لایحه دفاعیه طلاق توافقی

لایحه دفاعیه طلاق توافقی (2)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه دفاعیه طلاق توافقی

لایحه دفاعیه طلاق توافقی که در واقع به آن طلاق خلع نیز گفته می شود به این معنا می باشد که هر دو طرف درباره تصمیم به طلاق به توافق رسیده اند و همچنین درباره بخشش مهریه و یا بخشی از آن با یکدیگر به توافقاتی دست پیدا کرده اند. علاوه بر این درباره موارد بسیار دیگر مثل نفقه، حضانت بچه ها و ملاقات فرزندان، جهیزیه و… نیز به توافق می رسند.

اگر در مورد هر یک از این موارد گفته شده یعنی حقوق زوجیت با یکدیگر به توافق نرسیده باشند و در این مورد با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند می توان گفت که روند طلاق توافقی طولانی تر می شود و ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی شود که تا زمان رسیدن به توافق طلاق توافقی طول خواهد کشید.

اما مورد دیگر درباره موضوع حق زوجیت که می توان به آن اشاره کرد این است که طرفین طلاق می توانند هر یک از این حقوق را مسکوت بگذارند و از دادگاه رسیدگی کننده طلاق بخواهند که فقط به موضوع طلاق توافقی بپردازد و فقط در این زمینه حکم صادر نماید. همچنین در این صورت بعد از اجرای حکم طلاق هر یک از طرفین طلاق می توانند با مراجعه به دادگاه در خصوص آن موضوعی که مسکوت گذاشته اند شکایت نماید و به طور جداگانه به بررسی آن بپردازند.

به طور کلی باید بگوییم که طلاق زمانی توافقی به حساب می آید که در هیچ جزئی از آن اختلاف نظر وجود نداشته باشد در غیر این صورت آن طلاق، توافقی نخواهد بود.

مراحل انجام طلاق توافقی

یکی از مراحل مهم در لایحه دفاعیه طلاق توافقی قبل از هر چیز توافق هر دو طرف یعنی زن و شوهر می باشد که باید در تمامی حقوق زوجیت از جمله نفقه، مهریه، جهیزیه، حق حضانت و ملاقات فرزندان، اجرت المثل، هدایا و… با یکدیگر به توافق رسیده باشند در غیر این صورت آن طلاق توافقی نیست و باید هر یک از طرفین راه خود را بروند و این موضوع را به قاضی دادگاه خانواده بسپارند.

بعد از رسیدن به توافق زوجین باید زن و شوهر هر دو به اتفاق هم به دادگاه یا دفاتر خدمات قضایی مراجعه نمایند و درخواست طلاق توافقی یا همان طلاق خلع را به دفاتر خدمات قضایی ارائه دهند.

در مرحله بعد باید شوهر یا زوج به زوجه یا زن خود حق طلاق و یا وکالت طلاق را بدهد و با مراجعه به یک وکیل دادگستری مراحل انجام طلاق توافقی را انجام دهند.

زن و شوهر هر یک باید به طور جداگانه یک وکیل دادگستری برای خود انتخاب نمایند و انجام مراحل آن را به وکلا خود بسپارند. همچنین بهتر است که هر دو به یک دفتر وکالت مراجعه کنند و وکلا خود را از بین آن مجموعه انتخاب نمایند که به دلیل همکار بودن آن ها با هم طلاق توافقی در مدت زمان کمتر و با کیفیتی بهتر انجام خواهد شد.

یکی دیگر از مراحل اجباری شرکت در جلسات غربالگری و مشاوره خانواده می باشد که به منظور سخت تر کردن و ایجاد مانع برای طلاق صورت گرفته است.

داوری یکی دیگر از مراحل می باشد که این داوران هم می توانند از بین بستگان طرفین باشند و هم در صورت عدم تمایل از بین بستگان می توانند داوران از بین داور های مستقر در دادگاه انتخاب شوند.

آخرین مرحله طلاق توافقی صدور رای دادگاه توسط قاضی می باشد که گواهی عدم امکان سازش زن و شوهر ارائه می شود که در انتها باید زوجین همراه با وکلا خود با داشتن مدارک لازم به یکی از دفاتر طلاق مراجعه کنند تا صیغه طلاق اجرا و ثبت گردد.

نکته قابل ذکر در خصوص لایحه دفاعیه طلاق توافقی این است که این کار یک امر یک طرفه می باشد و جز قرارداد ها محسوب نمی شود یعنی زوج یا مرد این حق یا اراده را دارد که عقد ازدواج را بر هم بزند و این جز یکی از حقوق مرد به حساب می آید. البته زوجه نیز با داشتن دلایلی قانع کننده و در صورت تشخیص دادگاه می تواند این حق را به دست آورد. در حقیقت طلاق یک امر یک سویه می باشد که نیازمند اجرای صیغه مخصوص به خود می باشد.

مدارک لازم برای طلاق توافقی

طبق لایحه دفاعیه طلاق توافقی برای مراجعه به دادگاه و ثبت درخواست طلاق حتما باید مدارک مورد نظر همراه طرفین باشد تا درخواست آن ها ثبت شود. این مدارک عبارت است از:

شناسنامه، کارت ملی و سند ازدواج

وکالت نامه ای از طرف وکلا هر دو طرف

در صورتی که زوجه باکره باشد گواهی بکارت از پزشکی قانونی الزامی می باشد.

گواهی باردار نبودن زوجه از آزمایشگاه

توافق کتبی زن و شوهر در خصوص مواردی مثل مهریه، نفقه، حضانت و…

نظر کتبی واحد مشاوره در دادگاه خانواده یا بهزیستی

گواهی عدم سازش از دادگاه که نباید بیشتر از سه ماه از صدور آن گذشته باشد.

بنابراین با در دست داشت این مدارک و اسناد با مراجعه با دفاتر طلاق می توانید درخواست خود را ثبت و به اجرا برسانید.

هزینه و مدت زمان طلاق توافقی

در واقع هر دادخواستی که در دفاتر قضایی انجام شود هزینه ای دارد و هزینه این دادخواست بستگی به مالی و غیرمالی بودن آن دارد و از آنجایی که این دادخواست غیرمالی می باشد بنابراین هزینه کمتری دارد.

در مورد این موضوع که هزینه طلاق توافقی را چه کسی باید پرداخت کند می توانیم بگوییم هزینه آن بر عهده فردی است که دادخواست را تقدیم دادگاه می کند و اگر هر دو آن دادخواست را تنظیم کرده باشند هزینه بر عهده هر دو می باشد و باید هزینه بین زوجین تقسیم شود.

هزینه ها ممکن است بر اساس هر شهر متفاوت باشد اما به طور کلی هزینه ها شامل هزینه دادخواست، هزینه مشاوره و هزینه ثبت آن می باشد.

در مورد مدت زمان اجرای لایحه دفاعیه طلاق توافقی نیز باید بگوییم که این طلاق با توجه به توافقی بودن آن مدت زمان کمتری در مقایسه با دیگر طلاق ها انجام خواهد شد ولی با توجه به اجباری و الزامی بودن شرکت زوجین در جلسات مشاوره روند حکم طلاق توافقی حداقل 45 روز طول خواهد کشید.

مدت زمان طلاق توافقی با توجه به عوامل مختلف مثل این موضوع که طلاق در چه شهری انجام می شود متفاوت خواهد بود. همچنین اگر در 5 روز آخر هر ماه دادخواست به دادگاه ارائه شود با توجه به روند اداری ادارات به طور طبیعی مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×