مالیات بر ارث چیست؟

مالیات بر ارث چیست؟ (4)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

مالیات بر ارث چیست؟

مالیات بر ارث چیست؟

مالیات بر ارث به چه چیزی گفته می شود؟ مالیات بر ارث را چگونه باید پرداخت کنیم؟ چه کسانی وظیفه دارند تا مالیات بر ارث بپردازند؟ مالیات بر ارث دارای چه جزییات قانونی است؟ برای انکه بتوانیم در مورد مالیات بر ارث اطلاعات دقیقی کسب کنیم باید از چه کسی کمک بگیریم؟ آیا میتوان با کمک یک وکیل پایه یک دادگستری پرونده های حقوقی و دعاوی مربوط به مالیات بر ارث را مورد حل و فصل قرارداد؟ در صورت نپرداختن مالیات بر ارث چه اتفاقی می افتد؟

اگر نگاهی دقیق به آمار و ارقام پرونده های حقوقی در سال های اخیر داشته باشید به طور کلی می توانید این موضوع را درک کنید که تعداد دعاوی مربوط به مالیات بر ارث نسبت به گذشته بیشتر شده است و افراد بسیار زیادی نیاز به یک وکیل پایه یک دادگستری کارکشته برای طی کردن مراحل قانونی این پرونده ها دارند. اگر بخواهیم مشکلات مربوط به پرونده های مالیات بر ارث را ریشه یابی کنیم باید بگوییم که عدم آگاهی مردم از قوانین و اطلاعات حقوقی باعث شده است تا انان درگیر دعاوی و چالش های مربوط به مالیات بر ارث شوند.

اگر می خواهید اطلاعات دقیقی در مورد مالیات بر ارث بدست آورید و تمامی ابهامات ذهنی خود را برطرف کنید به شما توصیه می کنیم که در این مقاله با ما همراه باشید تا تمامی چیزهایی که لازم است در مورد مالیات بر ارث با زبانی ساده برای شما توضیح دهیم.

مالیات بر ارث و مفهوم قانونی آن

مالیات بر ارث، همانطور که از نامش پیدا است به مالیاتی می گویند به ارثیه باقی مانده از فرد متوفی تعلق میگیرد. همه ما به خوبی می دانیم هنگامی که فردی می میرد باید تکلیف اموال او، بدهی ها و دارایی هایش مشخص شود از طرفی دیگر نیز پس از پرداخت بدهی های فرد متوفی از اموالی که دارد نوبت به ان می رسد که باقی مانده دارایی هایش میان وراث او تقسیم شود. در چنین حالتی مسئله دیگری که وجود دارد آن است که وراث باید برای اخذ سند به نام خودشان برای اموالی که به آنها رسیده است باید مالیات مربوط به دولت را بپردازند. با توجه به این توضیحات می توان گفت که بدون پرداخت مالیات بر ارث  هیچ کس از میان وراث نمی تواند برای فروش یا انتقال ماترک اقدام کند، در چنین حالتی به اصطلاح می گوییم که پس فرد متوفی ماترک باید مالیات بر ارث  را پرداخت کنند تا به صورت قانونی بر اموال مالکیت پیدا کنند و بتوانند از آن استفاده کنند.

موضوع دیگری که در اینجا بیان می گردد ان است که اصلا مالیات بر ارث دارای چه قاعده ای است و کسانی که به صورت مشاع در اموال فرد متوفی مالکیت دارند باید چگونه برای پرداخت مالیات بر ارث  اقدام کنند. در چنینی حالتی باید بگوییم که هر کس بر اساس میزان سهم الارثی که به او تعلق می گیرد وظیفه دارد تا برای پرداخت مالیات بر ارث  اقدام کند و نحوه تقسیم این اموال بر اساس میزان سهم هر یک از آنها است.

مالیات بر ارث چیست؟ (3)
مالیات بر ارث چیست؟ (3)

مالیات بر ارث و مشورت با یک فرد متخصص

برای آنکه بتوانید اطلاعات بیشتری در مورد مالیات بر ارث  پیدا کنید ودر مورد آن آگاهی های قانونی دقیق تری کسب کنید به شما توصیه می کنیم که با افرادی که در این حوزه تخصص دارند و تجربه کاری دارند مشورت کنید تا بتوانید اطلاعات صحیحی بدست اورید. امروزه یک وکیل مالیات بر ارث حرفه ای این توانایی را دارد تا پرونده های پیچیده بسیار زیادی را مورد تحلیل قرار دهد و شرایط مناسبی را در این پرونده به نفع موکلان خود ایجاد کند.

از آنجا که موضوع دعاوی مربوط به مالیات بر ارث  نسبتا پیچیده هستند به همین علت لازم است تا از یک وکیل حقوقی در راستای احقاق حقوق خود کمک گرفت. یک وکیل متخصص با تکیه بر تجربیاتی که دارد می تواند انواع پرونده های مربوط به مالیات بر ارث  را در مدت زمانی کوتاه مورد حل و فصل قرار دهد و بهترین راه حل های ممکن را برای آن پیدا کند. کسانی که با وکیل حقوقی تهران مشورت نمی کنند معمولا در جریان دعاوی مختلف دچار مشکل می شوند و نمی دانند که باید چگونه چالش های موجود را حل کنند و در نهایت هم آسیب ها ی زیادی به آنها وارد می شود و علاوه بر سرمایه، زمان را هم از دست می دهند.

جلسات مشاوره ای که با وکلا تشکیل میشوند با هدف اطلاع رسانی به مردم است و معمولا تمامی سوالات آنها توسط وکیل پاسخ داده می شود تا راهکاری مناسب برای آنها پیدا شود. امروزه جلسات مشاوره ای با مالیات بر ارث هم به صورت حضوری و هم به صورت غیر حضوری است و عموم کسانی که به راهنمایی نیاز دارند می توانند بر اساس موقعیتی که دارند، جلسه مشاوره مالیات بر ارث  به صورت حضوری یا غیر حضوری را انتخاب کنند.

مالیات بر ارث چیست؟ (2)
مالیات بر ارث چیست؟ (2)

مالیات بر ارث شامل چه اموالی می شود؟

یکی دیگر از سوالاتی که باید رد ورد مالیات بر ارث  به آن پاسخ دهیم آن است که اصلا مالیات بر ارث  دقیقا به چه اموالی تعلق می گیرد و برای کدام اموال متوفی لازم نیست تا مالیات بر ارث  را بپردازیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که قانون مالیات های مستقیم آن را صراحتا اعلام کرده است و مراجع ذی صلاح قانونی نیز وظیفه دارند تا بر اساس نص این قانون عمل کنند.

بر اساس این قانون،  کلیه ماترک متوفی واقع در ایران یا خارج از ایران اعم از منقول و غیرمنقول و مطالبات قابل وصول و حقوق مالی پس از کسر هزینه کفن و دفن در حدود عرف و عادت و واجبات مالی و عبادی در حدود قواعد شرعی و دیون محقق متوفی.

مواردی که مالیات بر ارث شامل آنها نمی گردد به این موارد تقسیم می شوند: وجوه بازنشستگی و وظیفه و پس‌انداز خدمت و مزایای پایان خدمت، مطالبات مربوط به خسارت اخراج، بازخرید خدمت و مرخصی استحقاقی استفاده نشده، بیمه عمر، خسارت فوت، دیه. هشتاد درصد اوراق مشارکت و سپرده‌های متوفی نزد بانک‌های ایرانی و شعب آن‌ها در خارج از کشور و موسسه‌های اعتباری مجاز.  چهل درصد ارزش سهام یا سهم الشرکه متوفی در سایر شرکت‌ها.  پنجاه درصد ارزش سهام متوفی. اثاثیه ضروری منزل سکونت فرد فوت شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×