند از کشور خارج شود.

طبق ماده 43 قانون حمایت از خانواده، در صورت فوت پدر، حضانت فرزند به مادر منتقل می‌شود. مگر اینکه دادگاه ، به درخواست سرپرست اجباری یا دادستان، حضانت کودک را بنا به دلایلی که برای کودک مضر است به مادر ندهد

.مدارک لازم برای لایحه دفاعیه سلب حضانت از مادر

از جمله مدارکی که برای لایحه دفاعیه سلب حضانت از مادر نیاز است می‌توان به مدارکی از جمله گواهی پزشکی قانونی درباره سلامت روانی مادر یا ازدواجی که برای فرزند مضر باشد اشاره کرد.

موسسه حقوقی وکلای پارسا

همانطور که گفتیم دریافت حضانت فرزند نیاز به طی کردن مراحل قانونی دارد به همین دلیل نیاز است که به قانونین حقوقی آشنا باشید. همچنین می‌توانید از وکلای متخصص در این زمینه نیز کمک بگیرید. موسسه حقوقی وکلای پارسا به شما کمک می‌کند تا در کمترین زمان ممکن در خصوص لایحه دفاعیه سلب حضانت از مادر اقدام کنید و بهترین نتیجه را بگیرید.

مقاله های مرتبط:

نوشتن لایحه توسط وکیل

وکیل متخصص امور شرکت ها

وکیل برای کلاهبرداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×