لایحه دفاعیه مستحق للغیر

لایحه دفاعیه مستحق للغیر (4)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه دفاعیه مستحق للغیر

 در تنظیم لایحه دفاعیه مستحق للغیر به چه نکاتی باید توجه کرد؟

معمولا معاملات ملکی در وهله ی اول به موجب سند عادی صورت می گیرد و همین امر باعث شده افراد بسیاری از این موضوع سوءاستفاده کرده و مبادرت به فروش ملک شخص دیگری نمایند. در اصطلاح حقوقی ملکی که بی اذن و اطلاع مالک اصلی خرید و فروش شود مستحق للغیر بوده و چنانچه مالک اصلی معامله را نپذیرد معامله باطل خواهد بود. مهمترین نکته در حل و فصل مطلوب  این قبیل پرونده ها  چگونگی تنظیم لایحه دفاعیه مستحق للغیر است که  بر اساس اینکه معامله مستحق للغیر توسط مالک رد یا تنفیذ شود و یا اینکه خریدار از مستحق للغیر بودن ملک مطلع بوده یا نه جریان پرونده  و مفاد لایحه دفاعیه مستحق للغیر متفاوت خواهد بود.  با توجه به پیچیدگی های دعاوی ملکی به ویژه پرونده های مرتبط با معامله مستحق للغیر بهترین راهکار قبل از هر اقدامی مراجعه به وکیل ملکی خبره است .

ملکی خریده ام که شخص دیگری ادعای مالکیت آن را دارد چه باید بکنم ؟

معمولا در متن مبایعه نامه املاک  قید می شود که چنانچه پس از معامله مشخص شود که ملک فروخته شده مستحق للغیر بوده فروشنده موظف است ثمن معامله را به خریدار مسترد نماید و اگر خریدار از مستحق للغیر بودن معامله بی اطلاع بوده باشد می تواند کلیه خسارات و غرامات وارده بر خود را نیز از فروشنده بستاند. بنابراین در تنظیم  لایحه دفاعیه مستحق للغیر توجه به مدارک و شواهدی که نمایانگر اطلاع یا عدم اطلاع  خریدار از مستحق للغیر بودن ملک است بسیار اهمیت دارد . چرا که در صورت اثبات اطلاع خریدار از موضوع مستحق للغیر بودن معامله، وی هیچ حقی غیر از دریافت ثمن معامله نخواهد داشت . اما اگر اثبات شود که از مستحق للغیر بودن بی خبر بوده بر اساس آنچه در ماده 391 قانون مدنی ذکر شده خریدار  علاوه بر دریافت ثمن معامله می تواند کلیه غرامات اعم از هزینه های پرداخت شده به مشاور املاک ، هزینه های دادرسی و هزینه ی تعمیرات انجام شده را درخواست کند ضمن اینکه اگر در خلال این مدت ارزش پول سقوط کرده باشد فروشنده ی مال غیر ضامن جبران این خسارت نیز هست چرا که در این حالت اصل بر این است که تمام موارد به حالت قبل بازگردد و این شامل ارزش پولی که خریدار پرداخت کرده نیز می شود.

آیا در  معامله مستحق للغیر فروشنده مجرم  است ؟

مورد مهم دیگری که در لایحه دفاعیه مستحق للغیر بسیار حائز توجه است نحوه ی رفتار فروشنده در این معامله است . اگر فروشنده صرفا بدون اذن و رضایت مالک اقدام به فروش ملک نموده باشد و در این مسیر متوسل به حیله و کلاهبرداری نشده باشد این معامله فضولی بوده و در صورت رضایت مالک صحیح  و نافذ خواهد بود. اما چنانچه فروشنده در معامله مستحق للغیر متوسل به فریب و کلاهبرداری شده و متقلبانه  خود را مالک اصلی معرفی نموده باشد عمل وی دارای وصف مجرمانه «معامله مال غیر »بوده و مجازات کیفری در بر خواهد داشت.  چنانچه معامله مستحق للغیر شامل وصف مجرمانه ی فروش مال غیر شود فروشنده ضمن جبران زیان های وارده بر خریدار بی اطلاع، باید ملک را به صاحب اصلی رد نموده و معادل مالی که از این راه کسب کرده جریمه بپردازد ضمنا 7 سال حبس تعزیری نیز جزو مجازات این جرم در نظر گرفته شده است. 

نکات مهمی که  در تنظیم لایحه دفاعیه مستحق للغیر باید به آن توجه کرد

اولین و مهمترین نکته در تنظیم لایحه دفاعیه مستحق للغیر ادله ی اثبات مال غیر بودن ملک است چرا که حالات بیشماری وجود دارد که ملک مشاع بوده و یکی از شرکا اقدام به فروش نموده و دیگر شرکا دعوای معامله مستحق للغیر مطرح نموده اند در حالی که معامله ی ملک مشاع بدون رضایت شرکا وصف دیگری دارد و البته صرف معامله ملک مشاع بدون رضایت شرکا باطل نیست فقط تصرف مادی خریدار در این ملک نیاز به اذن و رضایت شرکا دارد ضمن اینکه این دعوا با  درخواست افراز ملک به راحتی حل و فصل می شود.

دومین نکته مهم در هنگام تنظیم  لایحه دفاعیه مستحق للغیر مشخص نمودن وضعیت و نقش خریدار در معامله ی مستحق للغیر است. اینکه خریدار قبل از معامله از مستحق للغیر بودن مطلع بوده یا نبوده و ادله ی اثبات مطلع بودن خریدار در روند پرونده بسیار تاثیرگذار است چرا که خریداری که بر اساس شواهد و قرائن  از مستحق للغیر بودن معامله مطلع  بوده غیر از باز پس گرفتن ثمن (وجهی که برای معامله پرداخته ) هیچ حقی نخواهد داشت اما خریدار بی اطلاع علاوه بر ثمن می تواند کلیه خسارات وارده را مطالبه نموده و حتی در صورت کم شدن ارزش پول قیمت روز ملک را مطالبه کند و فروشنده در این حالت چون باعث تمام زیان های وارده بوده باید ضرر وارده بر مشتری را تا اعاده به وضع سابق جبران کند. 

و نکته ی بعدی ناظر به مواردی است که معامله مستحق للغیر واقع شده و ملک چندین بار خرید و فروش شده است در این حالت اگر مالک یکی از معاملات را تنفیذ کند آن معامله و معاملات پس از آن صحیح بوده و معاملات قبلی باطل است.

هر چند به لطف اینترنت نمونه های آماده ای از لایحه دفاعیه مستحق للغیر در دسترس همگان قرار دارد اما اصولا پرونده های مرتبط با املاک و حق مالکیت حائز ظرافت و پیچیدگی هایی است که ورود به آن ها بدون آگاهی و اشراف کامل به مسائل حقوقی و قانونی مالکیت چیزی جز سردرگمی و صرف هزینه ی بیهوده در بر نخواهد داشت . با توجه به ظرایف قانونی و تفاوت های خاصی که پرونده های مختلف با هم دارند بهتر است این لایحه به صورت اختصاصی برای پرونده ی حاضر و با نظر و مشورت وکیل متخصص املاک نوشته شود تا نتیجه ی مطلوب حاصل شود .ضمن اینکه رسیدگی و کسب نتیجه در این قبیل پرونده ها زمانبر بوده و هزار نکته باریکتر از مو در بررسی و حل و فصل آن وجود دارد که هریک می تواند روند و نتیجه ی رسیدگی را تغییر دهد   بنابراین در صورت وقوع مواردی مانند معامله مستحق للغیر موثر ترین راهکار که می تواند شما را هر چه سریعتر به نتیجه ی مطلوب برساند مراجعه و مشورت با وکیل ملکی خبره و کارآزموده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×