مجازات تهدید برای گرفتن امضا

مجازات تهدید برای گرفتن امضا (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

مجازات تهدید برای گرفتن امضا

مجازات تهدید برای گرفتن امضا

مجازات تهدید برای گرفتن امضا یکی از مسائل مهمی است که جنبه حقوقی و کیفری دارد. جنبه حقوقی این مجازات مربوط به امضا می شود که توسط آن ماهیت های حقوقی به وجود آمده اند. منظورمان از ماهیت های حقوقی همان عمل حقوقی است که شامل عقد یا ایقاع می شود. جنبه کیفری این مسئله نیز مربوط به اثبات محقق شدن جرم در عالم خارج می شود. امکان دارد روزانه در موارد مختلف، تهدید برای گرفتن امضا صورت‌ گیرد که همواره برای فرد تهدید شده سوالات زیادی را مطرح می کند. اولین سوال مهم آنها مربوط به اعتبار این امضا میشود. در مرحله دوم، افراد تهدید شده مصراً به دنبال این هستند که بدانند چگونه مجازات تهدید برای گرفتن امضا را اجرایی کند.

آیا مجازات تهدید برای گرفتن امضا در قانون مجازات اسلامی وجود دارد؟

قانونگذار، مجازات تهدید برای گرفتن امضا را پیش بینی نموده و به آن توجه کرده است. در فصل بیست و دوم قانون مجازات اسلامی می توانیم توجه قانونگذار به این موضوع را ببینیم. ماده ۶۶۸ قانون مجازات اسلامی به طور صریح مجازات تهدید برای گرفتن امضا را بیان نموده است. اما مسئله اینجاست که بسیاری از تهدید شدگان، یا اطلاعی از این ماده ندارند و یا نمی توانند تهدید را در دادگاه صالح اثبات کنند. بر همین اساس افراد زیادی دچار خسارت های مادی و معنوی بسیاری در زندگی می شوند. برای اینکه شما خواننده گرامی دچار این موضوع نشوید باید دقت حقوقی و ملاحظات عقلانی را انجام دهید. این دقت حقوقی مربوط به رفتارهایی می شود که امکان ایجاد کردن یک ماهیت حقوقی را دارند. به طور مثال در یک پرونده که مربوط به همین موضوع میشد، شخص تهدید شده ابتکار خاصی داشت.

این ابتکار به او کمک کرد تا بتواند مجازات تهدید برای گرفتن امضا را محقق کند. ابتکار این فرد مربوط به یک گفت و گو با شخص تهدید کننده در یک شبکه اجتماعی بود. شخص تهدید شده در این گفتگو به طور صریح اشاره به سندی نمود که با تهدید آن شخص امضا شده بود. همچنین علت امضای این سند را طرف مخاطب قرار داده و سپس از این گفتگو در دادگاه استفاده کرد. اگرچه مظلوم در این پرونده توانست به حق خود برسد. اما اگر اشخاص دیگر نتوانند به طور ابتکاری، این اعتراف را بگیرند متاسفانه حق‌شان پایمال می شود. پس در نتیجه تاکنون دانستیم که برای اثبات مجازات تهدید برای گرفتن امضا باید بتوانیم ادله قاطع به دادگاه ارائه کنیم.

کدام ماده قانونی مربوط به مجازات تهدید برای گرفتن امضا است؟

ماده ۶۶۸ قانون مجازات اسلامی به طور صریح مجازات تهدید برای گرفتن امضا را بیان کرده است. مطابق این ماده، تهدید کننده به حبس و شلاق محکوم خواهد شد. میزان مدت این حبس از 3 ماه تا 2 سال و تا ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود. این ماده قانونی نیاز به توضیحاتی دارد که باید به آنها دقت شود تا فرد تهدید شده بتواند حق خود را استیفا کند. با توجه به ابتدای ماده ۶۶۸ قانون مجازات اسلامی می توانیم اینگونه بگوییم که قانونگذار هدف خاصی از کلمه: هرکس، داشته است. منظور از این کلمه یعنی همان قید “هرکس،” اشخاص حقیقی می باشند. پس در نتیجه هیچ شخص حقوقی نمی تواند به عنوان تهدید کننده محسوب شود. نکته ی مهم بعدی این است که باید بتوان اکراه و تهدید را در دادگاه اثبات نمود.

باید بدانید فقط ادله‌ ی محکم و قابل استناد توانایی اثبات مجازات تهدید برای گرفتن امضا را دارد. پس در نتیجه صرف اظهار نظر در دادگاه نمی تواند موجب صدور حکم، علیه تهدید کننده باشد. برای اینکه بهتر بتوانید منظورمان را متوجه شوید یک بار دیگر ماده ۶۶۸ قانون مجازات اسلامی را بخوانید. متن این ماده عبارت است از: هرکس با جبر و قهر یا با اکراه و تهدید، دیگری را ملزم به دادن نوشته یا سند یا امضا و یا مهر نماید و یا سند و نوشته که متعلق به او یا سپرده به او می باشد را از وی بگیرد؛ به حبس از سه ماه تا ۲ سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد. امکان دارد برای بعضی از شما خوانندگان گرامی سوال شود که فرق میان اکراه با تهدید و همچنین  نوع محاسبه مجازات را بخواهید بدانید. در ادامه توضیح بیشتری در مورد میزان مجازاتی که در ماده مذکور وجود دارند ذکر خواهیم کرد.

مجازات تهدید برای گرفتن امضا (3)
مجازات تهدید برای گرفتن امضا (3)

آیا اکراه نیز شامل مجازات تهدید برای گرفتن امضا می شود؟

مطابق ماده ۶۶۸ قانون مجازات اسلامی، اکراه نیز شامل مجازات تهدید برای گرفتن امضا می شود. اما این سوال برای تهدید شدگان یا اکراه شدگان ایجاد می شود که اصلاً تفاوت میان تهدید و اکراه چیست. معمولاً این دو واژه در کنار یکدیگر قرار دارند و مکمل معنایی یکدیگر در جملات هستند. اکراه به معنای عدم رضایت باطنی برای انجام کاری است. البته این عدم رضایت ناشی از عامل خارجی است که مرتبط با تهدید است. تهدید نیز باید به گونه‌ ای باشد که از جانب شخص، قابل رفع نباشد و جان، مال یا ناموس او در معرض خطر فعلی یا قریب الوقوع قرار گرفته باشد. تنها در این صورت است که تهدید از نظر قانونگذار موثر است و می تواند موجب رفع یا ایجاد مسئولیت کیفری باشد. اگر چنین تهدیدی برای اخذ سند یا امضای برگه ای برایتان اتفاق افتاد می‌ توانید با اثبات آن، مجازات تهدید برای گرفتن امضا را محرز کنید.

مجازات تهدید برای گرفتن امضا (1)
مجازات تهدید برای گرفتن امضا (1)

چگونه مجازات تهدید کننده اِعمال می شود؟

 مجازات تهدید کننده برای گرفتن امضا در انتهای ماده 668 قانون مجازات اسلامی ذکر شده اند. پس مطابق این ماده، مجازات تهدید کننده حبس و شلاق خواهند بود. این ماده، میزان حبس تهدید کننده را از سه ماه تا دو سال ذکر کرده اما تعیین دقیق آن در هر پرونده بر عهده قاضی است. همچنین شخص قاضی است که تعداد شلاق برای تهدید کننده را تعیین میکند. برای تعیین حبس و شلاق، عوامل مختلفی که مهمترین آنها مربوط به انگیزه تهدید کننده می شوند، توسط قاضی مد نظر قرار خواهند گرفت. بدیهی است که اگر تهدید کننده مرتکب جرایم دیگری شده باشد برای آنها نیز مجازات جداگانه ای وجود خواهد داشت. البته این نکته را هم باید یادآور شویم که امکان دارد در بعضی از پرونده ها فقط یک تهدید کننده وجود نداشته باشد. در این صورت می توانید برای تمام کسانی که عنوان تهدید کننده بر آنها صدق می کند، مجازات تهدید برای گرفتن امضا را اثبات کنید.

قانونگذار در ماده ی 104 قانون مجازات اسلامی نسبت به کسانی که مشمول ماده 668 قانون مجازات اسلامی میشوند حمایت ویژه ای را مطرح کرده است.  این حمایت مربوط به زمانی می شود که جرم برای شاکی عنه اثبات شده و شاکی اعلام گذشت نموده است. پس تنها در صورت رضایت شاکی، مجازات قابل گذشت خواهد بود.                

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×