لایحه وارد ثالث اجرایی

لایحه وارد ثالث اجرایی (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

لایحه وارد ثالث اجرایی

آشنایی با لایحه وارد ثالث اجرایی

هدف اصلی این مقاله بحث درباره لایحه وارد ثالث اجرایی می باشد که ما در ابتدا مبحث نوشتن لایحه را پیش میکشیم که خوانندگان مبتدی در این مقاله بتوانند از ابتدا با این مبحث مهم آشنایی پیدا کرده و کاملا به لایحه وارد ثالث اجرایی تسلط پیدا کنند.

بحث لایحه و نوشتن لایحه یک مبحث کاملا تخصصی بوده و در حیطه هر فردی نیست. از آنجایی که قصد ما در این مقاله آشنایی با لایحه وارد ثالث اجرایی می باشد با انواع تعاریف کلمه لایحه این مقاله را شروع می کنیم

انواع تعاریف لایحه

لایحه در لغت:

لایحه دارای ریشه عربی بوده و به معنای مکتوب و نوشته می باشد.

لایحه در دولت و مجلس:

لایحه در قانون از معانی مختلفی برخوردار بوده که می تواند در قالب درخواست یا دفاع نمایان شود. افرادی که لایحه ای را تقدیم دادگاه می کنند ممکن است برای شکایت از فردی باشد و یا ممکن است به صورت یک پیشنهاد از طرف دولت به مجلس ارسال شود، اگر لایحه به صورت مورد دوم ظاهر شود مجلس شورای

اسلامی پیشنهاد ارسال شده را بررسی می کند و در صورت تایید آن لایحه پیشنهادی را به عنوان قانون ثبت می کند.

لزوم ارائه لایحه به دادگاه

همانطور که می دانیم لایحه شامل پیشنهاد، ابزار دفاعی، و یا سندی می ‌باشد  که به دادگاه به صورت کتبی ارائه می شود.

ارائه لایحه به دادگاه به دلایل زیر مزیت های زیادی خواهد داشت:

الف: وکیل مورد نظر وقت بیشتری برای دفاع از حق موکل خود را خواهد داشت.

ب: نظم بخشیدن به ذهن قاضی

از آنجایی که لایحه دارای تفسیر مواد قانون، ارتباط مواد با موضوع مورد بررسی، بررسی کلی پرونده و شرح کامل موارد مبهم می باشد به طور قطع در رای نهایی قاضی موثر خواهد بود.

پس لایحه ای که یک وکیل آن را به دادگاه ارائه میکنند باعث میشود تا قاضی به دور از جو شلوغ دادگاه و نظر های هیجانی دو طرف و به صورت کاملا علمی و قانونی پرونده را بررسی و قضاوت را انجام دهد.

ج: کاهش استرس وکیل برای ارائه مدارک و ملزومات و عدم خارج شدن رشته کلام و از قلم انداختن موارد مهم باید در دادگاه بیان شود.

نوشتن لایحه در تخصص چه افرادی می باشد؟

نوشتن لایحه دارای پیچیدگی زیادی است. افراد حقوقی و وکیل ها به نوشتن لایحه آشنایی دارند و آموزش لازم را دریافت کردند. پس افراد حقوقی جز بهترین افرادی می باشند که مهارت در نوشتن لایحه دارند. اما دانش حقوق به تنهایی برای این مورد کافی نخواهد بود. فردی که یک لایحه را می نویسد باید به دانش حقوق تسلط داشته، دارای قلم بسیار رسا و شیوا باشد. همچنین باید توجه زیادی به موارد زیر داشته باشد:

موضوع پرونده و اینکه چقدر پرونده دارای پیچیدگی است.

 پرونده در چه مرحله ای قرار گرفته و حجم آن چقدر است.

 زمان ثبت بسیار اهمیت داشته می تواند برای این موارد از تجربه وکیل بسیار استفاده کند.   

تعریف حقوقی وارد ثالث اجرایی

لایحه وارد ثالث اجرایی یک متن کاملا حقوقی می باشد که ما می خواهیم معنی جمله را به صورت ساده تر بیان کنیم تا افراد بتوانند آن را درک کنند یا به معنای ساده تر لایحه وارد ثالث اجرایی به معنای نوشتن متنی حقوقی که به صورت کاملا تخصصی توسط فرد آشنا در این موارد برای اجرای حکمی است که برای شخص سوم در یک دعوا یا موارد دیگر گفته می شود. لایحه وارد ثالث اجرایی، لزوما برای هر موضوع متفاوت خواهد بود به گونه ای که نوشته های مربوط به هر کدام اعم از:

ارائه لایحه وارد ثالث اجرایی نسبت به توقیف خودرو

ارائه لایحه وارد ثالث اجرایی در پرونده کیفری به استناد سند عادی

اگر یک دادگاه برای اجرای حکم قطعی مال منقول و یا غیر منقول از محکوم علیه را توقیف کند و شخص سومی برای این مال ادعا داشته باشد، برای اعلام ادعا و رسیدگی به طرح دعوای اعتراض شخص ثالث قابل اجرا می باشد و باید شرایط زیر را دارا باشد:

ادعا کننده (شخص ثالث) باید به دادگاه مربوطه که دستور توقیف را صادر و یا مجری رای می باشد مراجعه کند.

 اگر ادعا کننده سند رسمی داشته باشد و قبل از حکم قطعی مستند خود را رو کند توقیف رفع می شود.

 اگر ادعا کننده دارای سند رسمی و یا قبل از تاریخ حکم قطعی مستند نباشد لازم است شکایت شود.

دادخواست باید علیه هر دو طرف پرونده مربوطه مطرح شود.

ارائه لایحه وارد ثالث اجرایی برای دادخواست اعتراض ثالث برای دادنامه با دستور موقتی

در آخر وقتی حکم صادر شده بر اصحاب دعوی و همچنین به حقوق شخص ثالث ضرر وارد شده باشد، شخص ثالث نمیتواند به آن حکم درخواست تجدید نظر یا نسبت به آن حکم اعتراض کند زیرا جزو افراد دعوی نیست.

نهادی که برای اعتراض شخص ثالث می باشد می تواند یک روشی باشد که شخص ثالث بتواند اعتراض کند ولی در آن نفع برای دعوی باشد. اگر شخص ثالث به اجرای حکم اعتراض کند ، اجرای حکم متوقف نخواهد شد و اما اگر قاضی در دادگاه این تشخیص را بدهد که اجرای حکم مربوطه اثر غیر قابل جبرانی را بر شخص ثالث دارد ، می تواند با اعلام اینکه شخص ثالث مقداری خسارت پرداخت کند تا حکم با تاخیر اجرا شود.  اما اگر دادگاه تشخیص دهد آن موارد از حکم  که قابل تفکیک باشد و مورد اعتراض قرار گرفته آن مورد را نقض و اگر مفاد حکم مربوط غیر قابل تفکیک باشد تمام حکم را نقض خواهد کرد.

انواع اعتراض شخص ثالث در لایحه وارد ثالث اجرایی

الف: اعتراضی که شخص ثالث به رای قطعی دادگاه میکند.

با توجه به ماده 47 قانون آیین دادرسی مدنی، شخص ثالث که اعتراض میکند شخصی است که حق او را نادیده گرفته و در آن خلل ایجاد کردند بدون اینکه خودش یا وکیل او در جریان دادرسی مداخله کرده باشند. در چنین موقعیتی شخص ثالث می تواند اعتراض خود را به دادگاه که رای قطعی را صادر کرده تقدیم کند. به این اعتراض، اعتراض ثالث اصلی گفته می شود.

ب: اعتراض ثالث که تصرف کننده عین محکوم باشد.

با توجه به ماده 44 قانون آیین دادرسی مدنی، اگر عین محکوم علیه  کسی غیر از محکوم نسبت داده شود این موضوع مانع از اقدامات اجرایی نمیشود مگر اینکه دلایل قابل قبولی را به دادگاه ارائه نمایند. در این مورد دادگاه یک هفته به شخص مهلت میدهد تا به دادگاه صلاحیت دار برود و اگر 15 روز از تاریخ بگذرد و شخص برای تاخیر حکم قطعی به قسمت اجرا مراجعه نکند، اجرای حکم ادامه پیدا میکند.

ج: اعتراضی که شخص ثالث برای مال خود می کند و ادعای تعلق به آن مال را دارد.

با توجه به ماده 146 و 147 قانون آیین دادرسی مدنی، با توجه به این که شخصی ادعا دارد مال وی توقیف شده سند رسمی داشته یا نداشته باشد می توان اعتراض به اجرای حکم کرد.

با توجه به ماده 146 اگر شخص ثالث نسبت به مال منقول یا غیر منقول ادعا حق کند و اگر سند رسمی از آن داشته باشد و تاریخ آن قبل از توقیف آن مال باشد حکم توقیف لغو میشود. در غیر این صورت شخص مدعی ( شخص ثالث) نسبت به ادعای خود به دادگاه میتواند شکایت کند.

اگر مال توقیف شده به فروش رسیده باشد، شکایت شخص ثالث به صورت زیر رسیدگی میشود:

شخص مدعی میتواند یک مال دیگری از اموال محکوم را به جای مال توقیف شده بگیرد که در این صورت توقیف از آن مال برداشته و شکایت شخص ثالث نیز از بین می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×